Do prieskumu sa zapojilo vyše sedemtisíc respondentov zo Slovenska a Čiech, 100 hotelových zariadení a 700 študentov hotelových škôl. „Ľudia u nás už podľa všetkého majú potrebu menej vlastniť, ale chcú viac zažiť,“ komentuje výsledky prieskumu, ktorý zorganizoval portál Zlavadna.sk, jej generálny riaditeľ Zdenko Hoschek.
91 % hotelov podľa vyplnených dotazníkov zaznamenalo nárast tržieb aj obsadenosti. Hotelieri očakávajú, že rok 2016 bude ešte úspešnejší ako ten predchádzajúci a hoci väčšina z nich v najbližšom čase neplánuje investovať do rozšírenia kapacít, očakávajú rast obsadenosti aj počtu zamestnancov.
Kupónoví klienti
Slováci najčastejšie cestujú vo dvojici, až v 61 % prípadov. Pri výbere však až 79 % záujemcov o dovolenky prihliada na cenu, pričom druhým najdôležitejším faktorom sú referencie. „Hodnotenia hotelov sme na stránke zaviedli len 1,5 roka dozadu a ukázalo sa to ako veľmi dobrý nápad,“ konštatuje Zdenko Hoschek.
Hoteliéri sú dnes nútení pristupovať ku všetkým hosťom rovnocenne a školiť v tomto prístupe aj svojich zamestnancov. V minulosti sa často stávalo, že obsluha v niektorých prevádzkach mala ku zákazníkom, ktorí si kúpili pobyt alebo službu cez zľavový portál, dehonestujúci prístup v zmysle: „To sú tí s kupónom.“
Dnes im „tí s kupónom“ často obsadia celý hotel, znižujú vekový priemer hostí v kúpeľných zariadeniach a prinášajú čerstvý závan na miesta, kde sa nie tak dávno aj „muchy otáčali“.
Nastáva rozvoj regionálneho cestovného ruchu. Aj kúpeľné zariadenia pochopili, že musia mať viac „prozákaznícky“ a menej „pacientsky“ prístup ku klientom. A zaslúžili sa o to aj zľavové portály.
„Nikdy sme si nemysleli, že zľavový portál bude až do takej miery o cestovnom ruchu,“ hovorí šéf stočlenného tímu najväčšieho zľavového portálu na Slovensku.
Slováci objavujú vlastnú krajinu
„V súčasnosti predávame pobytové balíčky za 15 miliónov eur ročne a 60–70 % nášho obratu tvorí cestovanie. Vysoké očakávania spôsobuje najmä súčasná politická situácia. Množstvo obľúbených dovolenkových destinácií v severnej Afrike či južnej Európe bojuje s migračnou krízou alebo nestabilitou v regióne. Mnohí Slováci preto radšej zostávajú doma a objavujú vlastnú krajinu.“
Najväčší dopyt zo strany ubytovacích zariadení je po čašníkoch a kuchároch. Približne 56 % zariadení hľadá kvalitných čašníkov. Smutné je, že podľa prieskumu polovica a možno aj viac študentov hotelových škôl neplánuje pracovať v cestovnom ruchu na Slovensku.
Ako najčastejšie cestujú Slováci
- sami – 3 % respondentov
- dvojica – 61 %
- dvaja dospelí, jedno dieťa – 15 %
- dvaja dospelí, dve deti – 15 %
- väčšia partia – 17 %
Ako plánujú Slováci cestovať v roku 2016
- plánujem cestovať približne rovnako – 65 %
- plánujem cestovať častejšie – 30 %
- plánujem cestovať menej ako doteraz – 5 %