Dovolenka: Je lepšie ísť s debetnou či kreditnou kartou? Oplatí sa brať aj hotovosť?

Okrem kreditnej či debetnej karty je pri cestovaní do zahraničia na letnú dovolenku dobré mať pri sebe aj menšiu hotovosť. Záleží však na tom, o akú destináciu ide, aké služby majú dovolenkári vopred objednané a aké aktivity majú v pláne.

30.05.2021 10:00
žena, sveter, karta, kreditka, nakupovanie,... Foto:
Ilustračné foto.
debata

Podľa ombudsmana klientov finančnej spoločnosti Home Credit Miroslava Zborovského nie je síce hotovosť v dnešnej dobe nutnosťou, no na niektorých miestach je potrebná.

Na odľahlejších miestach mimo väčších turistických centier, v horách či za nákup na miestnom trhu platobnou kartou zväčša návštevníci nezaplatia. Preto je vhodné mať aj nejakú hotovosť.

„Pokiaľ máte so sebou debetnú aj kreditnú kartu, tak odporúčame vyberať z bankomatov práve kartou debetnou. Niektoré debetné karty ponúkajú výber zdarma po celom svete. Kreditná karta je potom vhodnejšia na platenie v obchodoch alebo za služby a celkom iste ju oceníte aj v autopožičovni,“ vysvetlil Zborovský.

Video
O najvýhodnejšej výmene peňazí či o používaní kariet na dovolenke so Sylviou Ďatelinkovou, právničkou Slovenskej bankovej asociácie - odvysielané 5. augusta 2020.

Bez ohľadu na to, kam sa turisti vyberú, platia všeobecné pravidlá, ktoré je dobré dodržiavať jednak pri bezhotovostných platbách, pri vyberaní peňazí, ale aj v prípade problémov ako krádež peňaženky či zneužitie platobnej karty. V takom prípade je potrebné kontaktovať svoju banku, prípadne vydavateľa karty, so žiadosťou o jej blokáciu.

„Blokácia karty sa dá vybaviť rýchlo – buď zatelefonujete na zákaznícku linku vašej finančnej inštitúcie, alebo to urobíte prostredníctvom internetbankingu. Základným pravidlom je zbytočne neotáľať a konať čo najrýchlejšie, aby nedošlo k zneužitiu karty. Je dobré si do telefónu uložiť číslo klientskeho centra a mať ho tak kedykoľvek po ruke. Po návrate domov vám vydajú novú kartu,“ poradil Zborovský.

V prípade blokácie karty dochádza k zablokovaniu aj digitalizovaných kariet v mobilných peňaženkách. Niektoré bankové a nebankové inštitúcie vydávajú virtuálne karty, ktorých dôležitou prednosťou je väčšia bezpečnosť.

Virtuálna karta sa nemôže stratiť alebo ju nikto nemôže ukradnúť. Klient si ju však môže sám ihneď zablokovať v mobilnej aplikácii, a to aj dočasne, ak má podozrenie, že došlo k zneužitiu, napríklad pri platení online.

„Ak vám kartu niekto ukradne a urobí ňou platby, najprv je potrebné ju zablokovať, potom to nahlásiť na polícii a následne podať reklamáciu u prevádzkovateľa. Nastáva preverenie, či nedošlo k prezradeniu PIN-u, a ak je potvrdené, že bolo platené bez PIN-u – bezkontaktne, tak vo väčšine prípadov prevádzkovateľ reklamáciu uzná a peniaze klientovi vráti,“ dodal Zborovský.

debata chyba
Viac na túto tému: #dovolenka #kreditná karta #debetná karta