Po tatranských koľajniciach premáva 104-ročná Kométa

Historická tatranská električka Kométa z roku 1912 opäť po roku jazdí Vysokými Tatrami. Za sebou má dve jazdy, do konca augusta ju čakajú ešte tri. Domáci i turisti sa na nej môžu zviezť každú druhú nedeľu, najbližšie 31. júla.

28.07.2016 15:00
električka, Kométa, Tatry Foto: ,
Historická električka Kométa
debata

Električka premáva na tratiach tatranských elektrických železníc na trase Poprad – Starý Smokovec – Tatranská Lomnica – Starý Smokovec – Poprad. Jej poslednú letnú jazdu avizovalo občianske združenie Veterán klub železníc Poprad na nedeľu 28. augusta.

Stoštyriročná električka Kométa má odchod zo stanice Poprad – Tatry v smere Starý Smokovec vždy o 10:38.

Cestovné lístky sa dajú kúpiť výlučne v električke. Na jednotlivých zastávkach na trase električka zastavuje na znamenie.

Ako povedal Jaroslav Vančo, prednosta Veterán klubu železníc Poprad, prvé dve letné jazdy v júli si prišli ľudia vychutnať aj napriek zlému počasiu. „Boli sme obsadení zhruba na 50 percent, čo nás veľmi teší, sme spokojní, že aj v takom nečase prišlo toľko ľudí,“ uviedol.

Mala skončiť v šrote

Hoci je električka stará už viac ako storočie, podľa združenia sa na nej jazdí vynikajúco. Na Kométe boli pozmenené a prispôsobené brzdy, ktoré zodpovedajú dnešku a bezpečnosti, informoval Vančo.

Električka Kométa bola vyrobená v roku 1912 v továrni Ganz Budapešť pre potreby Tatranskej elektrickej vicinálnej dráhy.

„Jazdila v Tatrách odkedy bol otvorený úsek medzi Starým Smokovcom a Štrbským Plesom. Najprv dopravovala poštu, neskôr stavebný materiál a potom kúpeľných hostí a turistov,“ vysvetlil Vančo. Železnice ju z prevádzky vyradili v roku 1975, o rok neskôr mala skončiť v šrote. Partia mladíkov sa však železničný skvost po rokoch snažila oživiť. Dnes funguje aj vďaka filmárom z českého Barrandova.

„Do úpravy sme sa pustili pomaly a vykonávali sme ju, tak povediac, na kolene, neboli sme takí odborníci a nebolo na to ani dostatok financií. Pomohla nám šťastná náhoda, ktorá všetko urýchlila. Českí filmári potrebovali električku do dobového seriálu, Kométu sa tak aj vďaka nim podarilo spojazdniť,“ uviedol Vančo.

Ako dodal, aj dnes by bral takéto náhody pri viacerých starších letných vagónoch, ktoré by združenie chcelo dať do poriadku. Zatiaľ však turistom i domácim počas leta slúži len Kométa.

Klub drží históriu pri živote

Veterán klub železníc Poprad je občianske združenie, ktoré spája priaznivcov histórie dopravy vo Vysokých Tatrách. Ich hlavnou činnosťou je prevádzkovanie historickej súpravy, ktorú ťahá električka Kométa.

Klub vznikol v roku 1983, jeho budúcich členov vtedy spojili snahy o záchranu jedinečných technických pamiatok. Združenie sa tiež venuje výrobe suvenírov a vydávaniu publikácií venovaných histórii tatranskej dopravy.

debata chyba
Viac na túto tému: #Vysoké Tatry #Kométa #historická električka