Lietadlá sú veľmi ťažké stroje, ktoré gravitácia neomylne drží pri zemi. Na to, aby mohli vzlietnuť a prekonať zemskú príťažlivosť, potrebujú vytvoriť vztlak.
Zdvih závisí od viacerých faktorov, ale jedným z najdôležitejších je teplota vzduchu. A keď sa vzduch ohrieva, rozširuje sa, takže počet molekúl, ktoré by mohli vytlačiť lietadlo hore, sa znižuje, cituje CNN profesora Paula Williamsa z University of Reading vo Veľkej Británii.
Lietadlá majú o 1 % menší vztlak pri každom zvýšení teploty o 3 stupne Celzia, vysvetľuje Williams. To je dôvod, prečo horúčavy sťažujú vzlet lietadiel a v niektorých extrémnych podmienkach sa to môže stať úplne nemožným, povedal.
Problém sa týka najmä letísk vo vysokej nadmorskej výške, kde je vzduch už prirodzene redší, a s krátkymi dráhami, ktoré lietadlu ponechávajú menší priestor na zrýchlenie.
Ak napríklad teraz potrebuje lietadlo pri 20 stupňoch Celzia dráhu dlhú 2 kilometre, pri 40 stupňoch bude vyžadovať 2,5-kilometrovú dráhu, uviedol Williams.

Spomaľovanie vetrov
Williams a jeho tím skúmali historické údaje z 10 gréckych letísk, z ktorých všetky sa vyznačovali vysokými letnými teplotami a krátkymi dráhami. Zistili oteplenie o 0,75 Celzia za desaťročie, od 70. rokov minulého storočia.
Zistili tiež pokles protivetra pozdĺž dráhy – klimatické zmeny spôsobujú aj spomaľovanie vetrov. Pritom protivietor je pre štarty užitočný.
Tím vedcov potom vyhodnotil meniace sa parametre ako rastúca teplota a slabnúci protivietor, a aplikoval ich na výkon rôznych typov lietadiel, vrátane jedného z najpopulárnejších lietadiel na svete, Airbusu A320.
„Zistili sme, že maximálna vzletová hmotnosť sa každý rok znížila o 127 kilogramov – to je zhruba ekvivalent hmotnosti jedného cestujúceho plus jeho kufor, čo znamená, že každý rok je možné prepraviť o jedného pasažiera menej,“ povedal Williams.
Od svojho predstavenia v roku 1988 až do roku 2017 by sa maximálna vzletová hmotnosť A320 znížila na letisku Chios Island National, hlavnom letisku v štúdii, ktoré má dĺžku pristávacej dráhy necelých 1 500 metrov, o viac ako 3,5 tony.
Londýnske mestské letisko City Airport muselo počas letnej vlny horúčav v roku 2018 vysadiť z lietala až 20 pasažierov, aby mohlo bezpečné vzlietnuť.
V roku 2017 boli na medzinárodnom letisku Sky Harbor vo Phoenixe počas niekoľkých dní úplne zrušené desiatky letov, pretože teploty dosiahli 48,8 Celzia, čo je nad maximálnou prevádzkovou teplotou mnohých osobných lietadiel.

Dlhšie dráhy, menej ľudí
„Na stole je veľa riešení,“ hovorí Williams. Jedným z nich by bolo naplánovať odlety mimo najteplejšej časti dňa, teda skoro ráno či neskoro večer, čo sa praktizuje aj teraz v horúcich oblastiach, ako je Blízky východ, vysvetľuje profesor.
K slovu by sa tiež u menších lietadiel mohla dostať zmena materiálov.
Náročnejším a nákladnejším riešením je aj predĺženie vzletových a pristávacích dráh, čo ani nemusí byť možné na všetkých letiskách.
A niekde sa jednoducho lietadlá budú musieť napĺňať menším počtom pasažierov a nákladu.

