O moste, ktorý by ju naveky prepojil so zvyškom krajiny, sníva aj Sicília. Mimoriadne ambiciózny stavebný projekt bol niekoľko desaťročí v prípravných fázach, no v roku 2013 ho odložili bokom, píše Euronews.
Pre Sicílčanov však teraz svitá nádej. Nová talianska pravicová vláda oznámila, že chce plány na most oživiť. Premiérka Giorgia Meloniová má v úmysle požiadať EÚ o pomoc pri financovaní návrhu v hodnote niekoľkých miliárd eur.
V súčasnosti sa dá na ostrov dostať lietadlom, loďou alebo vlakom, ktorý preváža z pevninského Talianska trajekt.
Avšak myšlienka mosta nie je nijaká novinka, už v starorímskych časoch sa diskutovalo o prepojení týchto dvoch miest. Niektorí historici sa dokonca domnievajú, že Rimania most na Sicíliu skutočne aj postavili, vyrobili ho zo sudov a lodí.
Čítajte viac Ďalší 'klenot' extrémnych mostov: K diamantu zavesenému nad roklinou sa dostenete bicyklom po laneSen o prepojení Sicílie s pevninou oživil diktátor Benito Mussolini, ale až vláda Silvia Berlusconiho začiatkom roku 2000 získala financovanie z Bruselu.
V roku 2009 získala zákazku na výstavbu spoločnosť Messina Strait Company. Navrhované železničné a cestné spojenie malo spojiť sicílske mesto Messina, Torre Faro, s prístavom Villa San Giovanni v regióne Kalábria na pevnine, ktoré sú od seba vzdialené 3,1 kilometra.
V roku 2013 však plány stroskotali po tom, čo bývalý premiér Mario Monti zatvoril stavebnú spoločnosť v rámci úsporných opatrení.
Kontroverzný nápad?
Plány na visutý most medzi Sicíliou a pevninou však nikdy nemali jednomyseľnú podporu.
Obhajcovia tvrdia, že spojenie pomôže podporiť stagnujúcu ekonomiku ostrova a zmenšiť priepasť medzi bohatým severom krajiny a chudobnejším juhom.
Podporovatelia tiež tvrdia, že to umožní nákladným lodiam, ktoré prichádzajú po Suezskom prieplave, preložiť svoj tovar do vlakov na Sicílii. To by následne umožnilo ich rýchlu prepravu na sever krajiny, čím by sa ušetrili peniaze za zdĺhavé námorné plavby.
Železničné a cestné spojenie by tiež zmiernilo tlak na preplnené trajektové služby, ktoré prenášajú autá, nákladné autá a vlaky cez Messinskú úžinu, ktorá má maximálnu hĺbku približne 250 metrov.
Kritici však tvrdia, že gigantický most by bol plytvaním verejnými prostriedkami a riskantným počinom v aktívnej seizmickej zóne.
Ekológovia varujú aj pred rizikom pre miestne ekosystémy a estetickým poškodením krajiny.
Čítajte viac Sicília či Sardínia. Pobyty na talianskych ostrovoch sa začínajú na cenovke od 300 eur, ktorý si vybrať?Vo svojom prvom rozpočte od nástupu do funkcie premiérky minulý mesiac Meloniová obnovila spoločnosť, ktorá bude dohliadať na výstavbu visutého mosta v Messinskej úžine. Vládnuci politici ho nazývajú „požehnaný projekt“.
Navrhované cestné a železničné spojenie by malo výšku 382,6 metra a rozpätie 3,6 kilometra, čo by z neho urobilo najdlhší visutý most na svete. Bol by teda o 60 % dlhší ako hlavné rozpätie mosta Çanakkale v Turecku z roku 1915, ktorý je v súčasnosti najdlhším mostom na svete. Most by bol súčasťou železničnej osi Berlín – Palermo (linka 1) transeurópskych dopravných sietí (TEN-T).
Ak sa projekt rozbehne, bude naňho treba zohnať niekoľko miliárd eur a Taliani budú žiadať o pomoc. O projekte sa bude rokovať v Bruseli 5. decembra. Výstavba sa podľa politikov začne o dva roky a celý most by mal byť postavený po piatich rokoch.
Čítajte viac KVÍZ: Hvar, Sicília, Island... Čo viete o európskych ostrovoch? Čítajte viac Korona-depozit 2 600 eur a poistenie na 45 000. Vstup do krajiny nebude lacný