Zatiaľ čo pravidelní cestujúci môžu využiť zľavnené lístky na vlak na dlhšie časové obdobie, turisti si zvyčajne musia kúpiť jednorazové lístky, ktoré im navyše následne diktujú cestovné plány.
Cestovné vlakom sa v Európe značne líši od krajiny ku krajine. Od novembra 2022 sa ceny vlakov v EÚ za posledných päť rokov zvýšili o 3 percentá. Inflácia silnejšie zasiahla niektoré európske krajiny, ako napríklad Spojené kráľovstvo a Švédsko.
Výška cestovného závisí od typu lístka – jednosmerný alebo spiatočný, a od času rezervácie.
Všetky tieto možnosti portál Euronews zvážil a preskúmal ceny za cesty medzi železničnými stanicami hlavných miest a najbližšími železničnými stanicami do vzdialenosti približne 80 kilometrov.

Jednorazové rezervácie v deň cesty je najdrahšie v Spojenom kráľovstve. Ostrovná krajina je zďaleka najdrahšou v tejto kategórii. Za cestu z londýnskej stanice Paddington do Oxfordu by ste zaplatili 30 libier (33,90 eura).
Druhou najdrahšou krajinou je Nórsko, lístok z Osla do Kongsvinger stojí 25,20 eura.
Ďalšími najdrahšími krajinami sú Rakúsko, Francúzsko a Holandsko.
Lotyšsko, Maďarsko, Poľsko a Slovensko sú najlacnejšie krajiny čo sa týka jednorazového cestovania pri kúpe lístkov v deň cesty. V týchto krajinách je možné kúpiť lístky za menej ako 5 €. Napríklad cesta z Rigy do Krustpils stojí len 4,10 €.
Spiatočné cestovné
Takmer vo všetkých krajinách sú spiatočné vlakové lístky dvojnásobkom ceny jednej cesty, s výnimkou Spojeného kráľovstva, kde je len veľmi malý rozdiel medzi jednosmerným a spiatočným železničným cestovným.

V tejto kategórii je najdrahšie Nórsko nasledované Rakúskom, Francúzskom, Veľkou Britániou a Švajčiarskom.
Pokiaľ ide o spiatočné lístky, najlacnejšie ich má Rumunsko, Slovensko, Maďarsko, Poľsko, Lotyšsko.
Ktorá krajina má najdrahšie železničné cestovné na kilometer?
Za štandardný spiatočný lístok na jeden kilometer v deň cesty má najvyššie cestovné Nórsko – 0,33 €. Nasledujú Rakúsko (0,25 eur), Francúzsko (0,24 eur), Spojené kráľovstvo (0,23 eur) a Švajčiarsko (0,22 eur).
Lotyšsko, Poľsko a Maďarsko majú najnižšie cestovné po železnici – pod 0,05 eura za kilometer.
Ktoré európske krajiny znížili cestovné na železnici?
V EÚ bola ročná miera inflácie v novembri 2022 na úrovni 11,1 percenta a dosiahla úrovne, ktoré neboli zaznamenané od začiatku 80. rokov minulého storočia.

Náklady na osobnú dopravu vlakom sa vo väčšine členských štátov EÚ zvýšili, hoci v niektorých iných klesli. Od novembra 2022 sa cestovné v železničnej doprave v EÚ za posledných päť rokov zvýšilo o 3 percentá.
Litva zaznamenala podľa Eurostatu najvyššiu infláciu cestovného v železničnej doprave na úrovni 44 percent. Nasledovalo Poľsko s 25 percentami, potom Rumunsko (21 percent) a Spojené kráľovstvo (20 percent).
V niektorých členských štátoch EÚ však došlo k výraznému poklesu. Najväčší pokles bol zaznamenaný v Luxembursku o 24 percent. Hodnoty indexu ceny osobnej dopravy vlakom za posledných päť rokov klesli aj v Írsku (18 percent), Nemecku (15 percent) a Grécku (12 percent).
Rôzne krajiny EÚ, vrátane Nemecka a Španielska, tiež úspešne skúšajú programy bezplatného a zľavneného cestovania vlakom.
Porovnania cestovného nezohľadňujú kúpnu silu. Priemerná mzda je v Európe výrazne odlišná a cestovné v železničnej preprave na kilometer sa môže líšiť aj na dlhšie vzdialenosti.

