Cestovaniu týmto spôsobom dáva prednosť pred lietaním predovšetkým z ekologických dôvodov. Dodáva však, že vlaky sú jednoducho príjemnejšie, najmä lôžkové spoje.
Má šťastie, pretože nočné vlaky zažívajú v kontinentálnej Európe comeback a od minulého leta je v ponuke množstvo nových služieb a ďalšie pribudnú ešte tento rok alebo v roku 2024, píše server BBC News.
„Je to oveľa väčšia zábava. Stretnete viac ľudí a vediete zaujímavé rozhovory,“ hovorí Senningerová.
V októbri cestovala s manželom vtedy novozavedenou lôžkovou linkou zo Štokholmu do Hamburgu, druhého najväčšieho nemeckého mesta. Tú prevádzkuje švédska železničná spoločnosť SJ. Spoj odchádza zo Štokholmu každý deň o 17:30 a do Hamburgu prichádza o 6:30 ráno.
Prestupná stanica
Uhlíková stopa je len zlomkom letu. Lietadlo zo Štokholmu do Hamburgu spôsobí podľa výpočtového webu EcoPassenger približne 250 kilogramov emisií oxidu uhličitého na jedného cestujúceho. Naproti tomu CO2 uvoľnený pri ceste vlakom na elektrický pohon je iba 26 kilogramov.
Čítajte viac Nemali pravítko? Objednané nové vlaky za 258 miliónov eur sa nezmestia cez tunelyNočný vlak SJ má deväť vagónov a kapacitu 400 cestujúcich. Dan Olofsson, vedúci ponukových služieb spoločnosti SJ, hovorí, že novú službu navrhla švédska vláda, „pretože chcela presunúť viac ľudí k cestovaniu šetrnému ku klíme a jedným z riešení bol nočný vlak medzi Švédskom a Nemeckom“.
Služba je poháňaná obnoviteľnou energiou a podľa Olofssona ju Švédi obvykle využívajú na prestup na ďalšie železničné spoje z Hamburgu.
„Hamburg nie je pre väčšinu cestujúcich hlavnou destináciou, ale je dôležitým uzlom, odkiaľ sa ľudia dostanú do ďalších destinácií v Nemecku, Francúzsku a podobne,“ hovorí.
„Máme ľudí, ktorí ním chcú cestovať do lyžiarskych stredísk, ale aj na schôdzky do Bruselu. Preto do Hamburgu prichádzame skoro ráno,“ dodáva Olofsson. Spoločnosť plánuje od apríla predĺžiť linku do Berlína.
Dobrodružné, romantické a efektívne
Keď sa na začiatku tohto roka objavila správa, že belgicko-holandská vlaková spoločnosť European Sleeper chce začať prepravovať ľudí cez noc z Bruselu a Amsterdamu do Berlína, vyvolalo to medzi fanúšikmi vlakov veľký rozruch.
„Som veľkým priaznivcom nočných vlakov,“ hovorí spoluzakladateľ spoločnosti European Sleeper Chris Engelsman.
Čítajte viac Dva dni vo vlaku: Čech sa vydal 1700 km naprieč Čínou. Čo zaberá na otravných spolucestujúcich?„Je to dobrodružné, romantické a efektívne,“ dodáva a vymenúva zoznamy svojich obľúbených ciest, medzi ktoré patrí napríklad cesta z Viedne do Kyjeva alebo z Milána na Sicíliu, ktorá zahŕňa aj plavbu loďou. „Dovolenka sa začína, keď nastúpite do vlaku,“ hovorí Engelsman.
Spoje European Sleeper budú jazdiť od konca mája spočiatku trikrát týždenne a každý z nich pojme približne 500 osôb.
Prečo ale práve medzi Bruselom a Berlínom? „Na tejto trase žiadny iný nočný vlak nejazdí,“ hovorí Engelsman.
„Asi pred šiestimi rokmi nemecké dráhy ukončili prevádzku nočných vlakov. Bol som z toho frustrovaný, pretože sa mi zdalo, že je vždy dosť dobre obsadený,“ hovorí.
Zmyslom cestovania je zážitok
Spoločnosť European Sleeper chce od budúceho roka predĺžiť svoju trasu do českého hlavného mesta Praha.
Francúzska spoločnosť Midnight Trains, ktorá prevádzkuje nočné vlaky, tvrdí, že chce „znova prebudiť očarujúci zážitok z nočného vlaku“, keď v roku 2024 spustí svoje prvé luxusné spoje z Paríža.
Spoločnosť chce nakoniec obsluhovať viac ako 10 destinácií, vrátane Ríma, Porta a Edinburghu, a tvrdí, že jej vlaky budú ako „hotely na koľajniciach“, ktoré majú staromódny „nádherný šarm 20. rokov“.
Čítajte viac 4 550 miest, 25 vagónov, 7 vodičov: Dnes padne svetový rekord za najdlhší osobný vlakUž existujúca lôžková vlaková služba Nightjet, ktorú vlastnia Rakúske dráhy, začne ešte tento rok prevádzkovať linky Brusel-Viedeň a Paríž-Viedeň denne, aktuálne na trase jazdí trikrát týždenne.
Cat Jonesová je zakladateľkou a výkonnou riaditeľkou cestovnej kancelárie Byway Travel, ktorá sa zaoberá cestovaním bez letov. Hovorí, že návrat popularity lôžkových vlakov „vracia radosť z cestovania“.
„Zmyslom cestovania je skôr zážitok ako obyčajný príchod,“ hovorí. „Ľudia majú pocit, že dovolenka sa začína, keď sa vo vlaku otvoria dvere,“ dodáva.
Bez letiskového stresu
Avšak v závislosti od lokality, a najmä ak vyrážate z Veľkej Británie, môže byť cestovanie vlakom často drahšie ako lietanie.
Jazdné vlakom vo Veľkej Británii môže byť až o 50 percent drahšie ako letenky, ako vyplýva zo štúdie z roku 2021, ktorú uskutočnil časopis Which? zaoberajúce sa voľbou spotrebiteľov.
„Rovnako ako pri lietaní si treba rezervovať cestu dopredu, aby ste našli nižšiu cenu,“ hovorí Mark Smith, zakladateľ webovej stránky so sprievodcom vlakmi Seat61.
„Musíte si však uvedomiť, že letecké spoločnosti neplatia žiadne clo na palivo. Niektoré krajiny účtujú DPH na cesty vlakom, ale nikto ju neúčtuje na letenky. Prespanie vo vlaku cez noc však ušetrí účet za hotel,“ pripomína.
Dodáva, že aj keď cestovanie vlakom na dlhé vzdialenosti môže byť drahšie, „vidíme, že oveľa viac ľudí volí vlak“.
„Predtým mali ľudia fóbiu z lietania alebo sa im jednoducho páčili vlaky, ale teraz sa všetci snažia znížiť svoju uhlíkovú stopu a chcú si cestu spríjemniť,“ hovorí Smith.
„Ľudia chcú uniknúť stresu z letiska, a akonáhle raz cestujú vlakom a vidia z okna viac scenérií a po príchode do mesta sa ľahko dostanú do hotela, chcú si to zopakovať,“ dodáva.
Čítajte viac Opitý rušňovodič nezastavoval v staniciach a do mikrofónu nadával na železnice Čítajte viac Čech Lukáš vám ukáže neznámu časť Čínskeho múru aj nehanebných dedinčanov