Obnovili ozubnicovú železnicu v Tisovci

Prvú historickú jazdu pre priaznivcov obnovy prevádzky ojedinelej ozubnicovej železnice dnes zorganizovalo mesto Tisovec a OZ Zubačka.

21.11.2005 11:44
debata

Cestu motorovým vlakom na trati medzi Tisovcom a Pohronskou Polhorou s označením M 240.0036 absol­vovali najmä tí, ktorí sa o oživenie prevádzky najviac zaslúžili. Aj keď sa pôvodne plánovalo s dlhšou zastávkou a kultúrnym programom na stanici Zbojská, nakoniec sa kvôli stiesneným priestorom a počasiu konalo všetko v Pohronskej Polhore.

Myšlienku obnovy historických jázd v Tisovci podporila návšteva železničiarskych nadšencov na podobnej trati v rumunskom Sedmihradsku. Trať v Subcetate je síce kvôli zlému technickému stavu definitívne odsúdená na zánik, neboli ale odpísané jej parné lokomotívy. Dve z nich sa po dlhých rokovaniach podarilo nadšencom z Tisovca priviesť na Slovensko. Rušne sa momentálne opravujú vo Vrútkach.

Podľa autorov projektu obnovy, trať by mala slúžiť cestovnému ruchu. Zdroje na pokrytie vidia predovšetkým vo fondoch Európskej únie. Pre turistov je lákavé najmä okolie železnice. Sú tu lomené viadukty, tunely a prekrásna príroda.

Trať z Tisovca do P. Polhory meria 12 kilometrov, má prevýšenie 51 promile a prvé vlaky na nej jazdili už koncom 19. storočia.

Ozubnicový systém, ktorý sa nachádza na jej časti, je ojedinelý v republike. Parné lokomotívy ešte v 60. rokoch uplynulého storočia tadiaľto prevážali rudu do železiarne v Podbrezovej. Uplynulé desaťročia však znamenali postupný úpadok a následne i zrušenie trate.

Ozubnicový systém železníc, vybudovaný ešte za monarchie, existuje len na štyroch miestach Európy. Prvý postavili v Rakúsku, druhý o niečo neskoršie v Tisovci. Treťou v poradí bola ozubnica v českom Tanvalde a posledná v Subcetate. Niektoré z nich sú už ale technicky neobnoviteľné. Autori projektu by boli radi, keby sa pravidelná prevádzka parnými vlakmi začala už na budúci rok, keď trať oslávi 130. výročie svojho vzniku.

debata chyba