Lietadlá budúcnosti? Štúdiá jogy, virtuálna realita aj tony karfiolu

Letecká technika sa neustále vyvíja a stroje sa vylepšujú. V roku 2018 uviedla spoločnosť Qantas prvý neprerušený let medzi Európu a Austráliou, ktorý trvá 17 hodín.

22.04.2019 07:00
lietadlo, letisko, pristávacia dráha Foto:
Ilustračné foto.
debata

Tento úžasný pokrok je možný vďaka desaťročiam prác na lietadlách, inováciám v oblasti aerodynamiky, ktorá pomáha šetriť palivo, a použitiu silenejších a ľahších materiálov.

V roku 2022 sa letecký svet už teší na ďalšiu linku, ktorej lietadlá budú vo vzduchu rekordných 22 hodín.

Pri takýchto ohromných cestovateľských technických vymoženostiach však vyvstáva otázka: bude sa pasažierom chcieť tráviť na palube jedného lietadla, v tesnom uzavretom priestore, takmer celý deň?

Konštruktéri nových strojov na dlhánskych linkách počítajú so širšími sedadlami, inteligentnými svetlami, ktoré kopírujú slnečný cyklus, lepším vetraním kabín, ale aj rýchlejším Wi-Fi. Tu sú vymoženosti, ktoré by z lietania mali spraviť namiesto nutného zla príjemný zážitok.

Širšie sedadlá

Letecké spoločnosti sa doposiaľ usilujú na palubu zmestiť čo najviac ľudí, a tak stlačiť svoje náklady. Zužujú kreslá, miesto na nohy, úložný priestor. Len o trochu viac centimetrov pod zadkom a za chrbátom však dokáže zázraky a podľa vedcov dokáže skvalitniť spánok až o 53 percent. Jednou z možností, ako si zachovať rentabilitu a zároveň pridať pasažierom komfort, je stenčenie polstrovania sedadiel.

Lepšie jedlá

Spoločnosť Qantas si nechala pre svoj let z Perthu do Londýna vypracovať jedálniček odborníkmi na stravu. Tí navrhli menu plné čerstvých ingrediencií s vysokým obsahom vody ako uhorky, jahody, zeler a listová zelenina. Pasažieri sa tak vyhnú dehydratácii a predídu nevoľnostiam, únave a bolestiam hlavy.

Singapore Airlines zasa prehodnotili menu na svojom 18-hodinovom lete do New Yorku. Rozhodli sa podávať jedlo s menším obsahom soli, aby strava cestujúcich nedehydrovala, a tiež s menším podielom sacharidov. Na stole je teda hromadná výmena karfiolu za zemiaky.

Príjemnejší vzduch

Lietadlá vo výške niekoľkých kilometrov nad zemou nemôžu vytvoriť vnútri dokonalé prostredie ako na zemi. Hore je vzduch redší a v kabínach aj suchší. Let predstavuje záťaž pre sdrce, pľúca, ale aj sliznice. Nový Boeing 777X má preto posilnený trup, aby vydržal väčšiu záťaž v podobe vyššieho tlaku vzduchu na palube.

Svetlo

Jasné biele svetlo simuluje deň, červené odtiene napovedajú telu, že je čas ísť spať. Airbus vyvinul 17 miliónov svetelných a farebných kombinácií, ktoré napodobňujú rôzne vonkajšie prostredia a môžu pomôcť synchronizovať vnútorné hodiny cestujúcich s časovým pásmom v ich cieľovej destinácii.

Nové využitie priestorov

Väčšina lietadiel má okrem priestoru pre pasažierov a ich batožinu aj prepravné priestory na tovar. Len málokedy sú však úplne naplnené. Airbus preto rozmýšľa, že voľnému miestu dá nové využitie – od kongresových centier až po herne, telocvične so stacionárnymi bicyklami, cvičebne jogy, salóniky či spálne pre cestujúcich.

Lepší spánok pilotov

Dlhé lety si vyžadujú aj striedanie služieb personálu. Piloti, ktorí sú práve mimo služby, oddychujú v boxoch priamo pod kokpitom alebo nad biznis triedou. Tieto priestory sú stiesnené a neumožňujú poriadne sa vyspať. Boeing aj Airbus preto prišli s vylepšeniami – širšími aj vyššími lôžkami pre riadiacu posádku.

Internet

Internet v lietadlách nie je taký rýchly ako dole, ale Airbus sa usiluje maximalizovať jeho možnosti. Navyše experimentuje z obrovskými obrazovkami vnútri lietadla, ktoré by cestujúcich „preniesli“ na úplne iné miesta a oni by mohli zabudnúť, že sedia na palube.

Popsci.com

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #lietadlo #lietanie