Najrýchlejšie vlaky sveta: Číslo jeden nejazdí, ale levituje

Gabriela Sabová, Pravda.sk | 11.01.2017 07:00
Nie sú síce ako Hyperloop, ale aj tak nepredstaviteľne rýchle, dokonca rýchlejšie ako malé lietadlá. Toto je 10 najrýchlejších vlakov sveta, v ktorých jazda a pohľad na mihajúcu sa krajinu za oknami je zážitkom sama osebe.

THSR 700T, 299,9 km/h, Taiwan

Tento vysokorýchlostný vlak premáva od januára 2007 medzi taiwanskou metropolou Tchaj-pej a mestom Kao-siung. Cestu medzi týmito sídlami skrátil z pôvodných štyroch hodín a tridsiatich minút iba na hodinu a pol.

Súprava má 12 vozňov, z ktorých 9 poháňa vlastný motor. Vďaka tomu dokáže zrýchliť z nuly na 300 km/h za 15 minút. THSR 700T vyrába konzorcium troch obrovských japonských firiem – Kawasaki, Nippon Sharyo a Hitachi.

Cestujúci môžu cestovať vo vagóne triedy biznis (66 pasažierov), ostatných 923 miest je umiestnených v klasických vozňoch. Celý vlak je zvukotesný, takže hluk zvonka nepreniká k cestujúcim.

ETR 500 Vlak Frecciarossa Train, 299,9 km/h, Taliansko

ETR 500 Frecciarossa je najrýchlejší vlak v Taliansku, vyrába ho skupina podnikov AnsaldoBreda, Bombardier a Alstom, prevádzkuje ho spoločnosť Trenitalia.

Premáva na trase Miláno-Rím-Neapol až 72-krát denne. Z Ríma do Milána,ktoré sú od seba vzdialené 600 kilometrov, sa dostane len za 2 hodiny a 40 minút (lietadlom to trvá 1 hodinu a 10 minút).

SNCF TGV Duplex, 319,9 km/h, Francúzsko

TGV Duplex na koľajnice spustili v decembri 2011. Je to dvojpodlažný vysokorýchlostný vlak, ktorý spája všetky väčšie mestá vo Francúzsku. Má kapacitu až 508 pasažierov, ktorí ho vyhlasujú za jeden z najpohodlnejších európskych vlakov.

Firma Alstom ho vyrába z kvalitného hliníka, čím znižuje jeho hmotnosť a jeho tvrdosť zároveň zaručuje bezpečnosť cestujúcich aj v prípade zrážky. TGV Duplex má ekologický dizajn a mieru recyklovateľnosti 90 %.

Alstom Euroduplex, 319,9 km/h, Francúzsko

Euroduplex sú treťou sériou vysokorýchlostných vlakov TGV Duplex. Na rozdiel od predošlých vlakov tieto križujú francúzske, švajčiarske, nemecké a luxemburské železničné siete. Do užívania ich odovzdali v roku 2011 a jedna súprava pojme 1020 pasažierov.

Na rozdiel od predchádzajúcich dvoch generácií majú vlaky Euroduplex menšiu hmotnosť a výrazne lepšiu aerodynamiku, vďaka čomu spotrebujú aj menej energie.

E5 Series Šinkansen Hayabusa, 319.9 km/h, Japonsko

Momentálne najrýchlejší vlak v Japonsku, ktorý začal premávať v roku 2011, prevádzkuje železničná spoločnosť East Japan. Premáva medzi Tokiom a Aomori a vzdialenosť 715 kilometrov zvládne za 2 hodiny a 56 minút.

Má 10 vagónov s kapacitou až 731 cestujúcich. Prvý vagón má 15 metrov dlhý nos. Táto konštrukcia prispieva k minimalizácii hluku a vibrácií, keď vlak prechádza tunelmi.

Talgo 350, 349,8 km/h, Španielsko

Vysokorýchlostný vlak Talgo 350 prevádzkuje štátna železničná spoločnosť a jazdí medzi Madridom a Barcelonou. Miestni ho prezývajú „pato“ (kačica) podľa jeho nosa, ktorý sa podobá na kačací zobák. Tento charakteristický vzhľad však pomáha vlaku Talgo 350 znášať tlakové vlny.

Siemens Velaro E / AVS 103, 349,8 km/h, Španielsko

AVS 103 je španielska verzia vysokorýchlostných vlakov Velaro E, ktoré vyrába nemecká strojárska spoločnosť Siemens. Jazdia medzi Madridom a Barcelonou a 630 kilometrov zvládnu za 2 hodiny a 30 minút.

Španielske národné dráhy si objednali tieto rýchlovlaky v roku 2001 a premávať začali v roku 2007. Velaro E má 8 vagónov s celkovou kapacitou 404 pasažierov.

AGV Italo, 359,8 km/h, Taliansko

AVG Italo je najrýchlejší vlak v Európe. V bežnej prevádzke jazdí rýchlosťou 359,8 km/h, ale počas skúšky v roku 2007 dosiahla súprava 573,8 km/h.

V roku 2008 si talianska spoločnosť Nuovo Trasporto Viaggiatori (NTV) objednala od firmy Alstom 25 AVG vlakov za 650 miliónov eur. Dnes tieto vlaky spájajú Rím a Neapol a vzdialenosť vyše 200 kilometrov prejdú za menej ako hodinu. Súprava má 11 vagónov. AVG Italo má ekologicky šetrnú štruktúru, 98 % z neho sa dá zrecyklovatať.

Harmony CRH 380A, 379,9 km/h, Čína

Harmony CRH 380A, ktorý prevádzkujú čínske dráhy, je druhým najrýchlejším vlakom na svete. Maximálna rýchlosť, ktorú súprava dosiahla počas testov, bola 416,1 km/h. Vlak pravidelne jazdí po trase Šanghaj-Nanking od roku 2010 a naraz odvezie 494 cestujúcich.

CRH 380A má nízku hmotnosť vďaka telu z hliníkovej zliatiny a dobre rozráža vzduch vďaka pretiahnutému nosu lokomotívy. Podvozky sú úplne bez vibrácií.

Vysokorýchlostný vlak v stanici Anshun. Foto: Reuters, CHINA STRINGER NETWORK
rýchlovlak, vlak, Čína, Harmony CRH 380A Vysokorýchlostný vlak v stanici Anshun.

Šanghaj Maglev, 430,9 km/h, Čína

Prvé miesto patrí čínskemu vlaku, ktorý sa pohybuje za pomoci magnetického poľa. Zostrojili ho firmy Siemens a ThyssenKrupp a na rozdiel od ostatných vlakov Šanghaj Maglev nemá kolesá a nad traťou sa doslova vznáša. Aj vďaka tomu dokáže tento úžasný stroj dosiahnuť svoju najvyššiu prevádzkovú rýchlosť už za 4 minúty.

Jazdí na trase medzi šanghajskou stanicou Longyang a tamojším medzinárodný letiskom Pudong od roku 2004 a celá cesta trvá len 7 minút a 20 sekúnd. Naraz sa doňho zmestí 574 pasažierov a premáva každých 15 minút. Lístok stojí v prepočte 7,6 eura.

Zdroj: Themysteriouswor­ld.com; Wikipedia.org

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ