Blesky, spiaci piloti, havárie? Odpovede na všetko, čo ste chceli vedieť o lietaní

, 28.06.2016 07:00
lietadlo, lietanie, cestovanie, runway,...
Ilustračné foto. Autor:

Čo sa stane, keď lietadlo zasiahne blesk? Kam sa vyprázdňujú palubné toalety? Ako sa postupuje, keď pasažier počas letu zomrie?

O lietaní a lietadlách koluje mnoho fám a polopravidivých príbehov. Ako odlíšiť fakty od ľudovej tvorivosti? Tu je niekoľko odpovedí na najčastejšie otázky a obavy leteckých cestujúcich.

Búrky

Bojíte sa turbulencií počas búrky a desí vás predstava, že sa spolu s lietadlom prepadnete do čiernej hĺbky stovky metrov pod vami? V skutočnosti aj v tých najhorších prípadoch lietadlo padne len nejakých 30 metrov. Potom ho piloti vrátia späť na vytýčenú letovú úroveň a cesta pokračuje ďalej.

Podobne sa nemusíte obávať ani zásahu lietadla bleskom. Efekt Faradayovej klietky ochráni lietadlo pred vonkajšími ničivými účinkami elektrického výboja. Fyzika.

Zlyhanie pohonu

Ani v prípade, že by zlyhali naraz všetky motory, lietadlo sa nezrúti v momente na zem, ale bude sa ešte istý čas kĺzať vzduchom. Takto dokáže „preletieť“ ešte vyše sto kilometrov, kým pristane.

Sedadlá smrti

Tiež ste už počuli o tom, že sedadlá v business triede sú vlastne nebezpečnejšie ako lacnejšie v ekonomickej? Nuž, tak toto je pravda. Napriek vyššej cene letenky, lepšiemu jedlu a veľkorysejšiemu priestoru na nohy to majú bohatší v prípade leteckej havárie viac nahnuté.

Experimenty totiž dokazujú, že najvyššiu šancu majú prežiť pasažieri v zadnej časti stroja, kde je nárazová sila najmenšia, teda tam, kde bývajú situované lacnejšie miesta.

Bezpečná poloha

Keď sa už schyľuje k havárii – aká poloha na sedadle zabezpečí najväčšiu šancu prežiť pád stroja a podľa možností s čo najmenšími zraneniami? Základom je zostať pripútaný. To však nie je všetko – hlavu si treba strčiť medzi kolená, to je najbezpečnejší spôsob ako prečkať haváriu.

Podľa štatistík však človek skôr umrie na následky spadnutia z postele, než pri leteckom nešťastí.

Núdzové pristátie

Viete, ako často musia lietadlá núdzovo pristávať? Nuž, nie je to nič zriedkavé. Napríklad len na najväčšom londýnskom letisku Heathrow núdzovo pristane v priemere jeden stroj týždenne.

Autopilot nechrápe

Polovica pilotov si počas letu zdriemne. Podľa prieskumu Britskej leteckej asociácie pilotov sa strojvedúci často spoliehajú na svojich kopilotov a autopilotov.

Otvorené dvere

Čo sa stane, ak palubný sprievodca zabudne zamknúť dvere lietadla? Môže ho počas letu otvoriť niektorý zo zlovoľných cestujúcich? Žiaden strach, počas letu tlačí na dvere vzduch takým tlakom, že by sa to nepodarilo ani Lomidrevovi.

Spacifikovaný

Keď sa na palube nájde agresívny a nebezpečný cestujúci, má naňho personál jednoduchý liek – nasadí mu putá, ktoré sú súčasťou vybavenia lietadiel.

Večerná obloha nad Houstonom, lietadlo sa...
Večerná obloha nad Houstonom, lietadlo sa pripravuje na pristátie. Autor: SITA/AP, David J. Phillip

Kto má blízko do neba

Aké inštrukcie má palubný personál ohľadne náhlej smrti cestujúceho? Nechajú ho po zvyšok cesty sedieť v ich kresle? Táto situácia je neľahká, no letušky majú za úlohu nevyvolávať zbytočný rozruch. Podľa portálu Telegraph.co.uk sa zosnulý pasažier zvykne presunúť na voľné miesto v prvej triede a personál informuje len cestujúcich sediacich v blízkosti.

Jachtári sa nemusia báť

Rozmýšľali ste nad tým, kam sa vyprázdňujú toalety lietadiel? Niektorí si myslia, že exkrementy sa môžu vypúšťať na určených miestach, napríklad nad otvoreným morom, priamo počas letu. V skutočnosti sa však všetok odpad odstraňuje na letiskách. Takže ak zbadáte nad vami letieť stroj, netreba sa ničoho neželaného obávať.

Typická lietadlová strava

Všimli ste si, že vaše chuťové bunky vo výške reagujú na jedlo a nápoje podivne a aj obľúbená strava vám chutí inak ako zvyčajne? Nie je to tým, že by aerolínie podávali pochybné menu či mali nevhodný spôsob servírovania.

Dôvodov zmeny chutí je v kilometre vysoko letiacom stroji hneď niekoľko – chuťové poháriky totiž v takejto nadmorskej výške nevedia fungovať správne, sú otupenejšie, a tak sa aj jedlo zdá mdlé. Pasažierom sa preto žiadajú výraznejšie, kyslejšie chute – napríklad paradajková šťava, ktorej sa na palube vypije podľa štatistík viac ako v bežných reštauráciách.

Ďalším činiteľom, ktorý potláča skutočné vnímanie chutí, je typický suchý lietadlový vzduch a vyšší tlak. Podobne neblaho vplýva aj silný hluk motorov – aj zvuk dokáže ovplyvniť vnímanie chutí.

Zdroj: Telegraph.co.uk; Cracked.com; Dailymail.co.uk; Blog.klm.com; Huffingtonpos­t.com; Businessinsider­.com

#lietadlo #lietanie
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku