Nemecko a Dánsko spojí podmorský tunel. Bude najdlhší svojho druhu

, 23.10.2020 07:00

Tunel Fehmarnbelt, ktorý sa má pre verejnosť otvoriť v roku 2029, prepojí pod Baltským morom Nemecko a Dánsko. Bude dlhý takmer 18 kilometrov.

Spojením nemeckého ostrova Fehmarn a dánskeho ostrova Lolland cez úžinu Fehmarnský pás vznikne najdlhší kombinovaný cestný a železničný tunel na svete. Prípravy na jeho výstavbu zabrali viac ako 10 rokov.

„Ak sa dnes vyberiete vlakom z Kodane do Hamburgu, zaberie vám to asi štyri a pol hodiny,“ cituje CNN Jensa Oleho Kaslunda, technického riaditeľa spoločnosti Femern A/S, štátnej dánskej spoločnosti zodpovednej za projekt. „Po dokončení tunela bude rovnaká cesta trvať dve a pol hodiny.“

Cesta trajektom cez úžinu teraz trvá asi 45 minút. Keď bude fungovať nový tunel, rovnako dlhá cesta bude trvať sedem minút vlakom a 10 minút autom.

Financovanie tunela Fehmarnbelt Fixed Link majú pokryť budúce poplatky za jeho užívanie.

Stavba tunela bude trvať približne osem a pol roka a na jeho výstavbu bude treba 3 000 ľudí a množstvo ocele – asi toľko ako na stavbu 50 Eiffelových veží. Tunel bude viesť 40 metrov pod Baltským morom.

Stavebný proces, ktorý sa spustil 12. októbra, si môžete pozrieť aj naživo prostredníctvom YouTube prenosu.

Megadielo sa začalo výstavbou nového prístavu v Lollande. Začiatkom roku 2021 postavia pracovníci na ostrove stavať továreň so šiestimi výrobnými linkami na zostavenie 89 masívnych betónových častí, ktoré budú tvoriť tunel. Každá časť bude dlhá 217 metrov, široká 42 metrov a 9 vysoká metrov, s hmotnosťou 73 000 ton.

Samotná výstavba tunela sa spustí až v roku 2023.

Rozpočet na výstavbu je 7 miliárd eur, čo je omnoho menej ako na tunel pod Lamanšským prielivom, ktorý spojil Anglicko s Francúzskom. Tento 50-kilometrový tunel otvorili v roku 1993 a jeho výstavba stála približne 13 miliárd eur.

Aj keď je tunel pod Lamanšským prielivom dlhší ako tunel Fehmarnbelt, postavili ho vyŕtaním, nie ponorením vopred pripravených častí tunela ako sa to plánuje v prípade nemecko-dánskeho.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo. Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník
#tunel #Nemecko #Dánsko #Baltské more
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku