Jedinečný Park miniatúr, Čachtický hrad, kde vyčíňala krvavá grófka, múzeum či podzemie. To všetko možno vidieť zo sedadla bicykla na originálnej cyklotrase s unikátnym názvom Bátoričkin cyklookruh.
Na nenáročnú trasu po asfaltke, ktorá vedie oblasťou za Novým Mestom nad Váhom, stačí cestný bicykel, z ktorého však budete zoskakovať každých pár metrov, pretože na vyše 25 kilometroch je toho na obdivovanie neúrekom.
Podľa predsedu Slovenského cykloklubu Michala Hlatkého vymyslel Bátoričkin cyklookruh jeho otec. „Bol to nápad môjho otca, pre ktorého je Bátorička srdcovka, veľa sa venuje histórii Čachtického hradu, okolia aj samotnej Bátoričke. Aj v Parku miniatúr je venovaný priestor Bátoričke. Tak sa to dalo dokopy a vytvorila sa námetová, tematická trasa,“ vysvetlil Hlatký.
Trasa funguje približne sedem rokov. Problematickým úsekom je podľa neho cesta cez Ošmek, kde je vozovka rozbitá. Na frekventovanej ceste medzi Čachticami a Podolím pribudli úplne nové cyklochodníky, ktoré zatiaľ ešte nestihli označiť.
Štart v Podolí v Parku miniatúr
Bátoričkin cyklookruh sa začína v Podolí, v obci, ktorej chotár sa rozprestiera na výbežku Podunajskej nížiny v severnej časti Trnavskej pahorkatiny na Dudvážskej nive, ktorou pretekajú potoky Dudváh a Dubová, a na úpätí juhovýchodných svahov malých Karpát.
Dedinka Podolie je zaujímavá aj vďaka skutočne originálnemu Parku miniatúr, kde sa k dnešnému dňu nachádza až 69 najzaujímavejších miniatúrnych slovenských pamiatok, hradov, zrúcanín, rozhľadní, výnimočných turistických chát aj rodných domov slávnych Slovákov.
„História Parku miniatúr má 14 rokov. Jeho budovanie sa začalo v roku 2002 a o rok neskôr už bol slávnostne pokrstený prvý model hradu Branč, ktorý sa nachádza na Záhorí,“ vysvetlila sprievodkyňa parkom Anna Hlatká.
„Naším pomerne odvážnym cieľom bolo zachrániť prostredníctvom miniatúr približne štyri objekty kultúrneho dedičstva na Slovensku ročne. Cieľ sa nám zatiaľ darí plniť, dnes je tu už 69 modelov, priemerne za rok postavíme jeden väčší hradný objekt v mierke 1 ku 50 a popri nich 3 až 4 ďalšie, ako sú menšie hradné objekty alebo sakrálne pamiatky či kostolíky. Tie sú v mierkach 1 ku 25, čiže ich zhotovenie je o niečo menej náročné. Sedemdesiaty model je rozrobený, je to Bratislavský hrad a ten bude na rozdiel od miniatúr, ktoré sú dobovou rekonštrukciou zrúcanín, vyobrazený v takej podobe, v akej ho vidíme dnes,“ dodala Hlatká.
Pod Čachtickým hradom
Cyklotrasa pokračuje po hlavnej ceste vedúcej cez Podolie, ale už za dedinou zatáča na križovatke doprava na málo frekventovanú asfaltku vedúcu cez obec Podolie, časť Kopanice a Ošmek.
„Cesta vedúca cez Podolie je trochu adrenalínová pre cyklistu, pretože je na nej pomerne hustá premávka a jazdia tu aj nákladné autá. Takže tu sa môže cítiť mierne v napätí. Stačilo by vybudovať niekoľko sto metrov dlhý cyklochodník, po ktorom by mohli cyklisti jazdiť bezpečne a nemuseli by sa obávať, že ich zrazí auto. Našťastie odbočka na málo frekventovanú cestu cez kopanice je hneď za rohom, takže tento úsek sa dá ľahko zvládnuť,“ zhodnotil Jozef Janíček, ktorý cyklotrasu testoval zo sedla bicykla.
Počas jazdy cez kopanice sme už stretli iba jedno osobné auto. V časti, kde je kopec Ošmek, sa cesta výrazne zúžila a časťou lesa už viedla iba nekvalitná, miestami rozdrobená asfaltka.
Táto časť je podľa nášho testovacieho jazdca skôr pre horský bicykel ako pre cestný, ale dá sa zvládnuť. Chválil cestu lesom popod stromy, ktoré vytvárali ochranu pred horúcim letným slnkom. Povrch bol rozbitý iba pár desiatok metrov, potom už bol nový kvalitný asfalt.
„Trasa je veľmi dobre značená cykloznačkami, takže zablúdiť tu nemôže ani neskúsený cyklista,“ skonštatoval Janíček. Cyklotrasa prechádzala kopanicami so zopár domčekmi až sa napojila na cestu s obcami Krajné vľavo a Višňové vpravo. Aj tu bola dôkladne označená.
Po niekoľkých kilometroch po odbočke na Višňové sa pred cyklistami otvorí nádherný pohľad na zrúcaninu Čachtického hradu stojacu na kopci nad obcou Višňové. „Už len pre tento pohľad tá trasa stojí zato,“ skonštatoval Janíček.
Úsek, ktorý cyklisti milujú
Vo Višňovom nemožno obísť niekoľko nádherných domov s pôvodnou, dosiaľ zachovanou architektúrou. Zrekonštruovanú asfaltku si každý cestný cyklista okamžite zamiluje. Vedie lesom z obce Višňové do Čachtíc a priamo pod zrúcaninou hradu.
„Tento úsek je nádherný, úžasný, jednoducho najlepší!“ zhodnotili cyklisti Vladimír Nemček a Milan Moravčík, ktorí trasu absolvujú na bicykloch denne. Moravčík, ktorý nabicykluje ročne približne desaťtisíc kilometrov, označil úsek za svoj najobľúbenejší.
„Nechodievame priamo po Bátoričkinom cyklookruhu, ale napájame sa naň z Nového Mesta nad Váhom, takže ho využívame čiastočne, ale táto časť je určite tá najlepšia, najmä pre povrch, ktorý je kvalitný, nový a bez výtlkov,“ zhodnotil Nemček.
Čachtice, ktoré sú akýmsi pomyselným cieľom cyklotrasy, ponúkajú okrem hradu aj ďalšie historické objekty, ktoré nemožno obísť. Prvým sú tajomné čachtické chodby – Bátoričkino podzemie. Dosiaľ nadšenci odhalili 150 metrov podzemných chodieb, ktoré podľa nich mohli viesť z podzemia až na hrad, ktorý je vzdušnou čiarou vzdialený približne 1,5 kilometra.
„Je známe, že Bátorička robila niektoré veci priamo v podzemí, teda na miestach, kde ju nemohol nikto vidieť ani počuť. Tam ju chytil aj palatín Turzo pri čine. Tieto chodby patrili jej a aj sa v nich pohybovala. Napokon, nachádzajú sa len pár desiatok metrov od jej kaštieľa,“ povedal Miroslav Stupavský zo združenia Čachtické podzemie.
Bátoričkin kaštieľ však chátra a vstup doň je zakázaný. Už o pár metrov ďalej sa však nachádza kostol, ktorý dokončili už v roku 1390, a čo je netradičné, o vyše sto rokov neskôr ho obohnali masívnym kamenným opevnením.
S farou ho spája kamenný most a obkolesujú ho mohutné hradby. Pod kostolom a kaplnkou sa nachádzajú hrobky rodiny grófa Forgáča, ale aj zemanov a kňazov z Čachtíc. Podľa niektorých teórií je tu pochovaná aj samotná krvavá grófka Alžbeta Bátoriová.
Ďalšou cyklozastávkou je Draškovičovský kaštieľ zo 17. storočia, kde sa nachádza múzeum s expozíciou vlastivedného charakteru. Tá sa venuje priamo bohatým dejinám Čachtíc. V múzeu je k videniu kolekcia historických zbraní, dobových dokumentov, odevov a šperkov. Súbor portrétov miestnych šľachtických a zemianskych rodov aj archeologické nálezy priamo z obce.
„Čachtice určite očaria každého milovníka histórie. Tento cyklookruh je skutočne zaujímavý a môžem ho iba odporučiť. Človek, ktorý si ho prejde raz, sa sem určite ešte vráti,“ zhodnotil redakčný testovací cyklista.
Na hrad za krvavou grófkou
Kto už je raz v Čachticiach, nemôže vynechať odbočku na Čachtický hrad. Vedie k nemu asfaltová a neskôr štrková cesta, pešo trvá približne 45 minút, na bicykli ste však na hrade rýchlejšie.
Hrad postavili v 13. storočí a patril do sústavy pohraničných kráľovských hradov chrániacich západné hranice Uhorska. Rozšírili ho v 15. storočí. Večnú slávu mu však priniesla hradná pani Alžbeta Bátoriová, ktorá ho preslávila smutne.
Na hrade panovala na prelome 16. a 17. storočia a pre jej sadistické sklony si vyslúžila prezývku Krvavá grófka. Údajne dala zavraždiť až 600 mladých dievčat, aby sa mohla kúpať v ich krvi a zostať tak navždy mladá a krásna. Na získanie krvi jej slúžila železná panna, ktorá mala v hrudi zabudované dlhé nože.
V roku 1708 dobyli hrad vojská Františka Rákociho a odvtedy začal chátrať, aj keď ešte istý čas slúžil ako väzenie. Na najvyššom mieste brala stál palác a okolo horného nádvoria postupne vznikali ďalšie budovy.
Z najmladších renesančných úprav z čias, keď tu sídlila A. Bátoriová, sa zachovalo opevnenie druhého predhradia. Vrch, na ktorom sa hrad vypína, je štátna prírodná rezervácia.
Bátoričkin cyklookruh
- Charakteristika: Je to krásny okruh vedúci krajom krvilačnej Alžbety Bátoriovej. Prepája viaceré obce pod hradom. Trať je nenáročná, rekreačná, s asfaltovým povrchom.
- Celková vzdialenosť: 25,23 kilometra
- Minimálna výška: 179,9 metra
- Maximálna výška: 384,66 metra
- Celkové prevýšenie: 351,4 metra
- Celkový pokles: 349 metra