Prvý transatlantický let poháňaný kuchynským olejom odvezie pasažierov už tento rok

Virgin Atlantic na rok 2023 ohlásila prvý transatlantický let na svete bez emisií. Let medzi Britániou a USA bude poháňaný 100-percentne udržateľným leteckým palivom (SAF - z anglického sustainable aviation fuel), palivom s nízkymi emisiami vyrobenými z odpadových materiálov, ako je použitý kuchynský olej.

10.01.2023 06:00
debata

Spoločnosť Virgin podpísala zmluvu s vládou v hodnote 1 milión libier: letieť bude Boeing 787 z londýnskeho Heathrow do New Yorku na letisko JFK.

Tento let bude kľúčovým krokom k „udržateľnému“ letectvu, tvrdí ministerstvo dopravy.

Čo je SAF?

SAF sa vyrába zo surovín ako je použitý kuchynský olej, poľnohospodársky odpad a domáci odpad, obaly, zvyšky potravín a textílie.

Napriek ekologickosti však SAF aj tak produkuje pri spaľovaní uhlíkové emisie. Medzinárodné združenie leteckých dopravcov (IATA) ale odhaduje, že v priebehu „životného cyklu paliva“ sa obmedzia emisie zhruba o 70 až 80 percent.

Je to preto, že je vyrobené z odpadových produktov, kde sa uhlík už uvoľnil, alebo z rastlín, ktoré počas svojho rastu absorbujú oxid uhličitý.

SAF je v súčasnosti zmiešané – v 50-percentnom pomere – s tradičnými fosílnymi palivami.

V kombinácii s „odstránením skleníkových plynov umožní 100-percentný SAF dosiahnuť nulové emisie“, uviedol hovorca vlády.

SAF vypúšťajú minimálne toľko CO2 ako petrolej – znižovanie skleníkových plynov prichádza už vo fáze výroby. Výrobná fáza však môže byť škodlivá pre životné prostredie.

Ak spoločnosti pestujú „panenské plodiny“ – teda nevyužívajú odpad – s cieľom kompenzovať emisie, plantáže môžu viesť k odlesňovaniu a zníženiu biodiverzity.

Používanie „panenských“ plodín je veľmi škodlivé: plantáže plodín ako palmy, repka alebo sója, sú hlavnou hnacou silou odlesňovania.

Aké rozšírené je používanie SAF?

Letecká doprava tvorí asi dve percentá celosvetových emisií uhlíka. Štúdia Univerzity v Lunde zistila, že vyhnutie sa len jednému transatlantickému letu ušetrí osemkrát viac emisií skleníkových plynov za rok ako recyklácia.

Ale IATA – ktorej členovia prevádzkujú viac ako 80 percent svetových letov – plánuje dosiahnuť čistú nulu do roku 2050.

SAF sú často propagované ako najlepšia cesta k dekarbonizácii. Členovia aliancie Oneworld – vrátane British Airways, American Airlines a Finnair – sa zaviazali využívať 10 percent SAF do roku 2030.

Iniciatíva Európskej komisie „ReFuelEU“ navrhla nariadiť dodávateľom palív používať 2 percentá SAF od roku 2025 – postupne pomer zvyšovať na 63 percent do roku 2050.

Súčasná spotreba je však extrémne nízka. V roku 2019 SAF predstavoval len 0,1 percenta všetkého leteckého paliva používaného na celom svete.

No zvyšovanie je problém, pretože SAF je viac ako dvakrát drahšie ako bežné palivá.

lietadlo, letuška, dovolenka, cestovanie, doprava Čítajte viac Najšťastnejší rok leteckej dopravy bol 2017. Ako je to možné? lietadlo, letisko, lietanie, pristávacia dráha, Čítajte viac České lietadlo havarovalo, keď sa na palube zjavila prepašovaná obluda. Pád prežila, mačetu nie lietadlo, obloha, doprava, mraky, letisko Čítajte viac Vznikne nový najdlhší let na svete. Vďaka Rusku?

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Virgin Group