Ďalšia žena z rovnakej dediny bola tiež odsúdená za to, že zabila čarovaním milenku svojho muža. Aj ju kmeňový súd nazývaný kihango odsúdil k exilu.
V konžskej vrchovine Uvira kmeň Bafuliru organizuje súd kihango trikrát až štyrikrát mesačne. Pred neho sú privádzaní muži a ženy obviňovaní z mágie. Keď je dotknutá osoba uznaná vinnou, typickým trestom je vyhnanie z dediny.
„Odsúdený človek musí opustiť komunitu okamžite. Tak sa uchráni pred lynčováním,“ vysvetlil kmeňový staršina Edmond Simba.
V tejto odľahlej konžskej oblasti mnoho ľudí stále verí, že choroby, smrť alebo nehody sa proste nestávajú „len tak“. Spôsobujú ich jednotlivcovi, ktorých je potrebné identifikovať a zneškodniť. To sa deje prostredníctvom systému kmeňovej justície založenej na tradičných zvykoch a poverách.
Aby zistil známky čarodejníctva, používa sudca nylonové vlákno, ktoré je podľa jeho slov „mimoriadne a odolné“. To je položené na kovový tanier, ktorý sa zohrieva nad ohňom. Ak vlákno praskne, je súdená osoba čarodejník alebo čarodejnica.
Z troch kmeňov žijúcich vo vrchovine Uvira len príslušníci kmeňa Bafuliru ďalej používajú súdy kihango, ktoré odsudzujú ochrancovia ľudských práv. Súdy zakázal kmeňový náčelník Bafulirov – mwami – v roku 1994, len aby ich v roku 2009 obnovil ďalší mwami, podľa ktorého ide o tradíciu, ktorú treba zachovávať. Postaviť sa proti tradícii, dodal, by bolo vážnym prečinom. Hoci mnoho starších z kmeňa s jeho rozhodnutím nesúhlasili, schválili ho zo strachu, že by inak prišli o svoje postavenie v kmeni.
Susedný kmeň Bavira zakázal túto praktiku v roku 2008.
Treba podotknúť, že čarodejnícke súdy nie sú zadarmo a sú významným zdrojom ziskov pre kmeňového náčelníka. Aby mohol byť proces zahájený, musia obe zainteresované strany zložiť povinný poplatok 200 dolárov (asi 160 eur), čo je cena jednej kravy. Nikoho nezaujíma, či si to môžu dovoliť, alebo nie.
Riaditeľ základnej školy v meste Rubanga, desať kilometrov od dediny Lemera, hovorí, že súdy s čarodejníkmi sú len spôsobom, ako z chudobných dedinčanov vyžmýkať zisk pre náčelníka. „Bolo by naivné si myslieť, že ide o skutočnú skúšku čarodejníctva,“ uviedol riaditeľ, ktorý si neželal byť menovaný. „Kmeňoví sudcovia, ktorí sú len náčelníkovými panákmi, sú podplatení, aby vynášali falošné verdikty,“ dodal.
Vincent Lindale, miestny aktivista za ľudské práva, sa snaží povzbudzovať obyvateľov, aby kmeňové súdy odmietali. Dedinčania, ktorí sú uznaní za vinných, prevažne ide o ženy, sú nútení opustiť svoje dediny a žiť na miestach, ktoré vôbec nepoznajú.
„Pretože nie sú oboznámení so súdnym systémom a sú chudobní, veria, že je nemožné vyhrať súd proti náčelníkovi,“ dodal Lindale. „Mnohí ľudia sú presvedčení, že náčelník je nedotknuteľný kvôli svojmu postaveniu, alebo že na seba privolajú hnev svojich predkov, ak náčelníka obvinia z nejakej neprávosti.“