Po dlhých a prísnych obmedzeniach a lockdownoch, ktoré mali za cieľ zamedziť nekontrolované šírenie variantu delta, môžu Číňania vykročiť za hranice bežných dní a oddať sa spoznávaniu nových miest, píše CNN.
Už aj pred vypuknutím epidémie bolo domáce cestovanie na vzostupe. Podľa správy Čínskej akadémie cestovného ruchu, ktorú cituje CNN, tento sektor očakával v roku 2021 približne 4,1 miliardy domácich ciest, čo predstavuje nárast o 42 % v porovnaní s rokom 2020. Ďalšie roky sa očakával nárast až o 48 %.
V krajine je badateľný aj sociálny tlak na pocit zodpovednosti jednotlivcov, aby neriskovali a svojím cestovaním za hranice a následným návratom sa nestali potenciálnym rizikom pre ostatných.
Najobľúbenejšou destináciou medzi bohatými domácimi cestovateľmi je Sanya – tropická destinácia na ostrove Hainan južne od pevninskej Číny. Miesto sa často označuje za „čínsky Havaj“, je plné luxusných rezortov, z ktorých mnohé patria medzinárodným spoločnostiam.
Na druhom mieste je Yunnan, hornatý región so starovekými mestami, lesmi a čajovými plantážami.
Treťou najobľúbenejšou destináciou je Tibet a oblasť Sin-ťiang. Aj keď Čína kvôli týmto miestam čelila medzinárodnej kritike za porušovanie ľudských práv, obe destinácie zostali medzi domácimi cestovateľmi stále obľúbené.
Najmä Sin-ťiang zaznamenal nárast návštevníkov po tom, čo značky ako H&M a Nike začiatkom tohto roka vyjadrili obavy z nútenej práce v oblasti, uvádza štátny denník Global Times.
Provincia Sin-ťiang, najzápadnejšie územie Číny, je známa svojimi starodávnymi väzbami na obchod v spojitosti s Hodvábnou cestou a ujgurskou kultúrou.
Tibet zasa láka turistov svojimi úchvatnými himalájskymi scenériami, starobylými kláštormi a vynikajúcou kuchyňou.
Prvú päťku uzatvára provincia S’-čchuan známa svojimi obrovskými pandími svätyňami, národnými parkami a regionálnou kuchyňou.
Tieto destinácie sú tradične obľúbené medzi čínskymi cestovateľmi a medzi elitnými cestovateľmi sú teraz ešte obľúbenejšie. Zážitky a dobrodružná turistika sú kľúčovými trendmi oživenia domáceho turizmu.
Narástli však aj počty turistov v umelo vytvorených atrakciách ako Šanghajský Disneyland, láka aj Pekingské zakázané mesto a Veľký čínsky múr – všetky sľubujú jednoduché a pohodlné cestovanie, skvelé kultúrne zážitky a ubytovanie na dobrej úrovni. Zvýšený počet návštevníkov hlásia aj mestá ako Kanton, Čchung-čching, Zhuhai, Tun-chuang či Čchüan-čou – novozapísaná lokalita UNESCO.
Bohatí čínski cestovatelia menia aj spôsob, akým cestujú. Dominantným dopravným spôsobom v oblastiach ako Šanghaj a Kuang-tung sa stalo šoférovanie.
Mladí a bohatí Číňania častejšie podnikajú cestné výlety v luxusných vozidlách, požičiavajú si špičkové obytné autá a prespávajú v exkluzívnych kempingoch. Tento trend je veľmi ovplyvnený sociálnymi médiami a možnosťou fotografovať sa – radi v drahých autách pózujú s kabelkami Fendi alebo prikrývkami Hermes.
V rekreačných destináciách ako je ostrov Hainan sa čoraz obľúbenejším stáva jachting. Hainan je medzi elitou Číny obľúbený vďaka svojim bezcolným nákupom, piesočnatým plážam a sviežim golfovým ihriskám.
Mnoho boháčov si však kúpi aj vlastné lietadlo a cestuje sólo, čo je rýchle a bezpečné, netreba riešiť testy na Covid-19.