Čo by ste mali vedieť pred dovolenkou o dovolenke

Honba za nízkou cenou môže byť pri výbere dovolenky veľmi zlým radcom. Proti hľadaniu dobrej ceny nikto nič nenamieta, ale treba si preveriť, od koho si dovolenku kúpime.

04.02.2016 07:00
dovolenka, cestovanie, kufre, balenie,... Foto:
Nemôžeme čakať, že v CK pochodíme s reklamáciou zlého počasia, rýb v mori, farby piesku, priveľkých vĺn, neochotnej recepčnej...
debata (2)
  • Dôležité sú referencie od známych, alebo si ich treba pohľadať na internete. Ak by vás oslovil zájazd od neznámej cestovnej kancelárie, preverte si, či má živnosť na jej prevádzkovanie a či je poistená proti úpadku.
  • Ďalším dôležitým bodom, ktorý sa neoplatí zanedbať, keď chceme na zaplatenú dovolenku aj odcestovať a vybranú destináciu si náležite užiť, je zmluva o obstaraní zájazdu. Je potrebné, aby bola nielen spísaná, ale aj z oboch strán podpísaná. Jej súčasťou by mali byť všeobecné zmluvné podmienky. Treba si ich dobre prečítať a skontrolovať, či sú v cene zájazdu naozaj zahrnuté všetky služby, ktoré očakávame.
  • Stará múdrosť hovorí, že dôverovať je fajn, ale veci si treba preverovať. V prípade výberu cestovnej kancelárie to platí stopercentne. Prevádzkovanie cestovnej kancelárie je viazaná živnosť, takže či má subjekt, od ktorého si chceme kúpiť dovolenku, toto oprávnenie, sa dá ľahko preveriť na internetovej stránke Živnostenského registra Slovenskej republiky, teda na www.zrsr.sk.
  • Dôležité je aj to, že zo zákona musí byť každá cestovná kancelária poistená proti úpadku. Klient si pred kupovaním zájazdu môže od predajcu vyžiadať poistný certifikát, na ktorom by mala byť uvedená poisťujúca poisťovňa, názov CK, poistná suma a platnosť poistnej zmluvy.
  • Môže sa to zdať ako zbytočné zdržiavanie a byrokracia, ale dovolenkári, ktorí si zájazd zaplatili a nakoniec nikam neodleteli, by už tieto preverovania nikdy nevynechali. Pomocnú ruku pri zorientovaní sa v ponuke, a najmä v preverení dôveryhodnosti a solventnosti cestovnej kancelárie podáva aj Slovenská asociácia cestovných kancelárií. Na jej webe www.sacka.eu nájdete napríklad Zoznam poistených cestovných kancelárií a mnoho ďalších užitočných informácií.
  • Častá chyba dovolenkárov je, že nie sú poistení na cestu do zahraničia. Aj keď cestujú do krajiny v rámci Európskej únie, kde platia dohody o poskytovaní zdravotnej starostlivosti, nie všetky ambulancie a nemocnice ich akceptujú, a keď aj, poistenie zvyčajne nepokrýva všetky služby, ktoré sa môžu pri poistnej udalosti vyskytnúť. Preto je potrebné komplexné cestovné poistenie, ktoré okrem štandardného pokrytia liečebných nákladov ponúka aj poistné krytie straty batožiny či storna zájazdu.
  • Kto poistenie má, ten by mal v prípade akejkoľvek udalosti okamžite informovať poisťovňu, a nie čakať, že sa to vyrieši. Málokto vie vopred zvážiť, ktoré situácie je schopný zvládnuť sám a ktoré sú už v kompetencii poisťovne, preto treba za každých okolností kontaktovať poisťovňu na bezplatnej linke a ďalej sa riadiť jej pokynmi. Veď takto človek nemá čo stratiť, môže iba získať. A najlepšie je spojiť sa s delegátom cestovnej kancelárie, ak sa v destinácii nachádza, pretože ten má s riešením rôznych nepríjemných situácií určite skúsenosti.
  • Cestovná kancelária nezodpovedá ani za počasie, ani za čistotu pláže a ani za služby, ktoré kupujeme na dovolenke od iných „dodávateľov“. Preto nepomôže, ak sa v prípade nespokojnosti budeme sťažovať delegátovi alebo po návrate domov písať do cestovky a žiadať odškodnenie. To bolo treba urobiť skôr a u iného adresáta.
  • Cestovná kancelária zodpovedá v danej destinácii iba za služby poskytnuté prostredníctvom delegáta alebo iného jej zástupcu. Ak sa klient rozhodne využiť ponuky firiem, ktoré nie sú partnermi cestovnej kancelárie, v prípade potreby musí uplatniť reklamáciu individuálne. Cestovná kancelária nenesie za takéto služby žiadnu zodpovednosť.
  • Rovnako nemôžeme čakať, že v CK pochodíme s reklamáciou nevyhovujúceho počasia, rýb v mori, farby piesku, priveľkých vĺn, neochotnej recepčnej, hlučnosti ostatných hostí v hoteli alebo času odletu – lebo aj na toto sa ľudia zvyknú sťažovať. Počasie, to, čo sa deje v mori, alebo správanie ľudí v hoteli nedokáže ovplyvniť žiadna cestovná kancelária na svete.
  • Odkedy aj slovenské cestovné kancelárie ponúkajú dovolenky s konceptom all inclusive, stali sa veľmi obľúbenými. Nečudo, veď ponúkajú to, čo od dovolenky čakáme: pohodu bez nutnosti rozmýšľať čo, kde, kedy a za koľko. Ibaže nie je all inclusive ako all inclusive.
  • Takúto dovolenku si našinci obľúbili, pretože prináša mnohé výhody: jedlo, nápoje, zmrzlinu, malé snacky a rôzne aktivity, ktoré dovolenkárom hotel ponúka, už netreba platiť. Zadarmo však nie sú a jednotlivé destinácie aj hotely v nich sa líšia tým, čo všetko je v koncepte zahrnuté.
Koncept all inclusive je určený pre ľudí, ktorí... Foto: SHUTTERSTOCK
leto, pláž, more, dovolenka, slnečník, opaľovanie, koža, rakovina Koncept all inclusive je určený pre ľudí, ktorí sa nechcú viazať na konkrétny čas a jedlo.
  • All inclusive sú všetky služby, ktoré svojim hosťom hotel poskytuje bezplatne. To však neznamená, že klient ich dostane zadarmo, pretože sú zahrnuté v cene zájazdu spolu s ubytovaním a ďalšími službami. To znamená, že ak je napríklad zmrzlina obsiahnutá v koncepte all inclusive, klient si ju kedykoľvek v priebehu dňa naberie do misky a neplatí na mieste za jej konzumáciu.
  • Koncept all inclusive je určený pre ľudí, ktorí sa nechcú viazať na konkrétny čas a konkrétne jedlo a ktorí chcú počas dovolenky oddychovať a nemať stres čo a kde budú jesť a piť. Výhodou all inclusive hotelov je aj to, že klienti už nemusia mať žiadne ďalšie výdavky na dovolenku.
  • Súčasťou konceptu all inclusive je zvyčajne plná penzia, teda raňajky, obed a večera, ktoré sa podávajú formou bufetu, a vybrané nealkoholické a alkoholické nápoje miestnej výroby.
  • Ďalšie služby, ktoré môžu byť súčasťou tohto konceptu, zahŕňajú ľahké občerstvenie počas dňa, teda napríklad pizzu, sendviče, koláčiky, zmrzlinu, ale aj značkový alkohol, animačné programy, športové aktivity, vstup do akvaparku, do sauny a iné. Rozsah služieb sa v jednotlivých hoteloch líši, ale dá sa riadiť pravidlom, že čím kvalitnejší, a teda aj drahší hotel, tým bohatší je jeho all inclusive koncept.
  • Presný popis konceptu dostanú dovolenkári vždy až po príchode do hotela. V cestovnej kancelárii im k nemu povedia všetko, čo vedia, no nesnažia sa zavádzať, ak sa potom realita trochu líši od povedaného. Treba brať do úvahy, že cestovné kancelárie pripravujú katalógy viac ako pol roka pred začatím sezóny a mnohé hotely svoje koncepty potom ešte menia a dolaďujú. Preto môžu byť medzi informáciami a realitou menšie odchýlky.
  • V katalógu alebo priamo v hoteli môžu dovolenkári okrem klasického označenia all inclusive naraziť aj na iné označenia. „All inlcusive light označuje plnú penziu podávanú formou bufetu, ku ktorej patria aj vybrané alkoholické a nealkoholické nápoje miestnej výroby. Ďalšie občerstvenie, nápoje a služby však už nie sú v tomto koncepte zahrnuté.
  • Naopak, ultra all inclusive označuje koncept, ktorý ponúka niečo navyše. Napríklad vybraný značkový alkohol, využitie a'la carte reštaurácie, vstup do akvaparku, izbový servis a podobné služby. Niektoré hotely vyššieho štandardu zvyknú svoje all inclusive koncepty pomenovať ešte špeciálnymi prívlastkami ako Premium, Gold, Luxury či Diamond.

Radil majiteľ CK FIRO-tour Marcel Siekel

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #dovolenka #zájazd #cestovné kancelárie