Novým impulzom na objavovanie cestovateľského ducha v každom z nás je rozmach nízkonákladových aeroliniek a dostupnosť jednoduchých internetových aplikácií na vybavenie ubytovania, leteniek a ďalších súvisiacich vecí, ktorými si pohodlne naplánujeme dovolenku priamo z domu.
Fenomén menom Ryanair, Wizzair, Booking.com, Airbnb.com a mnohé ďalšie z nás postupne robia sebestačných cestovateľov, ktorí nepotrebujú sprostredkovateľa a nedostávajú sa do štatistík našich ani zahraničných cestovných kancelárií.
Presne pred rokom Market Locator po prvý krát zreálnil pohľad, kam Slováci za uplynulý rok najčastejšie vycestovali a aké dlhé pobyty preferujú. Tento rok sa obzrieme dozadu opäť a porovnáme si, ako sa zmenili naše turistické preferencie.
Pomôžu nám takzvané big data (veľké dáta) a populačná analytika z mobilných telefónov. Riešenie Market Lokator ponúka reálny a dynamický pohľad na cestovateľské zvyklosti obyvateľov Slovenska, ktorí vycestovali do zahraničia.
Je to pohľad na roamingové zvyklosti anonymizovanej vzorky viac ako 2,9 milióna Slovákov, ktorí poskytli súhlas so spracovaním dát. Štatistické údaje sú napočítané zo zvyškových telekomunikačných dát uchovávaných priamo u operátora.
Do ktorých kútov sveta smerujú Slováci?
Začneme širším pohľadom na obľúbenosť jednotlivých častí sveta slovenskými cestovateľmi. Ako príklad si môžeme zobrať uplynulú letnú sezónu aj zimnú sezónu 2018, v grafe sú znázornené sumárne štatistiky obľúbenosti jednotlivých častí sveta za obdobie 05/2017–04/2018.
Po očakávaných prvých dvoch priečkach, ktoré získala Európa, tretie miesto obsadili krajiny Blízkeho východu, kde najviac zabodovalo Turecko a Spojené arabské emiráty s mestom Dubaj.
Tento rok máme jedinečnú príležitosť porovnať si tieto údaje s predchádzajúcim obdobím 05/2016–04/2017 a môžeme vidieť zaujímavé zmeny preferencií.
Nezanedbateľné percento turistov presunulo svoje dovolenky zo strednej a východnej Európy do západnej Európy ako aj na Blízky východ.
Ktoré krajiny sú najnavštevovanejšie?
Preostrime teraz z jednotlivých regiónov na konkrétne krajiny, kde Slováci prežili svoju veľkú dovolenku. Pre tento účel sme si vybrali pobyty dlhšie ako 7 dní a kratšie ako 1 mesiac.
Podľa očakávaní sú to naše susedné krajiny nasledované krajinami s veľkými pracovnými príležitosťami a dovolenkové destinácie.
Jednodňové výlety sú najobľúbenejšie
Na záver si ukážeme agregovaný pohľad na jednotlivé typy výletov Slovákov do zahraničia podľa účelu, ročného obdobia, dĺžky pobytu, destinácie a ďalších parametrov. Výsledné podiely znázorňuje nasledujúci graf, opäť za obdobie 05/2017–04/2018.