Tip na víkend: Spanilá jazda Rajeckou Ančou

Sedieť na starých drevených sedadlách, počúvať zvuk motora a vychutnávať spanilú jazdu historickým motorovým vláčikom po koľajniciach, ktoré už 114 rokov spájajú malé dedinské zastávky medzi Žilinou a Rajcom. Na nostalgické jazdy Rajeckou Ančou sa vydajte tento víkend.

, 18.10.2013 06:00
Rajecká Anča Foto:
Jazda na Rajeckej Anči je zážitkom pre malých aj veľkých.

Sedieť na starých drevených sedadlách, počúvať zvuk motora a vychutnávať spanilú jazdu historickým motorovým vláčikom po koľajniciach, ktoré už 114 rokov spájajú malé dedinské zastávky medzi Žilinou a Rajcom. Na nostalgické jazdy Rajeckou Ančou sa vydajte tento víkend.

Historický vláčik bude mať tento rok nezvyčajnú a výnimočnú úlohu – privezie prvých cestujúcich do pripravovaného múzea v Rajeckých Tepliciach. „Takýmto spôsobom oslávime ďalšie výročie podujatia Rajecká Anča 2013 s tradičným motorovým vozňom Hurvínek. Tí, ktorí si budú chcieť pozrieť pripravované múzeum dopravy, vystúpia na zastávke Rajecké Teplice. Vstupy do múzea budú po príchode každého vlaku smerujúceho do Rajeckých Teplíc," informoval Peter Šimko, historik Považského múzea v Žiline, ktoré podujatie organizuje spolu s Občianskym združením Spoločnosť Považskej dráhy Žilina.

Historický motorový vozeň, ktorý verejnosť aspoň na chvíľu vráti do železničnej histórie je označený číslom M131.1443 a menom Hurvínek. „Hurvínek je všeobecne zaužívaný názov pre všetky rušňové rady takéhoto typu vozňa. Tento typ bol vyrobený v 50. rokoch 20. storočia a premával na rôznych lokálnych tratiach po Slovensku,“ priblížila Veronika Gužíková z Považského múzea.

Rajecká Anča láka nielen turistov. Foto: Považské múzeum Žilina
Rajecká Anča Rajecká Anča láka nielen turistov.

Žilinčania a obyvatelia Rajeckej doliny regionálny vláčik už roky nazývajú Rajecká Anča. Návštevníci nového, zatiaľ len pootvoreného múzea dopravy v Rajeckých Tepliciach si môžu pozrieť ukážku železničnej historickej stanice, obrazový prierez dejinami dopravy na Slovensku, ukážku funkčného parného stroja a železničné modely. "Žilinský región je od nepamäti významným uzlom dopravy, a zaslúži si, aby sa v ňom nachádzalo dopravné múzeum. Chýba už len krôčik k jeho dokončeniu, a preto by sme chceli požiadať verejnosť, o akúkoľvek materiálnu a finančnú pomoc, ktorú s vďakou privítame,“ povedal Peter Šimko.

Spanilé jazdy, ktoré sú spomienkou na to, že trať vznikla 10. októbra 1899, sú rovnako ako aj tradícia už šiesteho ročníka osláv veľmi populárne. Až sa nechce veriť, že pred desiatimi rokmi bola regionálna železnička ohrozená, pretože bola medzi pätnástimi regionálnymi traťami, na ktorých prevádzku rušili. „Zrušená“ bola len mesiac a odvtedy opäť slúži verejnosti.

Jazdy historickým vozňom 19. a 20. 10. 2013:

ODCHOD po trati: Žilina 11.26 alebo 13.46 h. – Záriečie 11.30 alebo 13.50 h. – Solinky 11.33 alebo 13.53. h. – Bytčica 11.36 alebo 13.56 h. – Lietavská Lúčka 11.39 alebo 14.06 h. – Porúbka 11.44 alebo 14.11 h. – Poluvsie 11.49 alebo 14.16 h. – Rajecké Teplice 11.52 alebo 14.19 h. – Konská 11.54 alebo 14.21 h. – Zbyňov 11.56 alebo 14.24 h. – Kľače 11.58 alebo 14.26 h. – Rajec – 12.01 alebo 14.29 h. PRÍCHOD

ODCHOD späť po trati: Rajec 12.41 alebo 14.41 h. – Kľače 12.44 alebo 14.44 – Zbyňov 12.46 alebo 14.46 h. – Konská 12.49 alebo 14.49 h. – Rajecké Teplice 12.51 alebo 14.51 h. – Poluvsie 12.54 alebo 14.54 h. – Porúbka 12.59 alebo 14.59 h. – Lietavská Lúčka 13.04 alebo 15.04 h. – Bytčica 13.09 alebo 15.09 h. – Solinky 13.11 alebo 15.11. h. – Záriečie 13.15 alebo 15.15 h. – Žilina 13.19 alebo 15.19 h. PRÍCHOD

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
debata chyba
Viac na túto tému: #vlak #Žilina #Rajec #vláčik #Rajecká Anča