Propagácia Slovenska po anglicky viazne

Internetová stránka určená na reklamu Slovenska dostane po rokoch anglickú verziu. Slovenská agentúra pre cestovný ruch má totiž v najbližších dňoch zaodieť vlastný web, ktorý bol doteraz iba v slovenčine, aj do angličtiny.

09.02.2011 08:49
Vysoké Tatry Foto:
Podmienky na turistiku boli vďaka ľadu a snehu na niektorých turistických chodníkoch obmedzené.
debata

Štátna príspevková organizácia pritom slúži na propagáciu Slovenska aj v zahraničí, no na internetovej stránke si návštevníci bez slovenčiny neporadia. Agentúra je už roky zo strany hotelierov či prevádzkarov turistických stredísk kritizovaná za slabú reklamu.

„Anglickú verziu webovej stránky aktuálne pripravujeme. Do prevádzky ju spustíme v najbližších dňoch,“ povedal Peter Belinský, generálny riaditeľ Slovenskej agentúry pre cestovný ruch. Ďalšie jazykové verzie podľa neho neplánujú. Anglická vyšla na približne dvetisíc eur.

Iba v slovenčine bola doteraz stránka podľa neho preto, že je v prvom rade určená pre domácu odbornú verejnosť a novinárov. „Jej obsah tvoria predovšetkým informácie o činnosti agentúry,“ dodal Belinský. Pre zahraničných návštevníkov či cestovné kancelárie má slúžiť portál slovakia.travel, ktorý je v piatich jazykových verziách a plánujú ho rozšíriť o ruskú verziu.

Celková propagácia Slovenska je pritom už roky považovaná za nedostatočnú. „Dlhé roky chýbajú prezentačné materiály, ktoré by predstavili krajinu aj v cudzom jazyku ako celok s ponukou konkrétnych aktivít v daných regiónoch s mapkami,“ vymenúva nedostatky reklamy Slovenska Peter Michalka, živnostník, ktorý pôsobí v cestovnom ruchu.

Keď sa však aj peniaze na reklamu nájdu, sú podľa neho často nerozumne použité. „Keď aj boli v uplynulých rokoch peniaze z európskych fondov, boli väčšinou využité na nezmyselnú reklamu v domácich denníkoch a časopisoch. Alebo na výstavbu hotelových zariadení či športových areálov pre vybrané súkromné subjekty,“ opísal Michalka.

V tomto roku by malo na reklamu Slovenska putovať 7,4 milióna eur, kým vlani to bolo 5,5 milióna. Stále je to však v porovnaní s okolitými krajinami málo. „Chápeme tiež, že ľudia v agentúre nemôžu byť kúzelníci. Množstvo peňazí, ktoré majú k dispozícii, je v porovnaní s okolitými krajinami neporovnateľné,“ doplnil Peter Chudý zo Združenia cestovného ruchu Vysoké Tatry.

Napríklad v Čechách vložili vlani do reklamy 15,6 milióna eur a v Rakúsku približne 50 miliónov. Podľa Michalku však nie sú vždy problémom iba peniaze. „Dlhoročnou a stálou bolesťou činnosti SACR sú neustále sa meniaci riaditelia, ktorí majú často veľmi ďaleko od cestovného ruchu,“ dodal. Agentúru malo pôvodne pod palcom ministerstvo hospodárstva. Pod patronátom ju tak mal Smer a HZDS. Na jeseň minulého roka prešla pod rezort dopravy, ktorému šéfuje Ján Figeľ z KDH.

Propagácia cestovného ruchu

zo štrukturálnych fondov EÚ by na propagáciu Slovenska malo ísť tento rok približne 7,4 milióna €, vlani sa na marketingové aktivity vynaložila suma 5,5 milióna €

Koľko dali vlani na propagáciu okolité krajiny (mil. €)
Rakúsko 50
Česko 15,6
Maďarsko 23,9
Poľsko 9,7

debata chyba