Nemali pravítko? Objednané nové vlaky za 258 miliónov eur sa nezmestia cez tunely

Nákup nových vlakových súprav je zložitá vec, pri výbere dodávateľa zohráva rolu kvalita, cena... No mali by aj veľkostné parametre.

23.02.2023 06:00
debata (12)

Práve na rozmery pri kúpe akosi pozabudli v Španielsku, keď nakúpili vlaky za milióny eur, ktoré však boli príliš veľké, aby prešli cez tamojšie železničné tunely. O trapase napísali miestne noviny El Comercio.

Do médií sa dostali tiež informácie, že dvaja šéfovia dopravy po neúspešnom tendri prišli o svoje miesta.

Švajčiarsko, vlak, rekord Čítajte viac Najdlhší vlak sveta meral takmer 2 kilometre: Pozrite si fotografie, aké sa už (asi) nezopakujú

Vlaky si objednala spoločnosť Renfe ešte v roku 2020. Išlo o 31 prímestských vlakov, ktoré mali nahradiť starnúce stroje v severných autonómnych oblastiach Astúria a Kantábria.

Nové vlaky mali podľa plánov voziť cestujúcich od roku 2024, no po tomto omyle sa ich cestujúci dočkajú pravdepodobne až v roku 2026, píše Euronews.

Zarážajúce však je, že výrobca vlakov, baskická spoločnosť CAF, upozornila na problém už v marci 2021. Keď sa kauza prevalila, prezident Kantábrie Miguel Ángel Revilla ju nazval „nevýslovným svinstvom“ a dodal, že „hlavy sa musia kotúľať“, uviedli španielske regionálne noviny El Diario Montanés.

vlak, Nemecko Čítajte viac Opitý rušňovodič nezastavoval v staniciach a do mikrofónu nadával na železnice

Na zlej kúpe sa podieľali rôzne strany vrátane španielskeho národného železničného operátora Renfe, manažéra železničnej infraštruktúry Adif, výrobcu dopravy CAF a Štátnej agentúry pre bezpečnosť železníc (AESF).

CAF Renfe hovorí, že vychádzala z údajov o špecifikáciách infraštruktúry, ktoré poskytla spoločnosť Adif. Následne firma upozornila, že špecifikácie nemusia byť správne.

Železničná sieť regiónu bola postavená v 19. storočí a pretína hornatú krajinu. Má rôzne veľkosti tunelov, ktoré nezodpovedajú štandardizovaným moderným rozmerom. Španielska ministerka dopravy Raquel Sanchezová tvrdí, že sa o probléme dozvedela len nedávno. Spustila interný audit, aby zistila, kto o probléme vedel a prečo sa o ňom neinformovalo skôr.

Španielsky generálny tajomník pre infraštruktúru Xavier Flores priznal, že bol o probléme informovaný už pred mesiacmi.

čočík mall.tv Čítajte viac Čech Lukáš vám ukáže neznámu časť Čínskeho múru aj nehanebných dedinčanov

Jedno šťastie je, že vlaky boli ešte len vo fáze projektovania, a tak ešte neboli vyrobené.

Aj keď sa tým minimalizujú náklady na chybu, časovo náročný proces sa bude musieť opakovať, čím sa oneskorí výroba vlakov.

Po novom sa použijú presné rozmery vlakov, ktoré už po trati jazdia.

Španieli nie sú v tom sami. Podobnú chybu spravilo v roku 2014 Francúzsko. Tamojší vlakový dopravca SNCF si vtedy objednal 2000 regionálnych vlakov, ktoré boli príliš široké pre nástupištia.

V tomto prípade však už boli vlaky vyrobené, a tak museli Francúzi svoje nástupištia nákladne prestavať a prispôsobiť rozmerom nových súprav.

Transsibírsky expres, Transsib, magistrála, vlak, červená hviezda, parná lokomotíva Čítajte viac Transsib oslavuje 100 rokov. Stál veľa obetí, no spravil Rusko Ruskom Transsibírska magistrála, vlak, Bajkal, cestujúci Čítajte viac Aleš cestuje od rovníka za polárny kruh – Deň 15: Vlak do Vladivostoku, kde ma nazvali špiónom
12 debata chyba
Viac na túto tému: #vlaky #Španielsko #Francúzsko