Samozrejme, nie je to ekonomické, ani ekologické. K tomuto nelogickému kroku núti letecké spoločnosti európska legislatíva – ak by na linky nevypravili lietadlá, stratili by svoje pridelené letové trasy a časy, uvádza Businessinsider.com.
Podľa pravidiel letecké spoločnosti, ktoré pôsobia mimo kontinentu, musia naďalej prevádzkovať 80 % svojich pridelených letových intervalov alebo riskovať, že ich stratia a pridelia sa konkurencii. A tak sa nad Európou a mimo nej aj počas času pandémie, keď ľudia prirodzene nelietajú, alebo len minimálne, premávajú lietadlá bez pasažierov.
Európska komisia rieši
Eurokomisia však na vzniknutú neľahkú situáciu zareagovala a navrhuje zaviesť pravidlo, podľa ktorého by koordinátori považovali prevádzkové intervaly pridelené na príslušné referenčné obdobia za využité, aj keď stroj sa do vzduchu nevznesie.
Nariadenie by sa za týchto okolností malo zmeniť tak, aby sa ochránili práva leteckých dopravcov na uznanie oprávnenia v prípade tých prevádzkových intervalov, ktoré neboli využité počas obdobia, keď bol trh leteckej dopravy najviac zasiahnutý vypuknutím epidémie koronavírusu SARS-CoV-2. Navrhované obdobie sa vzťahuje na štvormesačné obdobie medzi marcom 2020 a júnom 2020 pre všetky lety.
Toto pravidlo by zmiernilo účinky súčasnej krízy a poskytlo právnu istotu leteckým dopravcom na príslušné časti plánovacích období. Prípadné prevádzkové intervaly, ktoré v dôsledku toho leteckí dopravcovia uvoľnia, by mohli koordinátori prerozdeliť podľa potrieb, píše sa v návrhu Európskej komisie.
Dopyt po letoch na celom svete kolabuje a letecké spoločnosti varujú, že kríza spôsobená koronavírusom môže vážne ekonomicky poškodiť toto odvetvie, napísal portál Thetimes.co.uk.
Proti letom duchov už skôr vystúpil aj britský minister dopravy, ktorý skritizoval pravidlo pre letecké linky „použi ich, alebo o nich prídeš“. Vyjadril sa, že to nie je v záujme priemyslu, cestujúcich ani životného prostredia.