Nórsko zvažuje postaviť prvý plávajúci podvodný tunel alebo najdlhší most

Fjordy sú neodmysliteľnou súčasťou severskej prírody a mnohí turisti sem cestujú najmä kvôli nim. Akokoľvek sú však úchvatné, zároveň spôsobujú nemalé problémy cestnej doprave. Uvedomuje si to aj Nórsko, ktorého západné pobrežie je poprerývané 1190 úzkymi zálivmi.

12.03.2017 07:00
debata (3)

Dnes trvá cesta z mesta Kristiansand na juhu krajiny do Trondheimu na severe, ktoré sú od seba vzdialené asi 800 kilometrov, zdĺhavých 21 hodín a vyžaduje si 7 prejazdov trajektom. Nórska správa verejných ciest preto prišla s netradičným riešením – navrhla postaviť v Nórskom mori svetovo prvý podvodný plávajúci tunel. Na jeho cenovke by malo svietiť číslo 22 miliónov eur.

Tunel by sa mal skladať z dvoch zakrivených betónových rúr dlhých 1,2 kilometra, ktoré budú ponorené asi 20 metrov pod morskou hladinou. V stabilnej hĺbke ich budú držať plávajúce pontóny, ktoré budú od seba vzdialené tak, aby pomedzi ne pohodlne prešli lode a trajekty.

Tunel by mal prechádzať krížom popod fjordy. Motoristi sa vraj nebudú cítiť nijak zvláštne, aj keď budú pod vodou. Ďalšou možnosťou, ktorú tamojšia správa ciest zvažuje, je prepojenie podmorského tunela a mosta – podobne, ako je to aj v prielive Øresund, ktorý spája dánske hlavné mesto Kodaň so švédskou metropolou Malmö.

Treťou možnosťou je postaviť celú cestu ponad členité nórske pobrežie. V tom prípade by museli postaviť visutý most dlhý 3,7 kilometra, čím by prekonal prekonal súčasný svetový rekord dvojnásobne a dosahoval by trojnásobok dĺžky sanfranciského mosta Golden Gate Bridge. Oporné nosníky na oboch koncoch takéhoto mosta by boli vysoké 450 metrov (pre porovnanie, Eiffelova veža má 300 metrov).

Zdroj: Weforum.org; Businessinsider­.com; Dailymail.co.uk; Wired.com

© Autorské práva vyhradené

3 debata chyba
Viac na túto tému: #tunel #Nórsko #fjord