Peking: Ubíjajúce dochádzanie do zamestnania, ktoré trvá viac ako pracovný čas

Dvadsaťmiliónový Peking je obrovské mesto s rozlohou 16 411 km², čo je asi 45-krát viac ako Bratislava. Čím bližšie k centru, tým drahšie bývanie, čím viac na periférii, tým dlhšie každodenné dochádzanie za prácou.

05.03.2017 07:00
debata (11)

Podľa vládneho prieskumu z roku 2013 strávia Pekinčania dochádzaním do práce denne v priemere 52 minút. V čínskej metropole však nie je výnimkou cestovanie aj šesť hodín – tri ráno, tri zasa späť domov.

V extrémnych prípadoch musia zamestnanci stráviť v dopravných prostriedkoch aj 9 hodín, teda viac, ako v samotnej práci…

Pol dňa len precestuje

Zhang Xia, 39-ročná marketingová manažérka, a zároveň matka, býva v Yanjiao, rušnom meste naplnenom bytovkami, ktoré leží východne od Pekingu, píše BBC.com. Patrí medzi státisíce zamestnancov, ktorí venujú takmer pol dňa dochádzaniu do hlavného mesta a späť.

Čas sa usiluje využiť čo najrozumnejšie – vzdeláva sa, číta si prednášky a pravidelne absolvuje rôzne on-line kurzy. Tak sa jej precestovaný čas nezdá úplne stratený.

Li Jun žije v meste Gu'an, v provincii Hebei, severne od Pekingu. Byt si kúpila v roku 2011 za desatinu ceny, ktorú by stál rovnaký v Pekingu. Daňou je však 4-hodinové dochádzanie za prácou.

Li má jedného syna, jej manžel pracuje v zahraničí, aby zabezpečil rodinu. Mladá žena sa stará aj o svojich rodičov, jej otec je pripútaný na lôžko.

Každé ráno vstáva pred pol šiestou, pripraví rodine raňajky a o 7. už odchádza na autobus. Do práce dôjde okolo pol deviatej. Odpracuje 8 hodín, domov príde niečo po siedmej, ak sú zápchy, tak až o ôsmej.

Cez deň má na starosti jej syna babička, ktorá si dobre uvedomuje, akú záťaž dcéra podstupuje. Li Jun hovorí, že toto tempo zatiaľ zvláda len vďaka tomu, že je mladá. Čo bude neskôr, nevie.

Spacie mestá

Stúpajúce ceny nehnuteľností a ich prenájmu v Pekingu vyháňajú mladých do prímestských obytných zón ako je Yanjiao, Gu'an a mnoho ďalších.

Podľa správy organizácie Global Cities Business Alliance z roku 2016 je Peking mestom s najdrahšími nájmami. Tie dosahujú až 1,2 násobok priemernej mzdy.

Neustále sa zdražujú aj samotné nehnuteľnosti, v priebehu dvanástich mesiacov do septembra minulého roka stúpli ceny o 28 %.

Mnoho ľudí si preto nemôže dovoliť vlastniť v Pekingu byt či dokonca dom, a tak žijú na vzdialených predmestiach alebo v „prespávacích mestách“ – trefne pomenovaných obytných zónach, pretože iné ako natiahnuť sa do postele tam počas celého týždňa nestihnú.

Pred dvadsiatimi rokmi bolo Yanjiao poľnohospodárskym mestečkom, v ktorom žilo asi 30 000 obyvateľov. Dnes tu žije takmer milión ľudí zo strednej triedy, ktorí denne ešte za tmy zaplavujú zastávky a čakajú na autobus alebo vlak, aby ich odviezol do kancelárie.

Autobusové terminály sa stali centrom tamojšej ekonomiky – darí sa tu dopravným spoločnostiam, ale aj nelicencovaným taxikárom a pouličným predavačom, ktorí núkajú napoly ešte spiacim cestujúcim výživné mastné raňajky – najlepší štart do nového pracovného dňa.

11 debata chyba
Viac na túto tému: #cestovanie #MHD #dochádzanie #Peking