Železničku Korýtko vystriedala CykloKorytnička. Oslávila rok

, 24.06.2017 07:00
CykloKorytnička, cyklotrasa, bicykel
CykloKorytnička je prírodná relaxačná trasa. Autor: ,

Denník Pravda prináša nový letný seriál o cyklotrasách - Slovensko zo sedla bicykla. Budeme šliapať do pedálov, aby sme vám ukázali, že aj u nás sú bezpečné cyklochodníky, ktoré vedú mimo rušných ciest a sú vhodné aj pre rodiny s deťmi. Predstavíme pekný kus prírody a zaujímavosti, ktoré sa dajú vidieť zo sedla bicykla. Veľa šťastných kilometrov.

Korytnička či Korýtko, tak kedysi ľudovo nazývali vláčik, ktorý premával medzi Ružomberkom a kúpeľmi v Korytnici. Dnes už nie je ani jedno, ani druhé. Železnička pred takmer polstoročím zanikla a na prelome tisícročí sa začala aj skaza kúpeľov.

Mapa CykloKorytničky
Mapa CykloKorytničky
(Kliknutím na obrázok zväčši, otvoriť v novom okne)

Spomienky na legendárnu trať ožili v nápade premeniť trasu zaniknutej železnice na náučno-relaxačný chodník, ktorý bude slúžiť cyklistom, chodcom i bežcom. Vďaka nadšeniu dobrovoľníkov sa to podarilo a už rok existuje trasa, ktorá vedie mimo hlavnej cesty – CykloKorytnička.

Úzkorozchodná železnička premávala na trase medzi Ružomberkom a Korytnicou od roku 1908 a po 68 rokoch prevádzky bola jej činnosť ukončená najmä z ekonomických dôvodov. Prevážala drevo, tovar i cestujúcich do kúpeľov a počas Slovenského národného povstania vozila vojakov do nemocnice, ktorú provizórne zriadili v kúpeľných pavilónoch v Korytnici.

Dobrovoľníci v akcii

Kým nebola cyklotrasa, cyklisti jazdili po hlavnej ceste medzi Ružomberkom a Donovalmi. „Cesta prvej triedy je preťažená a jej stav je pre cyklistov absolútne nevyhovujúci, nemá ani krajnice,“ hovorí starosta Liptovskej Osady Róbert Kuzma.

Šliapať do pedálov po rušnej ceste bol risk, cyklisti sa museli uhýbať autám. Neraz takéto situácie videl aj Pavel Scheer, ktorý je zamestnancom ružomberského mestského úradu. „Vtedy som si povedal, že tadiaľ predsa kedysi chodil vláčik, tak sa pokúsme nájsť trasu, kadiaľ jazdil, a skúsme tam urobiť cyklotrasu,“ spomína Scheer.

Nápad sa hneď pozdával starostovi Liptovskej Osady, pridal sa aj starosta z Liptovskej Lúžnej. Dôležité bolo zistiť, v akom stave je trasa. Zostal len násyp, ktorý bol zarastený náletovými drevinami a kríkmi. Mostíky boli zničené a bolo treba preložiť aj oplotenie okolo zdroja pitnej vody, ktoré bránilo cyklistom v prejazde.

Dva mesiace intenzívnej práce, keď trom nadšencom občas pomáhali dobrovoľníci a ľudia v rámci verejnoprospešných prác z okolitých obcí. Strojmi či materiálom pomohli dvaja podnikatelia.

„Najskôr veľký nakladač odhalil pôvodný násyp a potom sme navážali rôzne druhy prírodného kameniva a trať postupne upravovali. Položili a upravili sme asi 1 000 ton prí­rodného kameniva rôznych frakcií na dĺžke trasy približne 10 km. Opravili sme jeden most, ktorý bol neprejazdný, druhý úplne chýbal a tretí sme rozšírili pre bezpečný prejazd cyklistov. Myšlienka nadchla mnohých ľudí a i vďaka tomu sme získali množstvo sponzorov, bez ktorých by nebolo možné túto myšlienku zrealizovať,“ hovorí Pavel Scheer.

CykloKorytničku, ako trasu nazvali, slávnostne otvorili pred rokom 11. júna a pred týždňom oslávila prvé narodeniny.

Vláčiky striedajú cyklisti

Už rok po CykloKorytničke jazdia cyklisti. Začína sa v Ružomberku a odtiaľ prechádza jeho miestnymi časťami Biely Potok a Podsuchá. Ide súbežne s hlavnou cestou, rodinné domy strieda rieka Revúca a les.

Ak sa chcete ísť bicyklovať na CykloKorytničku, pokojne si vyčleňte na výlet celý deň, je tam viacero zaujímavostí, ktoré stoja za zastavenie či návštevu.

Už po pár kilometroch môžete odbočiť pešo, ale ak sa na to cítite, môžete aj na bicykli vyšliapať do osady pod vrchom Sidoro – Vlkolínec s farebnými zrubovými domčekmi, ktoré sú zapísané na zozname v UNESCO.

Maketa rušňa pripomína, že trasa je v koridore...
Maketa rušňa pripomína, že trasa je v koridore bývalej železničnej trate. Autor: JAROSLAV MAGA

O pár kilometrov ďalej je ďalší dôvod na zosadnutie z bicykla. V Podsuchej sa dá odbočiť k Brankovskému vodopádu, ktorý je najvyšším vodopádom v Národnom parku Nízke Tatry. Po turistickom chodníku sa dá k nemu dostať za 35 až 40 minút. Vyzerá ako vodný závoj na mohutnej skalnej stene, ktorý padá z výšky 55 metrov a postupne sa triešti na jemné kvapky.

„Po trase môžete okrem Vlkolínca a Brankovského vodopádu navštíviť aj Liptovskú Lúžnu, Liptovské Revúce, stredisko Gothal, Smrekovicu a vyjsť až na Donovaly,“ hovorí Pavel Scheer.

Popri trase je osadených 11 informačných tabúľ, väčšinou sú na miestach bývalých železničných staníc. V podstate cyklotrasa stále pripomína svojho železničného predchodcu, či už názvom, alebo logom. Tabule informujú o minulosti územia, upozorňujú na okolité zaujímavosti.

„Plánujeme postupne inštalovať viaceré prvky pripomínajúce históriu železnice. Dnes už oproti penziónu Sidorovo stojí maketa jedného zo starých rušňov a obnovený bol aj bunker z druhej svetovej vojny,“ dopĺňa Scheer.

Stačí ísť a vychutnávať si krásne okolie.
Stačí ísť a vychutnávať si krásne okolie. Autor: Renáta Jaloviarová, Pravda

Úsek je zväčša rovinatý. Za Liptovskou Osadou sa tretí raz musí prejsť cez hlavnú cestu a odtiaľ cyklotrasa vedie lesom a mierne stúpa. Je to malá športová príprava, pretože na záver je už poriadne stúpanie ku kúpeľom. To už pôjdete po ceste tretej triedy, ktorej povrch nie je v najlepšom stave. Žilinská župa, ktorá cestu spravuje, plánuje nápravu.

„Cesta z bývalej stanice Korytnica prejde obnovou, cestári postupne opravia výtlky a ostatné nezrovnalosti vozovky. Aktuálne však hľadáme aj ďalšie možnosti financovania komplexnej rekonštrukcie,“ uviedla hovorkyňa Žilinského samosprávneho kraja Lenka Záteková.

Prvých osem kilometrov CykloKorytničky je asfaltových, potom je cesta spevnená pieskom či štrkom, niekde sú betónové panely. Čiastočne prechádza po málo frekventovanej miestnej komunikácii, zvyšok po upravenom zvršku bývalej železnice, ale aj lesom. Keďže to nie je plne vyasfaltovaný úsek, ale skôr prírodná cyklotrasa, odporúčané sú trekové a horské bicykle.

V Bielom potoku natrafíte na prameň Mosúrka.
V Bielom potoku natrafíte na prameň Mosúrka. Autor: Renáta Jaloviarová, Pravda

Z Ružomberka do Korytnice meria trať 24 kilometrov a každý po nej môže prejsť na koľko sa cíti a koľko vládze. Tým, že vedie mimo hlavnej cesty, môžu si prísť zabicyklovať aj rodiny s deťmi. Trasa križuje aj hlavnú cestu, tam je však lepšie zosadnúť z bicykla a cez rušnú cestu prejsť pešo.

„Trasa križuje hlavnú cestu I. triedy medzi Ružomberkom a Banskou Bystricou trikrát a raz cestu II. triedy z Liptovskej Osady do Liptovských Revúc, kde treba dbať na zvýšenú opatrnosť,“ upozorňuje Scheer.

Ocenené dielo dobrovoľníkov

Nedávno získala CykloKorytnička a jej realizátori cenu žilinskej župy Inovatívny čin roka.

„Bol som veľmi prekvapený, že nás vybrali z desiatich nominovaných. Je to veľký záväzok aj do budúcnosti, aby sa CykloKorytnička v nejakej úrovni udržiavala aj nasledujúce roky, aby sa dalo bezpečne prejsť z Ružomberka až do Korytnice mimo hlavnej cesty,“ hovorí Pavel Scheer. Po zime ju museli pripraviť na novú sezónu, na viacerých miestach upravovali povrch valcom, čistili od napadaných konárov, šišiek či kameňov.

Začiatok CykloKorytničky je v Ružomberku na...
Začiatok CykloKorytničky je v Ružomberku na konci Šoltésovej ulice, pri bývalej zápalkárni. Autor: Renáta Jaloviarová, Pravda

Scheer spomenie aprílové povodne, ktoré narobili neporiadok aj na trati. „Mali sme všelijaké ciele, ale vytriezvenie prišlo po prívalových dažďoch v apríli, keď bola cyklotrasa na viacerých miestach úplne zničená a množstvo kameniva skončilo mimo trasy. Na opravu sme museli použiť ťažkú techniku, ktorá nám odčerpala finančné prostriedky určené na jej vylepšovanie,“ dodáva. Prostriedky na jej údržbu sa snažia nájsť aj cez rôzne projekty a súťaže.

Novinku pre cyklistov pripravuje Oblastná organizácia cestovného ruchu (OO CR) Región Liptov, od 1. júla – v sobotu odvezie dovolenkárov k CykloKorytničke cyklobus.

„Nová regionálna doprava Cyklo & Aqua Bus kombinuje možnosť presunúť sa pohodlne k vode, teda do tunajších akvaparkov a na pláže Liptovskej Mary a vďaka prívesnému vozíku na bicykle, dostať sa aj bližšie k nástupom na vybrané cyklotrasy medzi stredným a dolným Liptovom. Premávať bude v piatok, sobotu a nedeľu a napríklad v sobotu môžu linku využiť aj tí dovolenkári, ktorí chcú navštíviť Lúčky alebo si zabicyklovať na trase CykloKorytničky. Spoj bude vychádzať z Liptovského Mikuláša okolo Liptovskej Mary cez Tatralandiu, Liptovský Trnovec, Prosiecku zátoku, Bešeňovú, Lúčky až po nástupnú stanicu CykloKorytničky v Ružomberku,“ informovala Katarína Šarafínová z OO CR Región Liptov.

Základné informácie o cyklotrase

  • trasa: Ružomberok (vstup pri bývalej zápalkárni, Šoltésova ul.) – Korytnica kúpele
  • dĺžka: 24 km (aj s návratom 48 km)
  • prechádza cez: Ružomberok, Biely Potok, Jazierce, Podsuchá, Liptovská Osada, Patočiny, Korytnica
  • prevýšenie: 350 metrov,
  • náročnosť: rekreačná, vhodná aj pre rodiny s deťmi
  • povrch: asfaltový (prvých 8 km) alebo upravený, posledných 1,5 km od bývalej stanice Korytnica do Korytnice vedie po asfaltovej ceste III. triedy s väčším prevýšením
  • bicykle: trekové, horské
Keď odbočíte z trasy dostanete sa napríklad aj...
Keď odbočíte z trasy dostanete sa napríklad aj do Vlkolínca. Autor: Renáta Jaloviarová, Pravda

Na zdravie v Korytnici

V minulosti boli pýchou Slovenska, liečivú silu prameňov v Korytnici okúsil aj cisár František Jozef. Kvalitu oceňovali na svetových výstavách, kde korytnická minerálka získavala najvyššie ceny. Pitné kúry pomáhali pri žalúdočných problémoch, pozviechali ľudí po operáciách.

V kúpeľoch sa striedali viacerí majitelia a ako Fatranské liečebné kúpele patrili štátu. Po privatizácii v deväťdesiatych rokoch sa stali súkromným majetkom. Už dlhšie chátrajú.

Aj napriek zúboženým liečebným domom sa spustnutá kúpeľná osada prebúdza k životu. Aj vďaka cyklotrase, penziónu a minerálnym prameňom, z ktorých sa opäť môžeme napiť.

Korytnica s liečivými minerálnymi prameňmi. Po...
Korytnica s liečivými minerálnymi prameňmi. Po 24 kilometroch zosadáme z bicykla, aby sme si urobili prestávku. Ešte raz toľko nás čaká cestou späť do Ružomberka. Autor: Renáta Jaloviarová, Pravda

Spoločnosť, ktorá vlastní plniareň minerálnych vôd, postupne vracia život do opustenej Korytnice. Firma okrem podniku, kde sa plní minerálka, prevádzkuje aj penzión v spodnej časti osady a obnovila schátrané minerálne pramene, z ktorých si ľudia môžu načerpať vodu.

„Korytnica je moja srdcovka. Len čo som sem prišiel, táto oblasť sa mi zapáčila,“ hovorí majiteľ plničky Zlatko Banovič, Francúz, narodený v Chorvátsku, ktorý pred desiatimi rokmi prišiel na Slovensko.

A tak ako kedysi železnička otvorila bránu do kúpeľov, dnes je to cyklotrasa, ktorá privedie do krásnej horskej osady s liečivou silou približne dve tretiny zo všetkých návštevníkov. Tí sa môžu vydať po niektorej turistickej značke až na Donovaly. Alebo len tak poprechádzať sa a napiť z prameňov.

„Voľne prístupných verejnosti je 5 prameňov, všetky sú pitné, sú liečivé, s veľmi vysokým obsahom železa. Chceli by sme, aby si ľudia Korytnicu nespájali len s kúpeľmi, ale aj s výbornou vodou, ktorá je stále na trhu, aj s tým, že je tu krásne,“ hovorí riaditeľka korytnickej plniarne Regina Kolesárová.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#cyklotrasa #cyklochodník #Slovensko zo sedla bicykla
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku