Temná budúcnosť: O 20 rokov možno budeme lietať v bezokenných strojoch

Ktoré sedadlá sa pri zapĺňaní lietadiel "minú" ako prvé? No predsa tie pri okienkach!

20.06.2018 07:00
strach Foto:
Ilustračné foto.
debata

Drvivá väčšina pasažierov sa s nadšením pozerá, ako sa obrovský stroj odlepí od zeme, zdvihne nad rolovaciu dráhu, niekoľkými pozvoľnými oblúkmi naberie výšku a dá sa na cestu ponad miniatúry miest, dedín, polí, riek, ciest, jazier. Ten pohľad je fascinujúci a nikdy neprestane baviť.

Tí, ktorým sa ujdú už len miesta v uličkách, sa utešujú časopismi či filmami, ktoré môžu sledovať na počítači či obrazovke zabudovanej v sedadle pred nimi.

Záľubu cestujúcich v pozeraní sa von oknami využili vlani aerolínie Emirates, ktoré umiestnili sedadlá v prvej triede svojich lietadiel tak, aby každé miesto malo vedľa seba priezor. Dokonca i tie v uličkách. Aj keď nie v pravom slovazmysle.

Spoločnosť želanie klientov vidieť von vyriešila tak, že do stien kabín stredových miest zabudovala virtuálne okná, ktoré pomocou kamier umiestnených zvonka lietadla prenášajú živý obraz. Tento výdobytok sa však v onedlho môže stať normou…

Konštrukčná budúcnosť lietadiel je podľa odborníkov „bezokenná“. V priebehu dvadsiatich rokov možno budú všetky stroje zvonka vyzerať ako plné pevné rúry s krídlami a cestujúci sa budú môcť výhľadom kochať iba vďaka sústav kamier a obrazoviek prenášajúcich živý obraz.

Tento dizajn prinesie mnoho výhod. Odstránenie okien by posilnilo trup a odstránilo možnosti štruktúrnych nedostatkov. Lietadlá bez okien sú ľahšie, môžu lietať rýchlejšie a vyššie a spália oveľa menej paliva.

Okná na lietadlách ale majú aj nesporné výhody a bez nich nastane niekoľko bezpečnostných rizík. Palubná posádka totiž cez sklené priezory kontroluje situáciu, najmä pri krízových situáciách a núdzovej evakuácii.

Kamery, ktoré prenášajú obraz, by pri bezokenných lietadlách museli neomylne a bez oneskorenia poskytovať prehľad o situácii vonku a v prípade porúch by okamžite musel naskočiť spoľahlivý záložný systém.

Kompromisom medzi terajšími typmi lietadiel a tými bez priezorov by mohlo byť umiestnenie skutočných okien len na niektorých miestach, pri núdzových východoch.

Už teraz je však isté, že ak sa lietanie v bezokenných strojoch stane budúcnosťou, ich vyššia rýchlosť, ani znížené náklady na prevádzku nebudú dostatočne silným argumentom pre klaustrofobikov, ktorým bude z „lietajúcich rúr“ určite naskakovať husia koža.

Zdroj: Thenextweb.com; Fastcodesign.com; Cnn.com; Skyscanner.net; Travelandleisu­re.com

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #lietadlá #klaustrofóbia #okná