Mnohým z týchto úmrtí sa dalo predísť, keďže tieto úmrtia na cestách úzko súvisia so zlou infraštruktúrou, neplánovanou urbanizáciou, nedostatočnou sociálnou ochranou a systémami zdravotnej starostlivosti a pretrvávajúcimi nerovnosťami.
Väčšina úmrtí v dôsledku dopravných nehôd je spôsobená štyrmi dôvodmi: jazda pod vplyvom alkoholu, nepoužívanie prilby, prekročenie rýchlosti a nepoužívanie bezpečnostných pásov.
Vlády štátov sa zameriavajú na konvenčné opatrenia s dôrazom na ovplyvnenie správania ľudí (vodičov a ostatných účastníkov cestnej premávky), vzdelávanie a napomenutia.
Dôraz by sa mal klásť aj na štrukturálne zmeny, ako je zvyšovanie technických noriem pre cesty, značenie, signály, školenia pre vedecké vyšetrovanie nehôd a zvyšovanie policajných zručností.
Čítajte viac Jediné miesto, kde nejazdia žiadne autá: Obyvatelia si postavili vlastnú lanovkuLen 28 krajín, ktoré predstavujú 449 miliónov ľudí (7 percent svetovej populácie), má zákony, ktoré riešia hlavné rizikové faktory – rýchlosť, jazda pod vplyvom alkoholu, prilby, bezpečnostné pásy a zadržiavacie zariadenia pre deti.
Viac ako tretinu úmrtí na cestách v krajinách s nízkymi a strednými príjmami tvoria chodci a cyklisti.
Priemerná miera úmrtnosti na cestách je približne 17,4 na 100 000 ľudí. Krajiny s nízkymi príjmami majú najvyššiu ročnú mieru úmrtnosti na cestách – 24,1 na 100 000, zatiaľ čo v krajinách s vysokými príjmami je táto miera najnižšia – 9,2 na 100 000.
74 percent úmrtí na cestách sa vyskytuje v krajinách so strednými príjmami, ktoré predstavujú len 53 percent celosvetovo registrovaných vozidiel.
V krajinách s nízkymi príjmami len jedno percento celosvetovo registrovaných áut má na svedomí 16 percent svetových úmrtí na cestách. To ukazuje, že tieto krajiny zažívajú obrovskú mieru úmrtí na cestách v porovnaní s úrovňou ich motorizácie.
Čítajte viac Tu je 10 najlepších miest pre cyklistov: 9 z nich je v Európe, takto vyzerajúVeľké rozdiely v úmrtnosti v cestnej premávke sú medzi regiónmi. Riziko úmrtia v dôsledku dopravných zranení je najvyššie v africkom regióne (26,6 na 100 000 obyvateľov) a najnižšie v európskom regióne (9,3 na 100 000 obyvateľov).
Dospelí vo veku od 15 do 44 rokov majú na svedomí 59 percent celosvetových úmrtí na cestách. 77 percent ľudí zabitých na cestách tvoria muži.
Podľa správ WHO je na tom najlepšie Monako, Hongkong a Mikronézia. Nasledujú Nórsko, Švédsko, Švajčiarsko a Írsko. Veľmi málo fatálnych nehôd majú aj v Kiribati, Spojenom kráľovstve či v San Maríne.
Naopak, najviac smrteľných nehôd na ceste sa vyskytuje V Libérii, Kongu a Stredoafrickej republike, Tanzánii a Thajsku – viac než 30 na 100 000 obyvateľov ročne.
Podľa údajov z roku 2019 zahynulo na slovenských cestách 4,9 ľudí na 100 000 obyvateľov, čo je približne 330 obetí.
Čítajte viac New York - Šanghaj za 2 hodiny: Čína sa pridáva k pretekom hypersonických letov Čítajte viac Turistické dane: Prehľad krajín, kde v roku 2023 budete musieť zaplatiť za vstup Čítajte viac Dedina zo 16. storočia sa premenila na jedinečný hotel, obnova trvala vyše 30 rokov