Ste pred letnou sezónou optimista? Chcú ľudia dovolenkovať na Slovensku?
Určite áno, záujem značnej časti Slovákov o domácu dovolenku potvrdzujú aj viaceré prieskumy. Práve v mesiacoch júl a august tvoria Slováci už dlhodobo najväčšiu časť návštevníkov v hoteloch a penziónoch. Napriek narastajúcemu záujmu o dovolenku pri mori ostávame optimisti. Časť Slovákov si svoju letnú dovolenku delí na dve časti, prvú trávia zväčša pri mori, druhú doma na Slovensku.
Po pandémii sa musíme popasovať aj s vysokou infláciou a aktuálne i s hrozbou nedostatku pohonných hmôt. Ako sa to môže odraziť na domácom cestovnom ruchu?
Slovensko je malá krajina a mnohé turistické destinácie sú pre väčšinu obyvateľov ľahko dostupné hromadnou dopravou, napríklad vlakom. To dáva domácemu cestovnému ruchu miernu výhodu v porovnaní s prímorskými destináciami, kam sa Slováci často prepravujú autom. Inflácia tlačí na rast cien služieb v celej Európe, nie sme výnimka. Nárast cien však nie je taký vysoký ako v niektorých prímorských destináciách. Ďalšou výhodou dovolenky na Slovensku je, že neexistuje žiadna jazyková bariéra, domáci turisti sa vedia rýchlejšie zorientovať v širokej ponuke služieb, vybrať si a dohodnúť s poskytovateľom tie, ktoré cenovo zodpovedajú ich možnostiam.

Počas uplynulých dvoch rokov ľudia preferovali viac oddych doma, myslíte si, že si tento "návyk“ zachovajú?
Záujem o dovolenku doma sa zásadne nezvýšil, aj keď sa to môže na prvý pohľad zdať. Je potrebné si uvedomiť, že posledné dva roky boli dosť netypické, a to najmä preto, že s výnimkou letných mesiacov boli po zvyšok roka služby cestovného ruchu obmedzené alebo zatvorené. To prirodzene spôsobilo vyšší záujem o pobyty počas leta, časť z nich tvorili odložené, ktoré sa počas obmedzení nemohli uskutočniť. Preto sa na prvý pohľad mohlo zdať, že záujem o domácu dovolenku prudko narástol. Pravdou však je, že aj vďaka pandémii a opatreniam začali Slováci objavovať nové, menej navštevované miesta doma. A práve tento trend objavovania stále nových miest a atrakcií by mal aj v budúcich rokoch prispieť k tomu, že záujem o trávenie dovolenky na Slovensku bude pretrvávať. Nielen počas letnej či zimnej turistickej sezóny, aj mimo nich.
Segment hotelov, reštaurácií a ďalších zainteresovaných dostal počas pandémie naozaj tvrdé rany, mnoho ľudí prišlo o prácu, aká je situácia teraz?
Najvyšší pokles, a teda nedostatok zamestnancov sme zaznamenali minulý rok pred letnou sezónou. Tu sa naplno prejavili dosahy pandémie a pokles záujmu o prácu v gastre či v hotelierstve. Pred začiatkom tohtoročnej sezóny je situácia o niečo lepšia. Nedostatok ľudí pociťujeme stále, verím však, že tak ako vlani, tak aj tento rok pomôžu situáciu vyriešiť študenti na brigádach a čiastočne aj odídenci z Ukrajiny. Problém nedostatku kvalifikovanej pracovnej sily sa však netýka len našej brandže, podobným nedostatkom trpia aj iné odvetvia. Je to dlhodobý problém na trhu práce, ktorý si žiada plošné opatrenia a uvoľnenie pracovného trhu.

Myslíte si, že sa nám podarí prilákať zahraničných turistov?
Tento a budúci rok je potrebné orientovať sa hlavne na turistov zo susedných krajín. Práve v nich sme známi ako dovolenková destinácia. Chceme ich prilákať späť a postupne pracovať na ďalších, vzdialenejších trhoch. V týchto krajinách sa v propagácii spoliehame na aktivity národnej agentúry Slovakia Travel, ktorá po vlaňajšom založení a rozbehu začína naplno fungovať. Slovensko má výrazný prírodný a kultúrny potenciál. Máme to, čo mnohých ľudí láka – množstvo zdrojov termálnej i minerálnej vody, jej uplatnenie je naozaj široké – od prírodných kúpalísk cez akvaparky, až po kúpele. Voda je prírodné bohatstvo, ktoré bude v nasledujúcich rokoch výrazným prvkom záujmu turistov nielen z Európy, ale aj y iných kontinentov. Rovnako tak čoraz viac ľudí preferuje aktívny pobyt v prírode a v tom máme výrazný potenciál. Okrem toho máme množstvo kultúrnych a historických pamiatok, kultúrne či športové podujatia, o ktoré sa začínajú zaujímať ľudia v zahraničí.
Sú pre turistov príťažlivé aj iné ako tradičné miesta dovoleniek, napríklad Tatry či kúpele?
Určite áno, tých miest je naozaj veľa. Ak hovoríme o propagácii v zahraničí, musíme sa v prvom rade zamerať a prezentovať to, čím sme vo svete známi. A k tomu postupne vytvárať a prezentovať ďalšie produkty a destinácie, ktoré majú vybudovanú infraštruktúru.
Čo by cestovnému ruchu na Slovensku pomohlo najviac?
Potrebujeme, aby bol vnímaný ako odvetvie, ktoré prináša rovnaké hodnoty a benefity ako priemysel či obchod. Má svoje špecifiká, napríklad, že odvetvie tvoria desiatky tisíc mikro, malých a stredných podnikov, ktoré v konečnom dôsledku vytvoria toľko pracovných miest ako priemysel či obchod. V súčasnosti však potrebujú špecifický prístup a podmienky na to, aby dokázali vytvárať konkurencieschopnú ponuku, ktorá priláka nielen domácich, ale i zahraničných turistov.


