Jazda historickým vlakom pripomenie výročie Trate mládeže

Železniční nadšenci, Banskoštiavničania, ale aj ďalší záujemcovia budú môcť v piatok 28. novembra na spomienkovom podujatí osláviť 65. výročie vzniku Trate mládeže, ktorá spája Hronskú Dúbravu s Banskou Štiavnicou.

27.11.2014 15:00
vlak, štiavnica, vlaky, trať mládeže Foto:
Legendárnu Trať mládeže z Hronskej Dúbravy do Banskej Štiavnice chce mesto Banská Štiavnica zaradiť medzi národné kultúrne pamiatky.
debata

Ako informoval vedúci oddelenia kultúry na banskoštiavnickej radnici Rastislav Marko, podujatie sa začne na banskoštiavnickej železničnej stanici, odkiaľ o 14:00 vyrazí pravidelný vlakový spoj do Hronskej Dúbravy. Tam potom budú môcť návštevníci prestúpiť do historického vlaku z roku 1947 späť do Banskej Štiavnice, pričom jazdu bude sprevádzať rozprávanie účastníkov výstavby Trate mládeže.

„Po príchode do Banskej Štiavnice čaká na všetkých program, v ktorom nebude chýbať premietanie filmu Oceľová cesta o budovaní trate, koncert Chanson Friends, historický fotoateliér či spomienková slávnosť a iné prekvapenia. Na záver zapália účastníci 1 949 sviečok na pamiatku tých, ktorí pomáhali trať budovať, ale nedožili sa jej výročia,“ uviedol Marko. Dodal, že bodkou za podujatím bude po 18:00 nočná jazda historickým vlakom späť do Hronskej Dúbravy.

Železničná trať Hronská Dúbrava – Banská Štiavnica sa začala stavať počas II. svetovej vojny, po jej skončení sa však výstavba zastavila. Dostavaná bola v rokoch 1948–49 za pomoci mládežníckych brigád, na ktorých sa vystriedalo vyše 47-tisíc mladých ľudí z vtedajšieho Československa, ale aj z Albánska, Alžírska, Anglicka, Bulharska, Francúzska, Indie, Maďarska, Nórska, Poľska, Rakúska a Ukrajiny. Do prevádzky bola táto trať slávnostne spustená 29. októbra 1949. Pre nízky počet cestujúcich a z toho plynúce prevádzkové straty plánovala Železničná spoločnosť Slovensko prevádzku osobných vlakov na tejto trati v posledných rokoch viackrát zrušiť, naposledy k 9. decembru 2012. Po intervencii mesta aj petícii takmer 15-tisíc občanov minister dopravy rozhodol o zachovaní osobnej železničnej dopravy na tejto trati v zredukovanej podobe štyroch párov vlakov.

Jednou z aktivít, ktorými sa mesto Banská Štiavnica usiluje o zachovanie železničnej dopravy na Trati mládeže, je aj úsilie o zápis tejto trate a s ňou spojených objektov do Registra národných kultúrnych pamiatok.

debata chyba
Viac na túto tému: #vlaky #banská štiavnica #podujatie #historická jazda