Dýchajú vôňou dreva, históriou a príznačnou duchovnou atmosférou. Staré svätostánky udivujú svojou výnimočnou architektúrou a zachovanosťou. Hoci sa líšia, v každom vidno obdivuhodnú zručnosť a umelecký cit našich predkov. Na Slovensku bolo kedysi zhruba tristo drevených chrámov, do súčasnosti sa ich zachovalo okolo 60.
Ôsmim z nich sa dostalo svetového uznania. Sú medzi nimi rímskokatolícke kostoly v Tvrdošíne a Hervartove, evanjelické artikulárne chrámy v Hronseku, Leštinách, Kežmarku a gréckokatolícke cerkvi v Bodružali, Ladomírovej a Ruskej Bystrej. Všetky dodnes slúžia svojmu účelu. Sú prístupné aj laickej verejnosti, čo bola jedna z podmienok ich zápisu do zoznamu UNESCO.
Rímskokatolícke kostoly s puncom baroka
Takmer šesť storočí stojí uprostred cintorína v Tvrdošíne na Orave drevený rímskokatolícky Kostol Všetkých svätých. Sakrálna stavba upúta vonkajším vzhľadom aj interiérom, ktorý už pri vstupe sľubuje skutočný estetický, až mysteriózny, zážitok.
Ten umocňuje všadeprítomná charakteristická vôňa včelieho vosku. Práve ním udržiavajú vzácny svätostánok s jeho zariadením, aby sa zachoval pre budúce generácie.
„Ide o najstarší drevený kostol na Slovensku. Pochádza z prvej polovice 15. storočia a predstavuje typickú gotickú sakrálnu drevenú stavbu. Pôvodný gotický oltár v polovici 18. storočia nahradili impozantným neskorobarokovým oltárom z lipového dreva,“ približuje Miloš Dudáš, riaditeľ Krajského pamiatkového úradu v Žiline, ktorý spracoval podklady pre zápis slovenských drevených kostolov do zoznamu UNESCO.
Unikátnosť tohto kostola podčiarkuje bohatá výmaľba stropu s vyobrazením lúčnych kvetov a klenba s motívom nebeskej oblohy. Rovnako aj výzdoba bočných stien s postavami dvanástich apoštolov.
Pečať gotickej architektúry nesie aj rímskokatolícky Kostol sv. Františka z Assisi v Hervartove na východnom Slovensku. Zrubová stavba z polovice 15. storočia sa nachádza na vyvýšenine v strede dediny.
V interiéri vyniká pôsobivá a hodnotná maľovaná výzdoba, stredoveké a novoveké tabuľové maľby a grafické listy. „Starší pásový geometrický ornament obohacujú figurálne motívy z roku 1665,“ dodáva pamiatkar.
Prísne reguly pre evanjelické kostoly
Prírodná krása dreva s jednoduchým rezbárskym zdobením je fenoménom Evanjelického artikulárneho kostola so zvonicou v Hronseku neďaleko Banskej Bystrice.
Pochádza z prvej polovice 18. storočia. Jeho história sa začala písať v období, keď v Uhorsku povolili stavať evanjelické chrámy, ale podľa prísnych pravidiel.
Tie určovali tzv. Šopronské artikuly, podľa čoho sa kostoly tohto typu nazývajú – artikulárne. Mali ich postaviť z dreva bez použitia železného klinca za jeden rok, bez vlastnej veže a hlavného vchodu od dediny.
„Podmienky na výstavbu boli veľmi prísne limitujúce. V každej stolici Horného Uhorska mohli stáť len dva evanjelické kostoly. Po jednom mohli mať slobodné kráľovské mestá, banské a pohraničné mestá, ale len za mestskými hradbami,“ vysvetľuje Miloš Dudáš.
Kostol začali stavať v októbri 1725, o rok neskôr bol hotový. Prekvapuje výnimočným interiérom. Dokopy sa v ňom nachádza 1 100 miest na sedenie. Lavice, aj na chóroch, sú amfiteatrálne usporiadané, takže z každého miesta vidno na oltár. K nemu patrí šesť oltárnych obrazov z 18. storočia.
Sú umiestnené na priečeliach chórov a do rámu oltára ich vkladajú podľa liturgických období. Keďže kostol nemohol mať vežu, postavili súčasne vedľa neho drevenú, dodnes funkčnú zvonicu. Zaujímavosťou je, že sa v ňom ženil štúrovský básnik Andrej Sládkovič.
Bohatou výmaľbou interiéru je unikátny Evanjelický artikulárny kostol v Leštinách na Orave. „To je pre protestantský chrám skôr výnimkou ako pravidlom. Pestrofarebné mramorovanie akoby skrývalo obyčajný doskový strop a maľba iluzórnych stĺpov na bočných stenách nechcela priznať prostú zrubovú konštrukciu stavby,“ konštatuje pamiatkar.
Veriaci kostol vybudovali v roku 1725 ako jednoduchú stavbu, ktorá sa architektúrou veľmi nelíši od tradičných obytných domov a hospodárskych budov. Samostatnú zvonicu zhotovili v roku 1777, až neskôr ju s kostolom prepojili krytým schodiskom. K vzácnym umeleckým dielam patrí drevený oltár, vyrezávaná pozlátená kazateľnica či drevená krstiteľnica.
Evanjelický artikulárny kostol v Kežmarku, postavený v roku 1717, na prvý pohľad budí dojem murovanej stavby. Zrubový chrám má totiž zvonka hlinenú omietku s vápenným náterom. Vnútorná výzdoba uchváti bohatosťou a pestrosťou.
„Doskovú klenbu nesú drevené točité vyrezávané stĺpy. Je na nej namaľovaná nebeská obloha a starozákonní proroci. Očarí tiež bohato zdobený oltár, kazateľnica aj historický organ výnimočnej kvality,“ vyratúva pamiatkar.
Cerkvi spájajú Východ so Západom
Dominantou malej dedinky Bodružal na severovýchode Slovenska je drevená cerkev – Chrám sv. Mikuláša. Neveľký zrubový objekt postavili v roku 1658 na malom návŕší. Patrí medzi najstaršie a najlepšie zachované drevené chrámy východného obradu na Slovensku. Nemožno ho prehliadnuť. Vytvára jedinečný celok.
„Kostol má charakteristické tri veže, cintorín je obkolesený drevenou ohradou so vstupnou bránkou a šindľovou strieškou, areál dotvára samostatná zvonica,“ opisuje Miloš Dudáš.
Vo vnútri, na celej ploche severnej steny chrámovej lode, sa zachovala unikátna nástenná maľba z 18. storočia s výjavmi Posledného súdu, Kalvárie so Sv. Trojicou, anjelmi a apoštolmi.
Barokový ikonostas, teda stena s ikonami, ktorá v gréckokatolíckej cerkvi oddeľuje priestor pre veriacich od svätyne, časti určenej pre kňaza, pochádza z konca 18. storočia. Zdobí ho sivo-zelené mramorovanie a príznačne pozlátené rezbárske prvky. Spolu s prestolom a ikonou Ukrižovania ho vyrobili v tej istej majstrovskej rezbárskej dielni.
Už z diaľky možno spoznať zrubový Chrám sv. Michala Archanjela vo východoslovenskej obci Ladomírová z prvej polovice 18. storočia. Môže za to jeho výrazná silueta. „Zvýrazňuje ju stĺpiková veža a stupňovité strechy, ktoré sú ukončené vysokými barokovými vežičkami cibuľovitého tvaru. Zvonka je obitý doskovým obkladom,“ opisuje pamiatkar Dudáš.
Spolu s drevenou ohradou, zvonicou a priľahlým cintorínom vytvára oázu pokoja a oddychu. Ikonostas má tvar osembokého ihlana s polychrómovanými a zlátenými rezbárskymi prvkami. Umeleckú hodnotu interiéru dopĺňajú vzácne barokové svietniky.
Neďaleko slovensko-ukrajinskej hranice, na juhovýchodnom úpätí Vihorlatských vrchov, nad dedinkou Ruská Bystrá stojí Chrám sv. Mikuláša Biskupa. „Nenápadná zrubová cerkev z roku 1720 je príkladom regionálneho variantu lemkovskej sakrálnej architektúry, ktorý bol rozšírený na celom území medzi Sninou a Sobrancami,“ zdôrazňuje význam pamiatky Miloš Dudáš.
Krásu jednoduchosti podčiarkuje zvonica a nad svätyňou iba skromná vežička. Ikonostas je vytvorený v neskorobarokovom štýle. K vzácnostiam patrí bohato zdobený prestol s centrálnou ikonou Ukrižovania. Ako v iných cerkvách, aj tu bočné steny krášlia staré ikony.
Tieto tri gréckokatolícke cerkvi možno podľa pamiatkara Miloša Dudáša zaradiť k sakrálnym dreveným objektom tzv. lemkovského typu, ktoré do ich zápisu neboli vôbec zastúpené v Zozname svetového kultúrneho dedičstva UNESCO.
Nachádzajú sa na malom území na rozhraní západných a stredných Karpát, kde žila etnická skupina Lemkov, od čoho je odvodené pomenovanie lemkovský typ. Sú jedinečnou ukážkou vplyvu, ktorý na drevenej architektúre Východu zanechala stavebná kultúra Západu s jej silným barokovým výrazom.
Drevené kostoly v UNESCO
- názov: Drevené chrámy v slovenskej časti karpatského oblúka
- rok zápisu do zoznamu UNESCO: 2008
- popis: rímskokatolícke kostoly v Hervartove (okres Bardejov) a Tvrdošíne (okres Tvrdošín), evanjelické artikulárne kostoly v Kežmarku (okres Kežmarok), Leštinách (okres Dolný Kubín) a Hronseku (okres Banská Bystrica), kostoly východného obradu v Bodružali (okres Svidník), Ladomírovej (okres Svidník) a Ruskej Bystrej (okres Sobrance)
- dôvody zápisu: drevené kostoly slovenskej časti karpatského oblúka predstavujú jeden z najlepších príkladov európskej drevenej náboženskej architektúry. Dokumentujú jedinečnú a stále živú architektúru a stavebnú tradíciu drevených sakrálnych stavieb. Ilustrujú koexistenciu rôznych náboženských vyznaní na malom území strednej Európy. Súbor ôsmich objektov zahŕňa rímskokatolícke, evanjelické a gréckokatolícke kostoly, ktoré boli postavené v 16. až 18. storočí, väčšinou v pomerne izolovaných obciach, s použitím dreva ako hlavného materiálu a tradičných stavebných techník. V rámci svojich spoločných znakov majú tieto chrámy v súlade s vierou ich staviteľov niektoré rozdiely, vyjadrené vo vnútorných priestoroch a vonkajšom vzhľade. Interiéry sú zdobené nástennými a stropnými maľbami a umeleckými dielami, ktoré obohacujú ich pamiatkovo-historické hodnoty.