Vyznávačom tejto filozofie je jasné, že im z toho vyplývajú samé výhody. Nielenže sa už od zimy môžu tešiť, ako dobre im bude v lete. Navyše ušetria, a hlavne si môžu vyberať!
Leto na programe zimy
First moment dovolenky sa predávajú už od decembra, pričom zľavy sa pohybujú až okolo 30 percent. Ušetriť tretinu?! Nie je to málo, o to viac zvýši napríklad na vreckové. „Takýmto spôsobom si dovolenku kupuje asi 35 percent Slovákov,“ hovorí Tomáš Gašparík z CK Globtour. „Nejde však len o to, že ušetria, veľkou výhodou je, že si vedia dovolenku v dostatočnom predstihu naplánovať a prispôsobiť jej ostatný program v letnom období vrátane práce a zabezpečenia prázdninových aktivít pre deti."
Najväčšou výhodou je však najširšia možnosť výberu – destinácie, miesta, hotela. V prípade first momentov netreba robiť kompromisy, ak napríklad niekto chce výhľad na more, bude ho mať. Dôležité veci, ktoré vplývajú na dojem z dovolenky aj na kvalitu oddychu, teda poloha, orientácia a štandard ubytovania, sa v prípade last momentov vôbec nedajú zaručiť, kým pri first momentoch je výber naozaj bohatý.“
Osvedčené destinácie
Podľa riaditeľa cestovnej kancelárie, ktorá je na našom trhu už dve desaťročia, hrali minulú sezónu prím overené destinácie: „V našej CK bolo najnavštevovanejšou destináciou už tradične Chorvátsko, v tesnom závese nasledovali Bulharsko a Turecko. Veľmi slušnú predajnosť sme dosiahli aj v oblasti Talianska, najmä kvôli zvyšujúcej sa návštevnosti jedného z najkrajších kútov Európy – Kalábrie.“
Dovolenkovým tipom na nadchádzajúcu letnú sezónu by mohlo byť Albánsko. „Po minuloročnom výbornom štarte predaja tejto destinácie na Slovensku, sme sa kvôli naozaj mimoriadne kladnej odozve slovenských dovolenkárov rozhodli otvoriť pobyty s leteckou a aj autobusovou dopravou. Podotýkam, že letecký charter do tejto krajiny je vôbec prvým v histórii albánskej turistiky a naša cestovná kancelária je zatiaľ jedinou, ktorá dokázala takýto let zorganizovať,“ upozorňuje Tomáš Gašparík.
„First moment zľavy na dovolenku ponúkame vo výške 30 percent až do 15. 1. 2014 a platia pre všetky produkty v katalógu,“ informuje Roman Berkeš, konateľ CK HappyTravel. „Po tomto termíne sa budú ďalšie zľavy upravovať podľa aktuálnej obsadenosti, vo všeobecnosti však bude platiť novinka, že viac dní, rovná sa vyššia zľava.“
„Výška zľavy sa poskytuje podľa skúseností z osvedčených predchádzajúcich rokov a podľa konkurenčného prostredia v rovnakých destináciách,“ vysvetľuje Danica Pagáčiková z CK Pegas Tour. Danica Pagáčiková odporúča na toto leto destináciu Andalúziu v Španielsku, ak niekto chce ísť letecky. Pri autobusovej a individuálnej doprave zasa Slovinsko pre výborné služby. V lete mnohí obľubujú aj plavby loďou. O tento druh dovolenky je z roka na rok väčší záujem. Aj keď Barbora Struhárová z Oneworld Travel tvrdí, že nie sú klasickou cestovnou kanceláriou s vlastným produktom, a teda aj first minute dovolenkami, aj pri plavbách platia first minute zľavy.
„Asi tak šesť mesiacov pred termínom plavby. Napríklad teraz nám prišli špeciálne ponuky na jar a leto 2014 a budú platné do vypredania, prípadne do uvedenia ďalšej špeciálnej akcie. Je tu však predpoklad, že so skracujúcim sa termínom plavby sa budú kajuty vypredávať a záujemcovia budú mať obmedzenejšie možnosti výberu typu a umiestnenia kajuty,“ dodáva Struhárová. A ešte pridáva. „Splavuje sa takmer celý svet.“
Oliver Kluch, majiteľ cestovnej kancelárie Koala Tour, zasa odporúča novinky Portugalsko, pobrežie Algarve, Grécko – Atény, Albánsko a letovisko Tabarka v Tunisku.
Na vlastnú päsť
Dojem, že dovolenka zorganizovaná na vlastnú päsť bude lacnejšia ako s cestovnou kanceláriou, môže byť klamný. Ceny first momentov určite neprekoná. A či zaplatíme výrazne menej ako za zájazd kúpený v priebehu sezóny, je tiež otázne.
Cestovné kancelárie a agentúry majú v cene zájazdu pochopiteľne zarátaný aj zisk, ale ani to neznamená, že bez nej zaplatíme vo vybranej destinácii za hotel menej peňazí. „Cestovné kancelárie nakupujú väčšie objemy ubytovacích kapacít, preto majú lepšie ceny ako priamo na recepcii hotela,“ upozorňuje T. Gašparík z Globtouru. „Lacnejšie ubytovanie ponúkajú priváty a apartmány. Tie zväčša využívajú mladí ľudia. Rodiny s deťmi sú pochopiteľne náročnejšie na služby a tie sa oplatí dobre a včas vybrať.“
Kto sa vyberie na dovolenku uprostred sezóny na vlastnú päsť, zvyčajne musí robiť veľa kompromisov. Dovolenku zažije, aj si ju užije, ale v jeho rozprávaní a spomienkach bude určite veľa rôznych ALE. „V topsezóne sú v spomínaných destináciách hotely plné na 95 percent, čo znamená, že sa človek musí uspokojiť aj s nižšou kategóriou alebo so službami, ktoré mu celkom nevyhovujú. Potom má ďaleko k moru, pri hoteli nemá bazén alebo chýbajú iné služby,“ hovorí T. Gašparík.
V cene dovolenky s cestovnou kanceláriou je zarátaná istota ubytovania, ktorú si dovolenkár vopred vybral, servis lekára, a najmä delegáta, ktorý v prípade potreby vyrieši aj problémy s jazykovou bariérou. Samozrejme, toto všetko platí pod podmienkou, že sa dovolenka kupuje v osvedčenej a zabehnutej cestovnej kancelárii.
Jedna babka povedala
Už spomínanou výhodou kúpy dovolenky v predstihu je veľký výber hotelov. Rozhodujúcimi kritériami prvého výberu sú, samozrejme, cena, poloha, štandard služieb. Ale aj po vyselektovaní toho, čo vyhovuje a čo nie, zostáva ešte hŕba možností. Skúsení cestovatelia odporúčajú overiť si hotel z niekoľkých zdrojov. Ak v ňom pred rokom boli známi nadmieru spokojní, neznamená to, že to bude to pravé orechové pre vás. Navyše stačí taká maličkosť ako nový manažment hotela, s ním noví zamestnanci, nové pravidlá a všetko môže byť úplne inak ako pred piatimi rokmi, keď ste si tam tak krásne užili…
Fotografie v katalógoch cestovných kancelárií sú absolútne nedostatočným zdrojom. Nie (vždy) zámerne, ale skresľujú realitu. Lepšie sú videá, ideálne z poslednej sezóny. Spolu s komentármi od iných dovolenkárov ich nájdete napríklad na stránke tripadvisor.com.
K dobrým službám cestovnej kancelárie patrí možnosť hodnotiť na webe ubytovanie, ktoré ponúka, aby si potenciálni klienti mohli vybrať na základe skúseností a hodnotenia iných klientov. „Nám sa to veľmi osvedčilo spolu s videami. Klienti presne vedia, do čoho idú, čo môžu očakávať, zrejme aj preto sa z 50-tisíc našich dovolenkárov ročne sťažuje len 0,1 %,“ konštatuje Gašparík. Kompromisy v ubytovaní sa na dovolenke nevyplácajú. Radšej zaplatiť o desať eur viac, ako si potom v duchu nadávať. A v prípade first momentov to platí dvojnásobne, pretože ceny sú veľmi prijateľné a výber je bohatý.
Slováci na zahraničnej dovolenke
- Napriek pretrvávajúcej kríze si stále chceme dopriať aspoň jednu dovolenku pri mori do roka. Objem dovolenkárov, ktorí nakupujú cez niektorú z 8 000 cestovných kancelárií na Slovensku, sa už niekoľko rokov nezmenil
- 35 % dovoleniek sú first momenty
- O tom, kam sa vycestuje na dovolenku a kde sa bude bývať, rozhodujú v slovenských rodinách ženy