Pri cyklotrase v Bystrickej doline si môžete zamknúť lásku

, 02.09.2017 07:00

Denník Pravda prináša nový letný seriál o cyklotrasách - Slovensko zo sedla bicykla. Budeme šliapať do pedálov, aby sme vám ukázali, že aj u nás sú bezpečné cyklochodníky, ktoré vedú mimo rušných ciest a sú vhodné aj pre rodiny s deťmi. Predstavíme pekný kus prírody a zaujímavosti, ktoré sa dajú vidieť zo sedla bicykla. Veľa šťastných kilometrov.

Cyklistický chodník z Krásna nad Kysucou do...
Cyklistický chodník z Krásna nad Kysucou do Novej Bystrice vedie v koridore bývalej lesnej železnice.
(Kliknutím na obrázok zväčši, otvoriť v novom okne)
Autor: Renáta Jaloviarová, Pravda

Cyklotrasa Bystrickou dolinou na Kysuciach určite nebola zbytočnou investíciou. Svojmu účelu slúži už šiesty rok a využívaná je v každom ročnom období nielen cyklistami, ale aj pešími, bežcami, korčuliarmi a v mesiacoch, keď ju prikryje sneh zase bežkármi.

V takomto prostredí je radosť bicyklovať sa.
V takomto prostredí je radosť bicyklovať sa.
(Kliknutím na obrázok zväčši, otvoriť v novom okne)
Autor: Renáta Jaloviarová, Pravda

Bystrická cyklomagistrála vedie mimo rušnej cesty, s výnimkou pár kratších úsekov v zastavanom území, kde sa trasa prekrýva s miestnymi, no nie príliš frekventovanými komunikáciami. Inak vám robí spoločnosť z jednej strany les a z druhej zurčí rieka Bystrica. Určite sa pri riečke pristavte, možno v nej tak ako my uvidíte brodiť sa bociana čierneho, ak už medzitým neodletel zimovať mimo Slovenska. My sme prebicyklovali hlavnú trasu z Krásna nad Kysucou do Novej Bystrice, čo je zhruba 20 kilometrov. Je to nenáročná trasa, takže sily nám zostali aj na cestu späť, a keďže trasa mierne klesá, prešli sme ju rýchlejšie.

Zo železnice cyklotrasa

Cyklotrasa popri rieke Bystrica je ďalším dobrým príkladom, ako sa dá prakticky využiť už nevyužívaná, zaniknutá trasa niekdajšej železnice. Lesná úvraťová železnička bola vybudovaná medzi Oščadnicou a dolinou Chmúra vo Vychylovke začiatkom minulého storočia. Trať slúžila na zvážanie dreva, mala rôzne odbočky do dolín podľa toho, kde sa ťažilo drevo. Využívaná bola do roku 1969, o dva roky neskôr ju začali rušiť. Mizli koľaje i podvaly, v poslednej chvíli sa podarilo zachrániť unikátny úvraťový systém. Úvraťový systém je nápadité riešenie, ktoré využili naši predkovia v roku 1926, aby prekonali problém vysokého prevýšenia v členitom teréne a spojili lesné železnice Oravy a Kysúc. „Cikcakovú“ jazdu, keď raz mašinka ide dopredu a potom zase cúva medzi úvraťami, môžete zažiť, ak navštívite kysucký skanzen vo Vychylovke, kde je možné odviezť sa na zachránených zvyškoch lesnej železničky. Od konca cyklochodníka v Novej Bystrici je skanzen s tradičnými ľudovými stavbami vzdialený 7 kilometrov.

Zachované zvyšky lesnej železnice vo Vychylovke...
Zachované zvyšky lesnej železnice vo Vychylovke ako turistická atrakcia.
(Kliknutím na obrázok zväčši, otvoriť v novom okne)
Autor: Renáta Jaloviarová, Pravda

Cyklotrasu v koridore zaniknutej železnice dostavali v roku 2012. Do projektu sa zapojili obce Mikroregiónu Bystrickej doliny. „Je to vynikajúca trasa. Bystrická dolina je krásna, rieka vytvára pekné scenérie, urobiť na tomto mieste cyklotrasu bol perfektný nápad,“ pochvaľuje úsek Bystrickou dolinou cyklista amatér, sedemdesiatnik Ján Kubala z Krásna nad Kysucou. Ako správny lokálpatriot hovorí, že najviac mu k srdcu prirástol práve úsek cez Krásno. „Je udržiavaný a je popri ňom niekoľko atrakcií, pri ktorých sa oplatí pristaviť. Hneď na začiatku cyklocesty je cyklošport, kde je servis i požičovňa bicyklov pre tých, ktorí to potrebujú,“ spomenie. Kubala hovorí aj o bunkroch z druhej svetovej vojny, ktoré odkryli pri výstavbe cyklochodníka. Pri Krásne nad Kysucou ich dali postaviť Nemci, aby zabránili postupu oslobodzovacích vojsk. Sú to betónové stavby s hrubými múrmi, dvoma malými miestnosťami a guľometnou strieľňou navrchu.

Most lásky a priateľstva.
Most lásky a priateľstva.
(Kliknutím na obrázok zväčši, otvoriť v novom okne)
Autor: Renáta Jaloviarová, Pravda

Nezabudnite si na cestu Bystrickou dolinou zobrať zámok, ale nielen taký, ktorým zamykáte bicykel. Pri cyklotrase si môžete, ak máte chuť, zamknúť svoju lásku nielen v srdci, ale aj symbolicky kľúčikom. Asi po troch úvodných kilometroch je most, na ktorom je množstvo zámok a srdiečok s menami zaľúbencov. Most lásky a priateľstva nahradil lávku v miestnej časti Kalinov, ktorú strhla veľká voda pri povodni pred desiatimi rokmi.

Ešte skôr, ako prídeme k mostu, na ktorom visia desiatky zámok prechádzame v Krásne nad Kysucou popod iný a oveľa starší most. Je z roku 1891 a je zrejme jedným z najväčších dodnes zachovaných železobetónových mostov v strednej Európe.

Atrakcie v každej dedine

Cyklocestička síce ide mimo centier obcí, no do každej sa bez problémov dostaneme. Mostmi ponad rieku Bystrica. A v každej z obcí sa oplatí nachvíľu zastaviť a zosadnúť zo sedla bicykla. Tak ako v Zborove nad Bystricou.

Drevený mostík ponad rieku Bystrica.
Drevený mostík ponad rieku Bystrica.
(Kliknutím na obrázok zväčši, otvoriť v novom okne)
Autor: Renáta Jaloviarová, Pravda

Dominantou obce je kostol postavený v modernom štýle. Keď sa jeho autori ešte len zamýšľali nad jeho výstavbou, netušili, či sa im vôbec podarí dotiahnuť ju do úspešného konca. Bolo to totiž v socialistických rokoch. „Počas komunistického Československa sa v republike postavili iba dva kostoly a jeden stojí v centre obce Zborov nad Bystricou na Kysuciach,“ hovorí starosta Zborova Juraj Hlavatý.

Zvonku nenápadná stavba prekvapí interiérom. Biele bočné steny sú v kontraste so stenou za hlavným oltárom, ktorá je z neomietnutých tehál. „Oltáru dominuje štyri metre vysoký kríž s plastikou Ukrižovania Ježiša Krista. Dielo zhotovil akademický sochár Alexander Trizuljak,“ opisuje starosta. Kostol vyhľadávajú ľudia aj pre krásne vitráže. „Neopakovateľným prvkom nášho chrámu je 40 vitrážových okien, ktorých autorom je akademický maliar Vincent Hložník. Ovplyvnený dojmami zo Sixtínskej kaplnky vytvoril tento unikát, a preto sa kostol nazýva aj Kysucká sixtínska kaplnka,“ doplnil Hlavatý.

Vitráže od Vincenta Hložníka v kostole v...
Vitráže od Vincenta Hložníka v kostole v Zborove nad Bystricou.
(Kliknutím na obrázok zväčši, otvoriť v novom okne)
Autor: Renáta Jaloviarová, Pravda

V susednej Klubine cyklotrasa obchádza bývalý kameňolom, kde sa ťažil pieskovec použitý pri viacerých stavbách v regióne. Cez QR kód na informačnej tabuli sa dozvieme, že „v kameňolome sa našli fosílie prehistorických plazov, ktorých kamenné odtlačky sú osadené v kamennom priečelí budovy Obecného úradu v Starej Bystrici“. V Starej Bystrici je veľkým turistickým lákadlom orloj, ktorý je označovaný aj ako najväčšia drevená socha na Slovensku. Jeho srdcom je astroláb, teda ciferník s astronomickými údajmi. Údaje sú špeciálne navrhnuté pre zemepisnú polohu Starej Bystrice. Farby hlavnej dosky astrolábu predstavujú fázy dňa – čiernu noc, červený úsvit i súmrak, bledomodrý deň. Po týchto farebných poliach sa pohybuje ručička so slnkom.

Premyslené do detailov

Do pedálov po cyklochodníku nešliapu len domáci obyvatelia, jazdia sem autami či cyklobusmi ľudia zo širšieho okolia. Ak prídete autom, nebudete mať problém zaparkovať na parkovisku v blízkosti cyklochodníka v hociktorej obci, z ktorej si naplánujete výlet. Alebo môžete prísť cyklobusom zo Žiliny. Cyklobusy vypravila na cesty žilinská župa v spolupráci so zmluvným autobusovým dopravcom. Premávajú ešte každý víkend a cez sviatky až do 1. októbra. Cyklobus na vozíku odvezie 24 bicyklov, k cene bežného cestovného cyklisti priplatia 50 centov za bicykel.

Zo Žiliny jazdí do Bystrickej doliny cyklobus...
Zo Žiliny jazdí do Bystrickej doliny cyklobus až do 1. októbra (víkendy, sviatky, aj späť).
(Kliknutím na obrázok zväčši, otvoriť v novom okne)
Autor: Renáta Jaloviarová, Pravda

Popri cyklotrase sú lavičky či altánky, kde si môžu cyklisti oddýchnuť. Pri nich sú informačné tabule s mapkami, podrobným popisom miesta či obce, v ktorej práve cyklista odpočíva, ale aj atrakcií, ktoré je možné popri bicyklovaní vidieť. Vyznačená je nielen hlavná trasa Bystrickou dolinou, ale aj rôzne odbočky či prepojenia na ďalšie cyklotrasy v okolí, či už smerom na Terchovú, alebo Oravu. Škoda len, že tabuľky sú pravidelne terčom vandalov, ktorí cítia potrebu ich oblámať, počarbať či inak znehodnotiť.

Cyklisti, ktorých sme na Bystrickej cyklomagistrále stretli, si trasu pochvaľovali, ale majú aj ďalšie očakávania, boli by najradšej, aby sa „natiahla“ aj do ďalších obcí. Želali by si, aby kilometre bezpečného cyklochodníka mimo rušných ciest pribúdali smerom na Žilinu či Čadcu. Primátor Krásna nad Kysucou Jozef Grapa hovorí, že rozvoj závisí od snahy a záujmu ostatných samospráv, či sa pripoja, a hlavne či sa podarí vysporiadať pozemky. „My by sme mali do budúceho roka dokončiť vetvy na Dunajov a Oščadnicu,“ hovorí primátor o projekte, na ktorý získalo mesto Krásno aj s partnermi (obce Dunajov, Oščadnica, Gmina Rajcza a Gmina Milówka) vyše 3 milióny eur z programu cezhraničnej spolupráce Poľsko – Slovensko. Cyklotrasa by sa mala rozšíriť z Krásna až do Dunajova k hranici s obcou Ochodnica a tiež na opačný smer do Oščadnice. Pribudnúť by tak mohlo na Kysuciach približne 17 nových kilometrov.

Značky na
		cyklochodníku.
Koniec cyklistického
		chodníka v Novej
		Bystrici....
+10Pri bufete Slezáčik
		nájdete aj servisný
		stojan,...

Od vodnej nádrže Nová Bystrica možno vidieť Rozsutec

Málokto možno tušil, že vybudovaním vodnej nádrže nad obcou Nová Bystrica vznikne jedno z najkrajších miest v kysuckom regióne. „Vodná nádrž Nová Bystrica bola postavená v rokoch 1983 až 1989 s primárnym účelom zásobovania pitnou vodou okresy Čadca, Kysucké Nové Mesto, Žilina a čiastočne aj Bytča. Pridruženými funkciami sú ochrana pred povodňami, výroba elektrickej energie a dotovanie prietoku pod vodnou nádržou v časoch veľkého sucha. Priamo na zatopenom území a v povodí nádrže sa nachádzali obce Harvelka a Riečnica s množstvom vzdialenejších osád, takzvaných cholvárkov,“ opísal Tomáš Januš z komunikačného referátu Slovenského vodohospodárskeho podniku.

Vodná nádrž Nová Bystrica.
Vodná nádrž Nová Bystrica.
(Kliknutím na obrázok zväčši, otvoriť v novom okne)
Autor: Renáta Jaloviarová, Pravda

K vodnej nádrži sa ľahko dostanete z Novej Bystrice, kde je krásny výhľad z priehradného múru. Pri peknom počasí vidieť v pozadí aj malofatranský Rozsutec. Priehradu môžete obísť na bicykli po účelovej komunikácii, ktorá je však na mnohých miestach po ťažbe v havarijnom stave, preto sa odporúčajú horské bicykle. Celý okruh okolo nádrže má približne 30 kilometrov. Dostanete sa napríklad ku kostolíku z dedinky Riečnica. Zostal ako jediná stavba z bývalej dediny na svojom mieste aj napriek tomu, že sa mal počas výstavby vodnej nádrže zbúrať. Doslova v poslednej chvíli ho pred odstrelom zachránili tamojší obyvatelia a ochrancovia prírody, v jeho múroch ešte aj dnes vidieť stopy dier chystaných pre odstrel. Niektoré najvzácnejšie stavby zo zaniknutých dedín Harvelka a Riečnica boli pred ich zatopením premiestnené do skanzenu vo Vychylovke.

Základné informácie o cyklotrase:

  • záber území: Krásno nad Kysucou, Zborov nad Bystricou, Klubina, Stará Bystrica, Radôstka, Nová Bystrica
  • dĺžka: 20 km
  • prevýšenie: 341 metrov
  • štart: Krásno nad Kysucou 384 metrov n. m.
  • cieľ: Nová Bystrica 725 metrov n. m.
  • náročnosť: rekreačná, vhodná aj pre rodiny s deťmi
  • povrch: asfaltový, vhodné pre všetky druhy bicyklov
(Kliknutím na obrázok zväčši, otvoriť v novom okne)

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

#Slovensko zo sedla bicykla #Rozsutec #Kysuce #bystrická dolina
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku
Ponuky zo Zľavy.Pravda.sk