Cestovné kancelárie pri výbere lokalít, ktoré budú v letnom katalógu ponúkať, myslia predovšetkým na bezpečnosť a kvalitu a do úvahy berú aj dopyt zákazníkov po konkrétnych destináciách. Dôležitým kritériom je v súčasnosti najmä bezpečnosť.
Pred cenou ubytovania teda víťazí bezpečnosť tej konkrétnej destinácie, hoci v súčasnosti už len ťažko môžeme povedať, že existuje niekde na svete absolútna bezpečnosť.
Za krajiny, ktoré sa všeobecne považujú za bezpečnejšie ako iné na základe skúseností aj toho, či sa tam dosiaľ vyskytli, alebo nevyskytli opakované teroristické útoky, sa považujú Grécko, Bulharsko, Chorvátsko, Taliansko, ale aj Albánsko. O ktoré krajiny je v súčasnosti najväčší záujem?
„Podľa doterajšieho predaja to vyzerá tak, že bude veľký záujem o Chorvátsko, pri ktorom sa ľudia minulý rok sklamali, keď vyčkávali s kúpou dovolenky na poslednú chvíľu a potom už v ponuke neboli obľúbené hotely, rodinné izby či voľné kapacity vôbec, a tak kupujú radšej teraz na first moment. Ďalej sú to tradičné grécke ostrovy, Taliansko v podobe Sardínie a Sicílie a veľmi obľúbený Cyprus. Začalo sa veľmi kupovať aj Turecko (100 % nárast), ktoré sa v súčasnosti na first moment predáva s atraktívnymi zľavami okolo 30 %, čo predstavuje naozaj veľmi dobrý pomer ceny a kvality. A prekvapivo sa vracia aj Egypt v zime, čo potvrdzuje rastúci záujem o dovolenky v tejto krajine. Vo všeobecnosti však zatiaľ môžeme povedať, že výber destinácie kopíruje viac-menej minulú sezónu, čo je spôsobené aj tým, že ceny dovoleniek sú porovnateľné s minuloročnými cenami,“ analyzuje situáciu na trhu s letnými dovolenkami Jana Zedníková, riaditeľka marketingu cestovnej kancelárie Satur.
„Grécko už posledné dva roky prekonáva každoročne svoje rekordné čísla turistickej návštevnosť a vidieť to aj na predaji first minute zájazdov,“ hovorí Adonis Iliopoulos z cestovnej kancelárie Aeolus.
„Tak ako v minulej sezóne, aj teraz očakávame zvýšený dopyt po klasických európskych destináciách, ako je Bulharsko, Grécko, Španielsko, Chorvátsko, Taliansko,“ potvrdzuje Tibor Bajaník, riaditeľ cestovnej kancelárie FIFO. „Naše očakávania už potvrdil veľký záujem o Grécko a grécke ostrovy, Bulharsko, Taliansko, Španielsko, ale aj Turecko. Stálicou je samozrejme Chorvátsko,“ dopĺňa Oliver Kluch, riaditeľ cestovnej kancelárie Koala Tours. Do popredia sa podľa informácií cestovných kancelárií dostávajú aj exotickejšie dovolenkové destinácie.
„V letnej dovolenkovej sezóne sú zvyčajne najpopulárnejšie tradičné európske destinácie. Na popularite získava Egypt aj Tunis. Záujem však rastie aj o viac exotické destinácie. Slovenskí turisti volia pre tohtoročnú letnú dovolenku napríklad Cyprus, Kapverdy alebo Kanárske ostrovy. Cestovné kancelárie sa vždy snažia ponúknuť turistom nové atraktívne destinácie. V ponuke sú zájazdy hneď do niekoľkých nových lokalít, medzi ktoré patrí ostrov Kefalónia, romantická Sicília alebo španielska Costa Cálida. Z exotických destinácií je potom hitom cestovných kancelárií napríklad Omán,“ hovorí Lenka Romportlová za najväčšieho predajcu online zájazdov na slovenskom a českom trhu spoločnosť Invia.
Záujem neklesá ani o takzvané menej bezpečné krajiny ako Turecko či Egypt. „Turecko si stále drží vysoký štandard služieb za primerané ceny, ktorý sa dá ťažko nájsť v iných destináciách, takže sa očakáva nárast rezervácií oproti roku 2016. Indikuje to už aktuálna situácia na západných trhoch,“ hovorí Tomáš Lazarov, riaditeľ predaja cestovnej kancelárie Hydrotour. „Predaj Turecka výrazne narástol a postupne sa vracia na úroveň z rokov 2015 a 2014. Rovnako vidíme vyšší záujem o zájazdy do Egypta,“ dodáva Oliver Kluch.
Zájazdy first minute naberajú na obľúbenosti a ich predaj oproti minulému roku stúpa. First minute zájazdy sú určené náročným klientom, ktorí presne vedia, čo chcú – a teraz majú možnosť najširšej ponuky. Ale takisto aj dôchodcom, ktorí uprednostňujú mesiace jún, september – majú veľký výber a dobré ceny.
„Na first moment ponuky reaguje hlavne klientela, ktorá si chce vybrať z najširšej ponuky. Klienti sa v posledných sezónach presvedčili, že first moment zľavy a bonusy patria k tým najvyšším. Zároveň na túto ponuku reagujú rodiny s deťmi, keď je ešte na trhu dostatok izieb s dvoma prístelkami a keď sa ponúka atraktívna akcia "dieťa úplne zadarmo“. Tu môže klient ušetriť skutočne až niekoľko stoviek eur. Túto akciu koordinujeme s hotelmi a po jej skončení sa už neopakuje. Tohtoročné obdobie first moment je naozaj veľmi úspešné. Náš predaj oproti minulému roku stúpol o viac než 35 %," potvrdzuje Tibor Bajaník z cestovnej kancelárie FIFO.
„First moment zľavy využívajú nielen rodiny s deťmi, ale aj starí rodičia cestujúci s vnúčatami, aj páry. First moment je výhodný aj pre tých, čo sú menej flexibilní cestovať na last minute, pre tých, čo si radi vyberajú svoj obľúbený hotel zo širokej dostupnosti kapacít alebo rodinné izby. Tento rok je zatiaľ záujem o first moment dovolenky o 100 % vyšší ako minulý rok. Vychádza to aj z toho, že klienti sa minulý rok sklamali, keď jednak vyčkávali s kúpou dovolenky na poslednú chvíľu a neboli už v ponuke obľúbené hotely, rodinné izby či voľné kapacity vôbec, a jednak, keď ceny dovoleniek na last minute boli vyššie ako ceny na first moment,“ hodnotí Jana Zedníková zo Saturu.
Čo sa týka cien letných dovoleniek, dobrou správou je, že ceny budú porovnateľné s minulým rokom alebo stúpnu len veľmi mierne. „Ceny dovoleniek budú porovnateľné s cenami dovoleniek v sezóne 2016. Pri Chorvátsku sa dvihli ceny kvalitných hotelov, ale počas first moment zliav je možné Chorvátsko kúpiť za medziročne porovnateľné ceny. Klienti by tu však s kúpou nemali váhať, môže sa totiž stať, že to tento rok budú jediné zľavy na dovolenky do Chorvátska. Vychádzame z vývoja doterajšieho predaja, keď záujem o kúpu dovoleniek na first moment stúpol medziročne o 100 %,“ hovorí Zedníková.
„Vzhľadom na výrazný nárast dopytu na západných trhoch v prípade niektorých konkrétnych destinácií (napr. Španielsko) sa dá očakávať, že v najbližších mesiacoch príde k zníženiu zliav za skorý nákup. Aktuálne ceny vo first moment predaji sú teda mimoriadne atraktívne,“ hovorí Lazarov z Hydrotouru.
„Myslíme si, že cena dovoleniek v uvedených krajinách sa mierne zvýši, keďže rekordný záujem napríklad o Grécko spôsobil zvýšenie mnohých cien služieb, najmä ubytovacích kapacít o 5 – 10 % v porovnaní s uplynulým rokom,“ dodáva Adonis Iliopoulos z cestovnej kancelárie Aeolus.
Top 10 najpredávanejších destinácií v roku 2016 | ||
---|---|---|
Destinácia | Podiel na predaji | Priemerná cena na osobu |
1. Grécko | 26 % | 594 eur |
2. Bulharsko | 15 % | 468 eur |
3. Chorvátsko | 15 % | 272 eur |
4. Egypt | 11 % | 531 eur |
5. Taliansko | 10% | 492 eur |
6. Turecko | 8 % | 602 eur |
7. Španielsko | 4% | 697 eur |
8. Kapverdské ostrovy | 2 % | 930 eur |
9. Tunisko | 2 % | 477 eur |
10. Cyprus | 1 % | 776 eur |
Predaj dovoleniek podľa typu stravy v roku 2016 | ||
---|---|---|
Typ stravy | Podiel na predaji | Priemerná cena na osobu |
All inclusive | 70 % | 606 eur |
Polpenzia | 18 % | 382 eur |
Bez stravy | 7 % | 206 eur |
Raňajky | 4 % | 433 eur |
Plná penzia | 1 % | 546 eur |
Predaj dovoleniek v roku 2016 podľa typu dopravy | ||
---|---|---|
Typ dopravy | Podiel na predaji | Priemerná cena na osobu |
Letecky | 78 % | 606 eur |
Vlastná | 17 % | 243 eur |
Autobusom | 5 % | 307 eur |
Zdroj: štatistiky Invia