Čína má svetovú novinku: Ultrarýchly vlak. Neprekážajú mu extrémne nízke teploty

Čína predstavila nový vysokorýchlostný vlak určený pre extrémne chladné podnebie. Vlak CR400AF-G, ktorý dokáže premávať rýchlosťou až 350 kilometrov za hodinu pri teplotách až do -40 stupňov Celzia, je súčasťou série vysokorýchlostných elektrických vlakov vyvinutých a prevádzkovaných Čínskou štátnou železničnou skupinou.

15.01.2021 07:00
debata (5)

Vlak, ktorý prestavili v Pekingu začiatkom januára, bude jazdiť po novej vysokorýchlostnej trati spájajúcej čínsku metropolu so severovýchodnými mestami vrátane Šen-jangu a Charbinu, z ktorých druhé je známe každoročným festivalom ľadových sôch, píše CNN.

Úrady ešte nespresnili, kedy vlak začne pravidelne premávať.

Vlak dostal niekoľko optimalizovaných komponentov, ktoré napomáhajú jeho schopnosti odolávať nízkym teplotám – skrutky vyrobené zo zliatiny chrómu a molybdénu (tento materiál zvláda extrémne nízke teploty), silikónové tesnenia, ktoré zabraňujú vniknutiu snehu a ľadu do karosérie vlaku, ovládače bŕzd odolné voči nízkej teplote či rúrky z nehrdzavejúcej ocele vybavené vykurovaním.

Vlak má tiež zjednodušenú konštrukciu s nízkym odporom, ktorá pomáha znižovať spotrebu energie, a ľahké telo z hliníkovej zliatiny.

Ak vlak príde do Charbinu (jedného z najchladnejších čínskych miest), kvôli extrémne chladnému počasiu môže brzdový systém po hodine ľahko zamrznúť, píše Business Traveller. Nový systém umožní brzdám občas sa pohnúť, aj keď vlak stojí. Je to podobné ako keď človek stojaci na mieste dupe nohami, aby sa v chlade zahrial, vysvetlil riaditeľ čínskych železníc.

Japonské vlaky proti zemetraseniu

Čína nie je jediná krajina, ktorá musí prispôsobiť svoje vysokorýchlostné vlaky extrémnym podmienkam. V roku 2020 Japonsko uviedlo na trh svoju najnovšiu strelu, vlak, ktorý nepremáva nielen rýchlejšie a plynulejšie, ale je tiež schopný prepraviť cestujúcich do bezpečia aj v prípade zemetrasenia.

N700S dokáže jazdiť rýchlosťou až 360 kilometrov za hodinu, prevádzková rýchlosť je však obmedzená na 285 kilometrov za hodinu.

Vlak má vylepšený automatický ovládací a brzdový systém, ktorý umožňuje rýchlejšie zastavenie v prípade núdze, a je vybavený samohybným systémom lítium-iónovej batérie – prvým svojho druhu na svete.

Tento systém umožňuje vlaku samostatne prejsť krátku vzdialenosť počas výpadku elektrickej energie a umožní mu presunúť sa na bezpečnejšie miesto pri nízkej rýchlosti, ak uviazne vo vysoko rizikovej oblasti – na moste alebo v napríklad v tuneli – počas zemetrasenia.

Do prevádzky ho uviedli 1. júla a obsluhuje linku Tokaido Šinkansen, ktorá spája tokijskú stanicu a stanicu Šin-Osaka v Osake.

Najväčšia vysokorýchlostná železničná sieť na svete

Najväčšou vysokorýchlostnou železničnou sieťou na svete, ktorá má vyše 37 000 kilometrov, sa dnes môže pochváliť Čína. Jazdí tu najrýchlejší komerčne prevádzkovaný vlak – Šanghajský maglev.

Vlak jazdí najvyššou rýchlosťou 431 km/h a spája Šanghajské letisko Pudong a ulicu Longyang vo východnej časti Šanghaja.

© Autorské práva vyhradené

5 debata chyba
Viac na túto tému: #vlak #Čína #zima