Veľký prieskum: Ako dovolenkujú Slováci? Koľkokrát do roka? A kde?

V súčasnosti si priemerný Slovák dopraje aspoň krátku dovolenku 2-3-krát za rok, pričom do zahraničia sa vyberie raz ročne. V tomto roku plánujú Slováci cestovať ešte viac.

07.03.2016 07:00
opaľovanie, slnko, slnenie, leto, pláž,... Foto:
Ilustračné foto.
debata

Do prieskumu sa zapojilo vyše sedemtisíc respondentov zo Slovenska a Čiech, 100 hotelových zariadení a 700 študentov hotelových škôl. „Ľudia u nás už podľa všetkého majú potrebu menej vlastniť, ale chcú viac zažiť,“ komentuje výsledky prieskumu, ktorý zorganizoval portál Zlavadna.sk, jej generálny riaditeľ Zdenko Hoschek.

91 % hotelov podľa vyplnených dotazníkov zaznamenalo nárast tržieb aj obsadenosti. Hotelieri očakávajú, že rok 2016 bude ešte úspešnejší ako ten predchádzajúci a hoci väčšina z nich v najbližšom čase neplánuje investovať do rozšírenia kapacít, očakávajú rast obsadenosti aj počtu zamestnancov.

Kupónoví klienti

Slováci najčastejšie cestujú vo dvojici, až v 61 % prípadov. Pri výbere však až 79 % záujemcov o dovolenky prihliada na cenu, pričom druhým najdôležitejším faktorom sú referencie. „Hodnotenia hotelov sme na stránke zaviedli len 1,5 roka dozadu a ukázalo sa to ako veľmi dobrý nápad,“ konštatuje Zdenko Hoschek.

Hoteliéri sú dnes nútení pristupovať ku všetkým hosťom rovnocenne a školiť v tomto prístupe aj svojich zamestnancov. V minulosti sa často stávalo, že obsluha v niektorých prevádzkach mala ku zákazníkom, ktorí si kúpili pobyt alebo službu cez zľavový portál, dehonestujúci prístup v zmysle: „To sú tí s kupónom.“

Dnes im „tí s kupónom“ často obsadia celý hotel, znižujú vekový priemer hostí v kúpeľných zariadeniach a prinášajú čerstvý závan na miesta, kde sa nie tak dávno aj „muchy otáčali“.

Nastáva rozvoj regionálneho cestovného ruchu. Aj kúpeľné zariadenia pochopili, že musia mať viac „prozákaznícky“ a menej „pacientsky“ prístup ku klientom. A zaslúžili sa o to aj zľavové portály.

„Nikdy sme si nemysleli, že zľavový portál bude až do takej miery o cestovnom ruchu,“ hovorí šéf stočlenného tímu najväčšieho zľavového portálu na Slovensku.

Slováci objavujú vlastnú krajinu

„V súčasnosti predávame pobytové balíčky za 15 miliónov eur ročne a 60–70 % nášho obratu tvorí cestovanie. Vysoké očakávania spôsobuje najmä súčasná politická situácia. Množstvo obľúbených dovolenkových destinácií v severnej Afrike či južnej Európe bojuje s migračnou krízou alebo nestabilitou v regióne. Mnohí Slováci preto radšej zostávajú doma a objavujú vlastnú krajinu.“

Najväčší dopyt zo strany ubytovacích zariadení je po čašníkoch a kuchároch. Približne 56 % zariadení hľadá kvalitných čašníkov. Smutné je, že podľa prieskumu polovica a možno aj viac študentov hotelových škôl neplánuje pracovať v cestovnom ruchu na Slovensku.

Ako najčastejšie cestujú Slováci

  • sami – 3 % respondentov
  • dvojica – 61 %
  • dvaja dospelí, jedno dieťa – 15 %
  • dvaja dospelí, dve deti – 15 %
  • väčšia partia – 17 %

Ako plánujú Slováci cestovať v roku 2016

  • plánujem cestovať približne rovnako – 65 %
  • plánujem cestovať častejšie – 30 %
  • plánujem cestovať menej ako doteraz – 5 %
infografika, Zľava Dňa.sk, cestovanie, Tretina Slovákov plánuje dovolenkovať častejšie

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #prieskum #dovolenka #turisti #cestovanie