Aká je budúcnosť digitálneho cestovania?

Nie je nič jednoduchšie, ako vytiahnuť mobilný telefón, urobiť záber, trochu ho upraviť a zverejniť na svojom profile. Spolu s polohou, kde sa to úžasné miesto nachádza. Veď kto by sa nechcel podeliť o jedinečný zážitok?

30.01.2019 07:00
Pisa, Taliansko, šikmá veža v Pise, turisti,... Foto:
Ako nafotiť vežu, aby nebolo vidieť dav turistov?
debata

Vďaka internetu a sociálnym sieťam sa cestovanie po svete stalo dostupným takmer pre každého. A počet turistov, ktorí sa v tej istej chvíli nachádzajú na rovnakom mieste, narastá priam geometrickým radom. Čo na to hovoria slovenskí cestovatelia?

Sociálne siete sú skvelým zdrojom aktuálnych informácií priamo z cieľovej stanice. Chcete sa dozvedieť o vysnívanom mieste viac? Na klávesnici stačí vyťukať otázku a smerovať ju na človeka, ktorý na tomto mieste bol dajme tomu pred týždňom.

Aj internetové recenzie sú pre dnešného cestovateľa dôležité. Miesto si „preklepne“ ešte predtým, ako sa tam fyzicky vyberie, až 82 % turistov.

Nový spôsob komunikácie a šírenia informácií zmenil spôsob cestovania. Od inšpirácie cez plánovanie cesty až po rezerváciu leteniek a ubytovania, všetko sa dá urobiť z obývačky, mobilným telefónom.

Tým istým telefónom – systémom pošli ďalej – sa po sociálnych sieťach šíria naše zážitky z cestovania. Stačí urobiť fotku, zavesiť ju a…

„Instagram a vlastne všetky sociálne médiá pomáhajú cestovateľom získať základné informácie – o pamiatkach, o rôznych akciách, festivaloch alebo o jedle. Často si však na svojich cestách všímam cestovateľov nervóznych z toho, či stačia v ten deň niečo pridať na sociálne médiá. Miesto cestovania a nasávania atmosféry pozerajú do svojho mobilu a vlastne si to neužívajú. Sú nešťastní, keď majú menej lajkov, ako očakávali… Mladšia generácia je bez signálu a facebooku stratená. Mnohí si dokonca vyberajú destináciu podľa toho, či tam je wifi pripojenie,“ hovorí o svojich skúsenostiach Martin Navrátil z cestovateľského portálu Travelistan.

Martin Navrátil Foto: travelistan.sk
Martin Navrátil Martin Navrátil

Posadnutosť dokumentovaním

Že vám clona, ISO, rýchlosť uzávierky, kompozícia či svetlo nič nehovoria? Nič to. Stačí smartfón s dobrou optikou, filter na Instagrame sa už postará o všetko ostatné.

Nádherné zábery prehnané filtrami vyvolávajú u neskúsených cestovateľov zatvorených väčšinu roka medzi štyrmi stenami falošný pocit bezpečia.

Pri prechádzaní marockými mestečkami však pocítite skutočný zápach odpadkov, v mjanmarskom Rangúne sa vám pomedzi nohy budú špacírovať potkany, vo vietnamskej dedinke Mai Cau sa na drevených doskách nevyspíte, a tak sa aspoň započúvate do škrabkania myšky niekde v rohu pri vašej hlave, na ostrove Phu Qouck narazíte na pláže s tonami plastových odpadkov…

Aj preto v snahe zobraziť skutočnosť bez prikrášlenia cestovatelia rozšírili rodinu instagramových hashtagov o #nofilter.

„Keď som začala blogovať a viac sa starať o svoje konto na Instagrame a Facebooku, dostala som mnoho ponúk spolupracovať s ľuďmi či firmami, pre ktoré som neskôr začala aj nakrúcať videá. Aj vďaka sociálnym sieťam dnes robím prácu, ktorú nadovšetko milujem. Myslím, že každý z nás sa ocitol v situácii, keď si najprv vysníval všetky tie krásne miesta, potom ich našiel na Instagrame, šetril a usilovne pracoval, aby sa tam dostal a potom si uvedomil, že záber, ktorý práve urobil, mu robí väčšiu radosť ako miesto samotné. Aj to, že by to tak vlastne vôbec nemalo byť. Aj ja som si musela priznať, že väčšina mojich ciest sa zameriavala hlavne na zábery. Kamera mi doslova stála v ceste a oberala ma o prítomný okamih a zážitky. Takéto cestovanie ma prestalo baviť. Druhý dych som chytila až vtedy, keď som odložila kameru a začala som si naplno užívať to, kde som, a najmä s kým som. To radím aj ostatným. Instagram a ďalšie sociálne siete sú len nástrojom. Je na nás, či ich vhodne využijeme v náš prospech a budeme ovládať my ich alebo ony nás,“ priznáva cestovateľka Lucia Breznianska.

Lucia Breznianska Foto: LuciaBreznianska.com
Lucia Breznianska Lucia Breznianska

Ilúzia?

Nikoho už nezaujímajú zábery z dovolenky, na ktorých ste len tak obyčajne zvečnení pri pamiatke alebo v krásnej prírode. Na sociálnych sieťach treba zaujať. Nezvyčajnou pózou alebo záberom, ktorý, žiaľ, väčšinou s realitou nemá nič spoločné.

S miestom, ktoré na zverejnenej fotke vyzerá neodolateľne, nádherne a takmer zabudnuto, je to v skutočnosti celkom inak.

Talentovaní instagramisti už vedia, ako na to. Poznajú uhol, pod ktorým na fotografii ukryjú masu ľudí pokúšajúcu sa o takmer identický záber.

Prečo sa šikmá veža v Pise fotí zásadne zospodu, a to len niekde v polovici prvej tretiny? Pretože davy ľudí pod ňou s mobilmi v rukách sú skutočnou realitou.

Láka vás romantická prechádza po Čínskom múre a v hlave sa vám odvíja záber – len vy, hadiaci sa múr a nádherný západ slnka? Ak ste stavili na turisticky najatraktívnejšie časti múru, pripravte sa na slušne zaplatenú účasť v prvomájovom sprievode.

Blogeri a instagramisti vláčik z Nanu Oya do Elly na Srí Lanke, v ktorom si robia fotky v otvorených dverách vagóna, tak spopularizovali, že dnes je veľký problém zohnať miestenky a pri ich kúpe vládne čoraz väčšia korupcia.

Poznáte instagramovú verziu peruánskych ruín Machu Picchu, ktorú nešpatí ani jeden človek, rovnako ako ikonický záber nórskeho útesu Trolltunga? Aj to len ilúzia. Zabudnite na cestovateľskú osamelosť, na krk vám dýchajú ďalší turisti, a na záber svojho života máte asi minútu.

Namiesto pôžitku prichádza stres. A občas sklamanie, že skutočnosť nie je taká pekná ako na instagramovom obrázku…

Slávne pamiatky aj prírodné rezervácie po celom svete sú nielen turistickými atrakciami, ale aj obeťami sociálnych sietí. Nie je nič jednoduchšie, ako vytiahnuť mobilný telefón, urobiť záber, ten potom zverejniť na svojom profile.

Spolu s označením polohy, kde sa toto úžasné miesto nachádza. Získať fotografiu a dostať ju na sociálnu sieť sa stáva účelom cesty.

Národné parky a mestá plné turistov však bijú na poplach. Národný park Grand Teton v americkom štáte Wyoming, kde davy turistov poškodzujú chodníky, vyzýva ľudí, aby na svojich príspevkoch neoznačovali polohu. Aj preto sa začal používať hashtag #nogeotag.

V Juhoafrickej republike sú na plotoch safari parkov nápisy s výzvou, aby ľudia nefotografovali zvieratá a neprilákali tak pytliakov. Dielom turistov sú grafity na chrámoch Angkor Wat v Kambodži, aj zničené koraly na thajských ostrovoch.

Obeťou svojej vlastnej popularity sa stala thajská pláž Maya Bay na ostrove Phi Phi Leh, známa z filmu The Beach (Pláž), ktorú museli na čas uzavrieť.

Trpia aj európske mestá. Sú dni, keď je v Benátkach viac turistov ako domácich. Za posledných tridsať rokov sa z mesta vysťahovala už polovica obyvateľov, tento fenomén vošiel do dejín ako „Ven – exodus“.

„Sociálne siete ľudí inšpirujú k cestovaniu, čo nás veľmi teší, pretože si rozširujú obzory, rúcajú predsudky a bariéry. Zároveň sa však mnohé cestovateľské atrakcie stávajú čoraz navštevovanejšie, a tým vzniká obrovský nápor na infraštruktúru, ale najmä na prírodu. Čoraz častejšie sa preto skloňuje zakonzervovanie bájneho miesta Inkov Machu Picchu, pričom by už v blízkej budúcnosti mala byť táto pamiatka dostupná iba z vyhliadky. Masívny rozmach cestovania spôsobí, že ďalšie generácie už neuvidia svet tak, ako ho máme možnosť dnes vidieť my, a preto veríme, že sa bude čoraz viac hovoriť o udržateľnom cestovaní,“ hovoria Jozef a Hanka z portálu cestujemespolu­.com.

Cestujeme spolu, Jozef a Hanka Foto: CestujemeSpolu.com
cestujemespolu Cestujeme spolu, Jozef a Hanka

Digitálni turisti

Začiatkom roka 2017 mal Instagram viac než 500 miliónov aktívnych používateľov, na jeho konci to už bolo 800 miliónov a najnovšie čísla hovoria o jednom bilióne.

Fotenie a prezeranie dokonalých záberov nás očividne baví a ovplyvňuje naše rozhodovanie o ďalších destináciách. Čo sa však stane, ak nejaké miesto zarezonuje až príliš?

Vďaka tipom cestovateľov sa všetci zhromažďujeme na rovnakých miestach v rovnakom čase. Jozef a Hanka z portálu cestujemespolu­.com dávajú v poslednom období prednosť cestovaniu mimo hlavnej sezóny – na miesta, ktoré sú mimo zoznamov hlavných cestovateľských atrakcií.

„Nebojíme sa odbočiť z hlavnej cesty, zablúdiť medzi domácich. Práve tu nám pomáha Instagram či Facebook svojimi možnosťami prepojenia na domácich, prípadne na Slovákov žijúcich v zahraničí, pretože oni poznajú danú krajinu a miesto najlepšie. Pri nedávnej návšteve Islandu nám Roman, ktorý tam žije, dal tip na prírodnú horúcu kaďu známu len medzi miestnymi. Samozrejme, s prísľubom, že toto miesto nebudeme ďalej zdieľať, čo sme aj poctivo dodržali.“

Táto dvojica dáva pri cestovaní na prvé miesto spoznávanie. „Spoznávanie lokálnej kultúry, rozdielov, histórie, unikátnych miest, ktoré sú vryté v pamäti domácich. Tie chvíle sú pre nás najhodnotnejšie – ochutnať čerstvo ulovené sardinky v maličkom prístave v Maroku, prechádzať sa na opustenom moslimskom ostrove v Thajsku, cestovať s domácimi vo vlajku najhoršej kategórie v Indii či spoznávať podmorskú krásu na ostrovčeku na Maldivách, kde nežije viac ako osemsto obyvateľov. Instagram je len dočasný trend, ktorý možno o chvíľu nahradí niečo iné. Netreba stráviť najkrajšie obdobie cestovania naháňaním sa za fotkami – bez toho, aby sme si miesta naozaj užili. Spomienky na to, ako sme si robili selfie, nikdy nebudú tie najcennejšie. Doprajme si dni, keď odložíme mobil a budeme sa jednoducho len pozerať.“

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #mobil #cestovanie #Instagram #fotografovanie #digitálna éra