Nórsko zvažuje postaviť prvý plávajúci podvodný tunel alebo najdlhší most
Dnes trvá cesta z mesta Kristiansand na juhu krajiny do Trondheimu na severe, ktoré sú od seba vzdialené asi 800 kilometrov, zdĺhavých 21 hodín a vyžaduje si 7 prejazdov trajektom. Nórska správa verejných ciest preto prišla s netradičným riešením – navrhla postaviť v Nórskom mori svetovo prvý podvodný plávajúci tunel. Na jeho cenovke by malo svietiť číslo 22 miliónov eur.
Tunel by sa mal skladať z dvoch zakrivených betónových rúr dlhých 1,2 kilometra, ktoré budú ponorené asi 20 metrov pod morskou hladinou. V stabilnej hĺbke ich budú držať plávajúce pontóny, ktoré budú od seba vzdialené tak, aby pomedzi ne pohodlne prešli lode a trajekty.
Tunel by mal prechádzať krížom popod fjordy. Motoristi sa vraj nebudú cítiť nijak zvláštne, aj keď budú pod vodou. Ďalšou možnosťou, ktorú tamojšia správa ciest zvažuje, je prepojenie podmorského tunela a mosta – podobne, ako je to aj v prielive Øresund, ktorý spája dánske hlavné mesto Kodaň so švédskou metropolou Malmö.
Treťou možnosťou je postaviť celú cestu ponad členité nórske pobrežie. V tom prípade by museli postaviť visutý most dlhý 3,7 kilometra, čím by prekonal prekonal súčasný svetový rekord dvojnásobne a dosahoval by trojnásobok dĺžky sanfranciského mosta Golden Gate Bridge. Oporné nosníky na oboch koncoch takéhoto mosta by boli vysoké 450 metrov (pre porovnanie, Eiffelova veža má 300 metrov).
Zdroj: Weforum.org; Businessinsider.com; Dailymail.co.uk; Wired.com
© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ