Pont du Gard, rieka Gard, Francúzsko
Rieka Gard je známa práve vďaka nezvyčajnému mostu, ktorý sa ponad ňu klenie. Staroveká stavba je dielom Rimanov, ktorí ju pred 2000 rokmi mienili ako vodovo. Dnne prepravil 18 miliónov litrov vody.
Viaduc de Millau, Millau, Francúzsko
Millauský viadukt je zavesený diaľničný most a od roku 2004 je najvyšším na svete. Má dĺžku takmer 2,5 kilometra a sedem betónových pilierov, ktoré sú kvôli členitému terénu rôzne vysoké (od 77 metrov do 246 metrov).
Ponte di Rialto, Benátky, Taliansko
Tento slávny benátsky most je jedným zo štyroch, ktoré vedú cez Canal Grande. Na mieste pôvodne stála od roku 1181 pontónová lávka, ale kvôli blízkemu trhu (zvanému Rialto) jeho kapacita čoskoro nestačila. Benátčania ho teda nahradili dreveným, ktorý však onedlho čiastočne zhorel a neskôr sa úplne zrútil pod náporom ľudí, ktorí z neho sledovali lode. Od roku 1591 stojí na mieste kamenný Ponte di Rialto.
Ponte Vecchio, Florencia, Taliansko
Úžasný domčekovitý most cez rieku Arno je vždy plný turistov, ktorí si okrem fotografií odnášajú z malých obchodíkov pestré suveníry aj luxusné šperky a umelecké predmety. Jeho výstavba prebiehala v rokoch 1335 až 1345 a po dokončení tu predávali svoje výrobky najmä mäsiari. Na rozdiel od ostatných mostov vo Florencii, tento boje v druhej svetovej vojne nezničili, avšak v roku 1966 ho poškodila veľká povodeň.
Most Helix, Singapur
Singapur je synonymom mrakodrapov zo skla a ocele, ktoré tvoria úchvatnú panorámu mesta cez biely deň aj počas neónových nocí. V tejto spleti svetiel vyniká most Helix – obrovská kovová špirála potme osvetlená na modro.
Tower Bridge, Londýn, Anglicko
Britská metropola premostila rieku Temža hneď niekoľkokrát, najznámejší je však zdvíhací Tower Bridge, ktorý dostal meno podľa vedľa stojacej pevnosti Tower of London. Stavať ho začali v roku 1886, na prácach sa podieľalo 432 robotníkov a dokončenia sa dočkal po 8 rokoch.
Brooklyn Bridge, New York, USA
Jednou z dominánt New Yorku je nepochybne aj Brooklynský most cez rieku East River, ktorý spája dve časti mesta New York, Manhattan a Brooklyn. Je jedným z najstarších visutých mostov v Spojených štátoch, dokončili ho v roku 1883. V čase svojho otvorenia to bol najväčší zavesený most na svete a prvý zavesený most na oceľových lanách. Trvalo 15 rokov, kým jeho projektant Johnom Roebling dostal od mestskej rady súhlas na stavbu. Architekt sa však jeho dokončenia nedožil, a tak vedenie stavby prevzal jeho syn Washington. Úplne dokončený však bol až pod vedením Washingtonej manželky Emily.
Golden Gate Bridge, San Francisco, USA
Červený visutý most „Zlatá brána“ čnie nad kalifornským prielivom Golden Gate. Práce na ňom sa začali v roku 1933 a trvali štyri roky. Počas jeho konštrukcie sa stavitelia stretli s mnohými problémami, ale tešilo ich prvenstvo – do roku 1964 bol najdlhším visutým mostom na svete.
Sydney Harbour Bridge, Sydney, Austrália
Oceľový oblúk od roku 1932 premosťuje prístav Port Jackson a spája centrum mesta so štvrťami na severe. Stavali ho deväť rokov a do roku 1967 sa so svojimi 134 metrami pýšil prívlastkom najvyššia stavba v meste. Svojím tvarom pripomína vešiak a presne tak ho aj miestni prezývajú – “The Coathanger”.
Forth Bridge, Škótsko
Stavba je od roku 2015 zapísaná v zozname UNESCO ako jedna z významných kultúrnych pamiatok sveta. Forth Bridge vedie cez ústie rieky Forth v Škótsku a je najdlhším konzolovým mostom. Otvorili ho v roku 1890 a doteraz sa cez neho prepravujú cestujúci a náklad. Jeho výrazná priemyselná estetika je výsledkom nezdobného dizajnu a konštrukčných prvkov. Štýlová, materiálová a rozsahová inovatívnosť je dôležitým medzníkom v dizajne a konštrukcii mostov v období, keď železnice ovládli pozemné diaľkové cestovanie.
Most cez Veľký Belt, Dánsko
Tento visutý 18-kilometrový most sa klenie ponad prieliv Veľký Belt medzi mestami Korsør a Nyborg, a tak spája dva najväčšie dánske ostrovy Sjaelland a Fyn. Spojenie dokončili v roku 1998 a zahŕňa štvorprúdovú diaľnicu a dvojkoľajovú železničnú trať. S rozpätím hlavného poľa 1 624 m je v súčasnosti o tretí najdlhší visutý most na svete. Denne cez neho prejde asi 24 000 áut.
Most SNP, Bratislava
Aj na Slovensku máme pozoruhodný most – jednopylónový, oceľový, cestný, zavesený most vejárového dizajnu nemá žiadny pilier v prúde rieky. Z vyhliadkovej plošiny na vrchu pylóna je za dobrého počasia vidieť až do vzdialenosti 100 kilometrov. K plošine a reštaurácii navrchu vedie v jednom pilieri výťah, v druhom je núdzové schodisko so 430 schodmi.