Rok 2018 prináša nové trendy: Cestovný ruch už nie je to, čo býval, turisti menia chute a požiadavky

Časy, keď vrcholom cestovateľských snov bol autobusový zájazd do Bulharska, sú pomaly preč. Nová doba prináša so sebou nové trendy. Tak, ako sa mení svet - zdokonaľujú sa technológie, ľudia hľadajú lepšie zážitky, mení sa aj cestovný ruch.

08.02.2018 07:00
debata (6)

Multigeneračné cestovanie

Doposiaľ sa do popredia dostávalo sólo turizmus, najmä v ženskom podaní. Všade sa objavovalo mnoho článkov s radami, kam by cestovateľky nemali a kde si pobyt, naopak, najlepšie užijú. Aktuálny rok prináša novinku – objavovanie sveta „s babičkou“.

Mnohí dôchodcovia sa dnes necítia „do starého železa“, a tak sa radi vyberú so svojimi deťmi a vnúčatami za zážitkami.

Dosiahnuť, zdolať, zvládnuť

Cestujúci začínajú byť unavení z obyčajného navštevovania krajín a pasívneho prezerania pamiatok či prechádzok po prírode. Najnovšie ich láka dosiahnuť niečo, prekonať samých seba, čosi dokázať – zabehnúť Bostonský maratón, vyliezť na Matterhorn, potápať sa so žralokmi, prejsť peši niektorú z trás do španielskeho Santiaga de Compostela…

Cestujúci začínajú byť unavení z pasívneho... Foto: SHUTTERSTOCK
ženy, plavky, kanoe, kajak, loďka, loď, plavba, cestovanie, rieka, voda, veslá, veslovanie Cestujúci začínajú byť unavení z pasívneho prezerania.

Work&Travel

Tento populárny spôsob cestovania spojeného s legálnou brigádou vo fastfoode, na jahodovom poli či ako plavčík v zahraničí nie je určený len pre vysokoškolákov.

Stále viac ľudí si takzvané digitálne nomádstvo zvolí za životný štýl. Mnoho ľudí (informatici, novinári, blogeri, účtovníci, konzultanti…) totiž dokáže pracovať z takmer ktoréhokoľvek kúta sveta bez toho, aby museli sedieť v kancelárii, postačí im počítač a pripojenie na internet.

A tak sa na dlhší či kratší čas usadia v hociktorej krajine, kde je život lacnejší, slnko žiarivejšie a ľudia milší. A keď ich miesto začne nudiť, zbalia si ruksak a presídlia sa inam.

„Neokukané“ destinácie

Mnohé známe a slávne mestá už hlásia problémy s nadmernými množstvami turistov, ktorí ich doslova valcujú. Cestovateľské klasiky ako Madrid, Amsterdam, Benátky či Paríž už dokonca podnikli opatrenia a zaviedli reštrikcie voči húfom nevychovaných návštevníkov.

Trendom sa preto v tomto roku stane návšteva krajín a miest, ktoré sa doteraz neobjavovali na lesklých stránkach bedekrov. Menej populárne destinácie lákajú šarmom nepoznaného a v neposlednom rade sú aj lacnejšie.

Gurmánska turistika

Vlaňajšok sa niesol v znamení Insta-jedla. Mnoho blogerov a internetových celebrít zverejňovalo na svojich profiloch fotky z vychytených reštaurácií a dokonale naaranžované obrázky „cool“ pokrmov, ktoré ochutnali na dovolenkách. Medzi nevyhnutnosť patril napríklad avokádový toast – pod hashtagom #avocadotoast je na Instagrame 643 657 príspevkov.

Rok, ktorý sa práve začal, však podľa prognostikov bude patriť autentickým „potravinovým“ zážitkom. Z drahých reštaurácií sa turisti presunú na miestne trhy a bude ich lákať dokonca stolovať s miestnymi obyvateľmi. Chute sa stanú novým médiom na spoznávanie destinácií.

Objavuje sa dokonca trend plánovaného kulinárskeho turizmu, teda gurmánski cestujúci si budú dovolenkové miesta vyberať primárne podľa atraktivity ponuky jedál. V tomto ohľade má zvlášť navrch Japonsko so svojou pestrou, unikátnou a zdravou kuchyňou.

Z drahých reštaurácií sa turisti presunú na... Foto: SHUTTERSTOCK
hotel, reštaurácia, kuchárka, jedlo, tanier, jahoda, jedenie, strava, varenie, Z drahých reštaurácií sa turisti presunú na miestne trhy.

Hotely zamerané na komunitu

Najmä mladí ľudia dnes v ubytovacích zariadeniach nehľadajú dokonalé súkromie, ale, naopak, sociálne kontakty. Mnohé hotely naskočili na túto vlnu a zriaďujú vo svojich priestoroch veľké „obývačky“, kde sa hostia z celého sveta môžu stretnúť a zoznámiť.

Uvedomelý cestovný ruch

Turisti viac ako kedykoľvek predtým dbajú pri svojom cestovaní na ekológiu a udržateľnosť odvetvia. Nezameriavajú sa už len na eliminovanie zanechanej uhlíkovej stopy, ale aj na vedomú podporu miestnej ekonomiky a komunity – vyberajú si rodinné hotelíky pred celosvetovými reťazcami, nakupujú na trhoviskách a v malých obchodíkoch, nie v obrích „shoppingoch…

Zdroj: Momondo.com; Independent.co­.uk; Iti-digital.com

© Autorské práva vyhradené

6 debata chyba
Viac na túto tému: #cestovný ruch