Keďže sa železničke po nástupe modernejších zariadení jej niekdajšia sláva už skončila, bola vyše 40 rokov nefunkčná a na viacerých miestach nenávratne zlikvidovaná, našli jej kysuckí starostovia nové využitie. A urobili dobre, nenáročná takmer 30-kilometrová trasa vedie cyklistov mimo rušnej premávky hlavných ciest a pritom neobchádza hlavné atrakcie a zaujímavosti Bystrickej doliny.
Cyklotrasa kopíruje niekdajšiu železničnú trať z Krásna nad Kysucou a dolinou Chmúra v chotári Novej Bystrice. Okrem toho ešte prechádza obcami Zborov nad Bystricou, Klubina a Stará Bystrica. „Dĺžka je zhruba 30 kilometrov,“ hovorí primátor Krásna nad Kysucou Jozef Grapa.
Vo Vychylovke, v kysuckom skanzene je zachránená a obnovená pôvodná železnička, dokonca jej najatraktívnejší úsek s úvraťami. Úvraťový systém je výnimočný tým, že umožňuje prekonávať prevýšenia na pomerne krátke vzdialenosti. Vozidlo najprv ide dopredu, potom cúva a tak stúpa do kopca. Je to jediná takáto atrakcia na Slovensku a ani tu neslúži pôvodnému účelu, teda zvážaniu dreva, ale vozí turistov a návštevníkov skanzenu, ktorí si môžu z vláčika pozrieť jednotlivé stavby skanzenu.
Predtým však cyklisti na cyklotrase natrafia na niekoľko iných zaujímavostí. Hneď v Krásne nad Kysucou (kde je možné v centre obce zaparkovať auto) je prírodovedná expozícia Kysuckého múzea s replikou mamuta v životnej veľkosti. „Je tam flóra a fauna zastúpená na severozápadnom Slovensku. O niečo ďalej prechádza trasa popod najstarší zachovaný železobetónový most v strednej Európe, ktorého piliere boli postavené v roku 1835 a mostná konštrukcia v roku 1891. Je to prvý železobetónový most v Uhorsku a dokonca je stále funkčný,“ hovorí primátor o moste ponad rieku Bystrica.
Pri budovaní cyklistického chodníka objavili celkom náhodou bunkre z druhej svetovej vojny. Pri Krásne nad Kysucou ich dali postaviť Nemci, aby zabránili postupu oslobodzovacích vojsk na Česko. Betónové stavby s hrubými múrmi, dvoma malými miestnosťami a guľometnou strieľňou navrchu boli úplne zasypané hlinou a zarastené. „Odkryli sme ich ako fortifikačné stavby za účelom spestrenia cyklochodníka ako líniovej stavby, zároveň ostanú ako pamätníky na hrôzy druhej svetovej vojny,“ komentoval študent Fakulty architektúry Slovenskej technickej univerzity v Bratislave Martin Mikovčák, keď bunkre čistili pred dvoma rokmi aj s ostatnými dobrovoľníkmi.
Zamilované dvojice cyklistov si môžu zamknúť zámok na Moste lásky a priateľstva, ktorý je kúsok od cyklotrasy. Aj s ním je spojený zaujímavý príbeh viažuci sa k povodniam z roku 2007. Vtedy bola podmytá lávka, ktorá bola jedinou cestou do jednej z osád. Mesto sa rozhodlo postaviť do osady nový most, ktorý spája nielen dva brehy, ale aj ľudí. Po vzore Paríža si na ňom zaľúbenci symbolicky zamknú svoju lásku.
V obci Zborov nad Bystricou, ktorej katastrom tiež prechádza cyklotrasa, stojí za návštevu jeden z mála kostolov postavených za socializmu. Kostolné vitráže vytvoril maliar Vincent Hložník. V Klubine je starý kameňolom, kde sa ťažil pieskovec, použitý aj pri výstavbe vodnej nádrže, ktorá je dôležitým zdrojom pitnej vody pre celý kysucký región. V závere trasy sa oplatí navštíviť unikátny orloj v Starej Bystrici, ktorý ako jeden z mála na svete ukazuje aj pravý slnečný čas.
Cyklotrasa sa končí v Novej Bystrici, no kto chce, môže z Novej Bystrice pokračovať po ceste tretej triedy až do Vychylovky a pozrieť si skanzen s unikátnou historickou úvraťovou železničkou. V skanzene sa podarilo zachovať pôvodné domy, zrubové, kopaničiarske stavby či vodný mlyn z dnes neexistujúcich dediniek, ktoré zaplavila spomínaná vodná nádrž. Je to expozícia ľudovej architektúry so zrubovými obydliami, kopaničiarskymi domami či vodným mlynom.
Kam na výlet: 6 tipov nadnes
V utorok si prečítajte: Roztočte to vo Veľkom Mederi na tobogánovej šou