„Pýtali sme sa, ako podnikatelia hodnotia náladu v gastre, pričom sme im dali k dispozícii známkovanie ako v škole. Tento náš gastroindex vyšiel na 3,9, v školskom jazyku je to známka dostatočná,“ uviedla Koreny.
Spresnila, že z prevádzok zaznamenalo 84 % nižšiu návštevnosť oproti predminulému roku. Takmer 40 % gastropodnikom klesli tržby o viac ako 21 % oproti uvedenému roku. Nárast tržieb registruje 20 % podnikateľov v danom sektore.
„Podnikatelia v gastre sú aj veľmi opatrní, čo sa týka hodnotenia dosahu zníženej dane z pridanej hodnoty (DPH), opatrenie sa ukazovalo ako záchranné koleso hlavne v čase pandémie,“ zhodnotila hovorkyňa.
Zvyšujúce sa ceny a ekonomická recesia sú však dôvodom, že zníženie DPH ako formu pomoci zatiaľ nevníma 37 % majiteľov reštaurácií, 35 % sa nevedelo vyjadriť a 28 % si myslí, že gastrosektor znížená DPH podporí, vyplynulo z prieskumu.
„Optimisticky nehodnotia ani zvýšenie stravného pre zamestnancov na 6,80 eura. Až 46 % podnikateľov v gastre si myslí, že zvýšenie stravného nespôsobí návrat hostí do ‚menučkových‘ reštaurácií a podnikov,“ doplnila Koreny.
Reštaurácie sa tieto dni propagujú v prvom rade cieleným marketingom na sociálnych sieťach, no aj zľavami pre hostí, uviedla podnikateľka z bratislavských reštaurácií Korzo a Spilka beer & restaurant Natália Haramiová.
„Na základe prognóz, aké budeme mať nedoplatky za energie, nás, bohužiaľ, neminie ďalšie zdražovanie,“ dodala. „Ďalší problém je, že v niektorých mesiacoch v roku slabšie večery vykrývali aj turisti, ktorých je podľa mňa momentálne žalostne málo,“ uzavrela.