Čo očakávate od tohtoročnej letnej sezóny?
Konečne môžeme byť optimisti, pretože v porovnaní s dvoma predošlými sezónami máme podmienky na príjazdový cestovný ruch bez obmedzení. Je to nielen dobrá správa, ale pre nás aj záväzok vytvoriť podmienky na to, aby sme posilnili domáci cestovný ruch, čo sa stalo už aj minulé leto, ktoré bolo z pohľadu domácich turistov historicky najsilnejšie. Zároveň chceme vytvárať podmienky na komunikáciu a predstavenie Slovenska turistom zo zahraničia.
Myslíte si, že domáce dovolenky nestratia na popularite?
Očakávame, že Slováci, ktorí minulý rok objavili Slovensko, mu budú opäť verní. Radi by sme nadviazali na úspešný vlaňajšok. Nakoniec, dva nezávislé prieskumy ukazujú, že pre našincov je dovolenka doma voľba číslo jeden. Veríme tiež, že sa nám podarí znova privítať aj zahraničných turistov, najmä z okolitých krajín, ktorí nám za posledné dva roky prirodzene chýbali. Slovakia Travel v týchto dňoch spúšťa letnú kampaň – Tak blízko k zážitkom, tak blízko k vám. Jej hlavným cieľom bude návrat Slovenska na cestovateľskú mapu Európy po nepriaznivom období pandémie a aj po dlhoročnej absencii propagácie našej krajiny v zahraničí. Kampaň spustíme okrem Slovenska aj v Česku, v Poľsku a v Nemecku, následne v Maďarsku a formou digitálnej kampane aj v Škandinávii a v Pobaltí.

Ako sa podľa vás po spomínaných obmedzeniach a v súvislosti so situáciou na Ukrajine rozbehne cestovný ruch?
Menej svetlá stránka je, že vzhľadom na konflikt na Ukrajine sa nám oveľa ťažšie komunikuje na vzdialenejších trhoch, ako sú napríklad Spojené štáty alebo juhovýchodná Ázia, kde je v súvislosti s Ukrajinou istá skepsa. Pre okolité krajiny, na ktoré sa momentálne ako na zdrojové trhy zameriavame, teda Česko, Poľsko, Maďarsko, Rakúsko a Nemecko, ale tiež Pobaltie, ktoré je na tom podobne ako my, nie je blízkosť vojenského konfliktu významným faktorom pri plánovaní dovolenky. Buďme optimisti, sezóna bude u nás dobrá a ako Slovákov, tak aj ďalších turistov radi privítame. Domáci cestovný ruch sa po dvoch ťažkých pandemických rokoch potrebuje čo najrýchlejšie pozbierať.
Majú ľudia záujem o dovolenky skôr v zahraničí, alebo doma?
Posledné prieskumy, jednak naše a samozrejme podložené aj dátami popredných mediálnych agentúr sú dobrou správou pre domáci cestovných ruch. Slovensko je top destináciou pre viac ako polovicu Slovákov, ktorí plánujú tento rok dovolenku. Pri dlhších pobytoch naša krajina dokonca tromfla plážových favoritov, akými sú Chorvátsko či Grécko. Tieto vyhliadky nás naozaj tešia. Dovolenkári u nás preferujú pobyty na horách a turistiku, tie vyhľadávajú prevažne muži, kúpele a akvaparky uprednostňujú skôr zasa ženy.

Kedy sa môže cestovný ruch priblížiť situácii spred dvoch rokov?
Našou ambíciou je, aby sa referenčný rok pred pandémiou – teda rok 2019 do roka, dvoch, ak už samozrejme nebudú obmedzenia, vrátil späť, čo sa týka čísiel, návštevnosti a prenocovaní. Sme optimisti v tom, že prichádzajú nové trendy nielen z pohľadu cestovateľov, teda kto cestuje a aké ciele si vyberá, ale aj z pohľadu produktov. Ide o témy kúpeľníctva a postcovidovej liečby, rozbehla sa geoturistika, spôsob spoznávania krajiny spojený aj s ochranou daného územia, enogastronómia, spojená s poznávaním kombinácií vína a jedál, posun z mass, čiže hromadného, do smart – inteligentného turizmu. Cestovný ruch je veľmi dynamická kategória, je to najmä o emócii a emócia, ktorú ponúka Slovensko, je veľmi silná.
Čo by cestovnému ruchu pomohlo najviac?
Pre nás je úplne kľúčové, že máme sezónu bez obmedzení. A verím, že to tak už zostane. Momentálne je pre nás veľmi dôležité, aby sme sa dostali späť pri rozhodovaniach ľudí o výbere dovolenkovej destinácie.

