Najdlhší podvodný železničný a cestný tunel na svete otvoria o 6 rokov. Spojí dve európske krajiny, prejdete ho za 10 minút

Kým v niektorých krajinách trvá plánovanie a vybudovanie zásadných dopravných stavieb celé veky, inde ide práca od ruky. A dokonca aj v prípade, že na mimoriadne náročnej podmorskej výstavbe sa podieľajú dva štáty, ktoré má prepojiť.

02.03.2023 06:00
debata (1)

Dánsko a Nemecko sa rozhodli vzájomne sa priblížiť, a nejde len o prázdne floskuly. Krajiny, ktoré oddeľuje Baltské more, chcú prekopať dno a podať si ruky priamo pod vodou.

Podmorský tunel Fehmarnbelt bude dlhý 18 kilometrov a jeho otvorenie je naplánované do roku 2029.

Tunel medzi Nemeckom a Dánskom bude po dokončení najdlhším kombinovaným železničným a cestným tunelom sveta. Meno dostal podľa Fehmarnského pásu, úseku Baltského mora medzi krajinami.

Projekt v hodnote 10 miliárd eur spojí Rødbyhavn na dánskom ostrove Lolland a Puttgarden v severnom Nemecku.

Tunel, oficiálne nazývaný Fehmarnbelt Fixed Link, bude mať dve dvojprúdové diaľnice a dve elektrifikované železničné trate.

Cesta cez neho potrvá len 7 minút vlakom a 10 minút autom. Pomôže sa tak vyhnúť 160-kilometrovej obchádzke cez dánsku pevninu.

Cesta vlakom z Hamburgu do Kodane sa skráti z približne piatich hodín na menej ako tri. Tunel zároveň posilňuje spojenie medzi Škandináviou a strednou Európou.

električkový tunel Čítajte viac Pod Odesou sa tiahne najdlhšia spleť katakomb sveta. Mapa neexistuje, ľudia v nich záhadne miznú

Očakávané cestné spojenie nahradí mimoriadne vyťaženú trajektovú dopravu, ktorá prepraví milióny cestujúcich ročne. Čas cestovania medzi nemeckým a dánskym pobrežím sa tak skráti takmer o hodinu.

Dánsko tiež plánuje vybudovať vysokorýchlostné elektrické železničné trate do a z tunela. A vlaková doprava bude ďalej pokračovať za dánskou hranicou do Švédska, Nórska a Fínska.

Ako sa bude stavať tunel Fehmarnbelt?

Nápad spojiť Nemecko s Dánskom tunelom nie je nový. Po 10 rokoch plánovania sa výstavba začala v roku 2020 na dánskej strane a následne v roku 2021 na nemeckej strane.

Tunel bude stáť celkovo 10 miliárd eur, Európska únia na projekt prispeje sumou 1,1 miliardy eur.

Bude viesť 40 metrov pod dnom Baltského mora, kde bude chránený pred kotvami lodí a kolíziami s plavidlami.

Skladať sa bude z 89 masívnych betónových dielcov. Tie sa vopred postavia ešte na súši a následne sa spustia do vody pomocou žeriavu.

Tunelové prvky sa spustia do 18 kilometrov dlhej tunelovej ryhy, ktorá sa bagruje v mori. Razenie tunelovej ryhy je v plnom prúde a realizujú ju jedny z najväčších rýpadiel na svete. Ku koncu novembra 2022 bolo dokončených približne 70 percent prác.

Femern A/S, dánska štátna spoločnosť, ktorá má projekt na starosti, dúfa, že bude pripravená ponoriť prvý z valcov pod vodu do roku 2024.

Keď budú dielce na mieste, betónové časti sa spoja a nainštalujú sa ďalšie prvky, ako sú železničné trate, ventilácia či kamery.

Ani táto stavba sa nezaobišla bez kritiky aktivistov. Niektoré environmentálne skupiny sa obávajú negatívneho vplyvu výstavby a prevádzky tunela na vzácnu prírodu v pásme Fehmarn – chránenej oblasti EÚ.

Fermern A/S vysvetľuje, že tunel „zvýši kapacitu a uvoľní preťaženie na železničnej a cestnej sieti v Dánsku“. Spoločnosť tiež tvrdí, že tunel prispeje k významnej úspore času, energie, paliva a emisií CO2.

Spoločnosť sa tiež chystá postaviť 42,5 hektárov nových útesových štruktúr na brehu Sagas, juhovýchodne od Fehmarnu. Na tieto kompenzačné opatrenia, ktoré musia spĺňať veľmi špecifické kritériá, je potrebných približne 150 000 ton kameňov.

Väčšina materiálu vyťaženého z 18 kilometrov dlhej tunelovej priekopy sa prepravuje na pobrežie dánskeho Lollandu a opätovne sa používa. Menšia časť sa prepravuje do Fehmarnu a tam sa tiež opätovne využíva napríklad na stavbu rámp pre budúce mosty na stavenisku nemeckej časti.

zámok Buchlovice Čítajte viac Buchlov má múmiu, v Buchloviciach sa písali dejiny a v Modrej je tunel pod jazerom koláž, modrý kostol, banská bystrica, komárno Čítajte viac KVÍZ: Ako dobre poznáte slávne stavby Slovenska? Košičanka v Chorvátsku Čítajte viac Začalo sa to letnou láskou: Košičanka hovorí ako vyzerá Chorvátsko mimo leta. A prečo sa niektorí Chorváti nekúpu v mori?

© Autorské práva vyhradené

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Nemecko #tunel #Dánsko