Ak sa balíte na leteckú dovolenku, toto by ste o batožine mali vedieť

Čo do príručnej batožiny nesmie ísť? Dajte si pozor najmä na množstvá tekutín, pást a gélov.

17.07.2018 08:00
balenie, dovolenka, cestovanie, izba, kufor, Foto:
debata
  • Podaná (zapísaná) batožina – cestujúci ju odovzdá pri check-in pulte. Umiestnená je v batožinovom priestore lietadla.
  • Odbavená batožina: Za stratu, poškodenie alebo meškanie odbavenej batožiny nesie zodpovednosť letecká spoločnosť a máte nárok na odškodnenie do výšky cca 1 220 eur. Nárok na odškodnenie nevzniká v prípade, že ku škode došlo z dôvodu kazu samotnej batožiny. Omeškaná batožina sa stáva stratenou po 21 dňoch od príletu lietadla. Po tomto termíne je možné za omeškanie batožiny žiadať náhradu.
  • Príručná batožina je tá, ktorú má cestujúci počas celej doby na letisku pri sebe a umiestňuje ju spravidla v lietadle pod sedadlo alebo do priestoru nad hlavami cestujúcich. Ak došlo k poškodeniu príručnej batožiny, letecká spoločnosť nesie zodpovednosť len vtedy, ak toto poškodenie spôsobila.
  • Základným pravidlom pri strate, poškodení či vykradnutí batožiny je bezprostredne po prílete do cieľovej destinácie kontaktovať príslušné reklamačné oddelenie často nazývané Lost and Found alebo Baggage Claim Office a spísať protokol o danej skutočnosti, tzv. PIR (Property Irregularity Report). Reklamácie cestujúcich vybavuje priamo letecká spoločnosť, ak má táto zastúpenie na danom letisku, prípadne jej handlingový partner, ktorého právomoci a kompetencie sa výlučne riadia pokynmi jednotlivých leteckých spoločností. V prípade viacerých prestupov sa cestujúcim odporúča, aby si veci nevyhnutné pre pobyt rovnomerne rozdelili medzi príručnú a zapísanú batožinu (lieky, hygienické potreby, hračky pre dieťa…).
  • Cestujúci s protokolom PIR dostane aj informácie o tom, akým spôsobom má kontaktovať leteckú spoločnosť so žiadosťou o náhradu škody. S protokolom PIR pasažier kontaktuje leteckú spoločnosť (formulár na webovej stránke leteckej spoločnosti alebo cez kontaktné centrum). Letecká spoločnosť po uznaní reklamácie zaplatí cestujúcemu buď opravu batožiny, alebo zaplatí kúpu novej batožiny, resp. poskytne novú batožinu.

Cestovné poistenie: V prípade, že máte v batožine drahé predmety, môžete za poplatok žiadať zvýšenie maximálnej výšky odškodnenia. Túto skutočnosť treba leteckej spoločnosti vopred nahlásiť najneskôr počas odbavovania. Na účely získania dostatočného pokrytia sa však odporúča uzavrieť súkromné cestovné poistenie.

Podanie sťažnosti: Sťažnosť z dôvodu straty alebo poškodenia batožiny treba leteckej spoločnosti zaslať písomne do 7 dní od straty alebo do 21 dní od doručenia omeškanej batožiny. Na tento prípad neexistuje jednotný formulár. Pokiaľ vám letecká spoločnosť odmietne za stratenú či poškodenú batožinu zaplatiť odškodnenie, máte až tri roky na podanie žaloby. Lehota sa počíta odo dňa letu.

  • Všetky cenné predmety si treba vždy ukladať do príručnej batožiny a mať príručnú batožinu po celý čas na letisku alebo v lietadle pod dohľadom. Ak umiestni cestujúci cenné predmety do podanej batožiny, letecká spoločnosť ani letisko nezodpovedajú za stratu alebo poškodenie takýchto vecí.
  • Do podanej batožiny nesmie cestujúci umiestniť peniaze, šperky, cenné kovy, kľúče, lieky, dioptrické a slnečné okuliare, kontaktné šošovky, hodinky, cenné papiere, cigarety, tabak alebo tabakové výrobky, obchodné dokumenty, pasy a iné identifikačné dokumenty. Takisto žiadne krehké veci, akými sú parfumy, toaletné vody, fľaše, sklo, porcelán, vodná fajka, a žiadne elektronické prístroje vrátane príslušenstva (volkmen, CD prehrávač, fotoaparát, videokamera, MP3, mobilný telefón, prenosný počítač, čítačka kníh atď.).
  • Pamätať treba na to, že každá letecká spoločnosť má vlastné prepravné podmienky na prepravu batožiny a určuje, koľko kusov batožiny, akej hmotnosti a rozmerov si môže cestujúci vziať na palubu lietadla a tiež určuje, či to bude bezplatne, alebo za poplatok. Cestujúci by sa tak nemal spoliehať na svoju skúsenosť s inou leteckou spoločnosťou, ale vždy si preštudovať prepravné podmienky leteckej spoločnosti, ktorou aktuálne letí. Nájde ich na webstránke spoločnosti v sekcii Prepravné podmienky (Terms & Conditions), alebo mu ich poskytne cestovná kancelária. Informovať sa tiež môže aj na letisku odletu.
Foto: SHUTTERSTOCK
kufre, batožina, cestovanie, dovolenka

Pozor na tekutiny, pasty a gély

Cestujúci smie v príručnej batožine prevážať látky tekutej, pastovej a gélovej povahy len:

  • v samostatných nádobách s objemom maximálne 100 ml (alebo 100 gramov)
  • ktoré musia byť umiestnené v priehľadnom a opätovne uzatvárateľnom plastovom vrecku (spolu s aerosólmi a gélmi) s kapacitou do 1 litra, pričom obsah tohto plastového vrecka sa doň bez problémov zmestí a vrecko je úplne zatvorené.
  • všetky tekutiny musia byť vybrané z príručnej batožiny a deklarované samostatne pred detekčnou kontrolou umiestením v prepravke mimo batožiny.
  • Do skupiny patria:
  • šampóny, sprchové gély
  • parfumy, kozmetika (maskara, tekutý mejkap, balzamy)
  • nealkoholické a alkoholické nápoje
  • iné látky pastovej povahy (bryndza, treska, med, džem, paštéty, nutella, arašidové maslo, cottage cheese, horčica, kečup, majonéza, maslo, tvaroh, nátierky)
  • zubné pasty
  • gély na vlasy
  • spreje na vlasy
  • podpažné spreje a iné

Pri tekutých látkach nerozhoduje aktuálny obsah balenia, ale ten, ktorý je uvedený na predajnom obale.

Tekutiny pre potreby diabetikov, inzulínové perá, tekuté lieky – kvapky, sirup proti kašľu, roztok na kontaktné šošovky a pod. môžu byť prepravené v príručnej batožine aj vo väčšom množstve ako 100 ml, nie je potrebné predložiť lekárske potvrdenie.

Celý zoznam zakázaných predmetov stanovuje vykonávacie nariadenie komisie (EÚ) 2015/1998, ktorým sa stanovujú podrobné opatrenia na vykonávanie spoločných základných noriem bezpečnostnej ochrany civilného letectva. (Aktuálny zoznam možno vždy nájsť na stránke letiska, z ktorého odlietate.)

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #dovolenka #cestovanie #letecká doprava