Nórsko zvažuje postaviť prvý plávajúci podvodný tunel alebo najdlhší most

Fjordy sú neodmysliteľnou súčasťou severskej prírody a mnohí turisti sem cestujú najmä kvôli nim. Akokoľvek sú však úchvatné, zároveň spôsobujú nemalé problémy cestnej doprave. Uvedomuje si to aj Nórsko, ktorého západné pobrežie je poprerývané 1190 úzkymi zálivmi.

, 12.03.2017 07:00
3

Dnes trvá cesta z mesta Kristiansand na juhu krajiny do Trondheimu na severe, ktoré sú od seba vzdialené asi 800 kilometrov, zdĺhavých 21 hodín a vyžaduje si 7 prejazdov trajektom. Nórska správa verejných ciest preto prišla s netradičným riešením – navrhla postaviť v Nórskom mori svetovo prvý podvodný plávajúci tunel. Na jeho cenovke by malo svietiť číslo 22 miliónov eur.

Tunel by sa mal skladať z dvoch zakrivených betónových rúr dlhých 1,2 kilometra, ktoré budú ponorené asi 20 metrov pod morskou hladinou. V stabilnej hĺbke ich budú držať plávajúce pontóny, ktoré budú od seba vzdialené tak, aby pomedzi ne pohodlne prešli lode a trajekty.

Tunel by mal prechádzať krížom popod fjordy. Motoristi sa vraj nebudú cítiť nijak zvláštne, aj keď budú pod vodou. Ďalšou možnosťou, ktorú tamojšia správa ciest zvažuje, je prepojenie podmorského tunela a mosta – podobne, ako je to aj v prielive Øresund, ktorý spája dánske hlavné mesto Kodaň so švédskou metropolou Malmö.

Treťou možnosťou je postaviť celú cestu ponad členité nórske pobrežie. V tom prípade by museli postaviť visutý most dlhý 3,7 kilometra, čím by prekonal prekonal súčasný svetový rekord dvojnásobne a dosahoval by trojnásobok dĺžky sanfranciského mosta Golden Gate Bridge. Oporné nosníky na oboch koncoch takéhoto mosta by boli vysoké 450 metrov (pre porovnanie, Eiffelova veža má 300 metrov).

Zdroj: Weforum.org; Businessinsider­.com; Dailymail.co.uk; Wired.com

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Čítajte Pravdu bez reklamy

Svižnejší web a články bez rušenia. Žiadne reklamy iba za 1,50 € mesačne.

Pravda bez reklamy
3 debata chyba
Viac na túto tému: #tunel #Nórsko #fjord