Problémom je, že nie sú napríklad štyri hviezdy ako štyri hviezdy, keďže štandardy na ich dosiahnutie sa v jednotlivých krajinách môžu líšiť.
22-tisíc hotelov v tom má jasno, Slovensko nie
V 19 krajinách tento problém pred 14-timi rokmi už vyriešili, keďže vytvorili jednotnú klasifikáciu ubytovacích zariadení Hotelstar Union.
Medzi nimi sú aj susedia Slovenska – Česko, Rakúsko, Maďarsko, krajiny západnej Európy ale napríklad aj Azerbajdžan, Arménsko a Gruzínsko. Momentálne sa jednotnou normou riadi 22 000 hotelov.
Slovensko medzi tieto krajiny nepatrí, ale v blízkom čase by sa to malo zmeniť.
Na jarnom stretnutí hotelierov – Horeca konferencii v Senci predstavili totiž aj spoločnú iniciatívu Asociácie hotelov a reštaurácií Slovenska (AHRS) a Ministerstva cestovného ruchu a športu SR k zavedeniu jednotnej klasifikácie ubytovacích zariadení Hotelstar Union u nás.

Tá je o to potrebnejšia, že vyhláška z roku 2008, ktorá definovala klasifikačné znaky jednotlivých ubytovacích zariadení, teda laicky povedané, to, čo je potrebné pre získanie už spomínaných hviezdičiek, je na Slovensku zrušená už viac ako tri roky.
V praxi to znamená, že teraz chýba návod na klasifikáciu ubytovacích zariadení, čo znamená, že ani počet hviezdičiek nie je momentálne zárukou kvality.
Apel hotelierov aj úloha ministerstva
„Požiadavky na úroveň vybavenia sa v HoReCa sektore dynamicky menia. Dlhodobo preto upozorňujeme na nevyhnutnosť zásadnej úpravy legislatívy, ktorá by upravovala klasifikačné kritériá ubytovacích zariadení tak, aby ich bolo možné pravidelne aktualizovať,“ vysvetľuje generálny manažér AHRS, Martin Novotný.
Zároveň upozorňuje, že domáci a zahraniční návštevníci, ktorí využívajú služby slovenských ubytovacích zariadení, majú dnes bohaté skúsenosti z európskych a svetových hotelov a vedia posúdiť úroveň a kvalitu poskytovaných služieb. Práve z tohto dôvodu dlhodobo apeluje na zavedenie jednotného klasifikačného systému Hotelstar Union.

Vytvorenie moderného systému kategorizácie ubytovaní je jednou z kľúčových priorít aj novovzniknutého ministerstva cestovného ruchu a športu, pretože je formou podpory turizmu na Slovensku.
„Štyridsať percent hostí slovenských ubytovacích zariadení prichádza zo zahraničia. Jednou z priorít ministerstva cestovného ruchu a športu je vytvárať podmienky a nástroje, aby sa podiel zahraničných hostí zvýšil v dlhodobom horizonte na 60 %. Zabezpečenie garancie porovnateľnej kvality, ktorá obstojí v konkurencii s európskym štandardom, vnímame ako jednu z podmienok na dosiahnutie tohto cieľa. Hľadáme vhodné cesty, ako zabezpečiť nielen implementáciu, ale aj dlhodobú udržateľnosť takýchto systémov za účasti profesijných združení, ktoré sa na tvorbe a aktualizácií takýchto nástrojov podieľajú,“ konštatuje Marek Harbuľák, štátny tajomník ministerstva.
Aby to fungovalo a nielen v hoteloch
AHRS už krátko po vzniku ministerstva predložila rezortu svoj prvý návrh vízie implementácie HSU štandardov na Slovensku. „Cieľom je spoločne pripraviť skutočne funkčnú a efektívnu klasifikáciu, pretože jasné a uchopiteľné pravidlá zvyšujú kvalitu podnikateľského prostredia,“ doplnila Veronika Šiklová, generálna manažérka Residence Hotel & Club Donovaly, ktorá je zároveň členkou prezídia AHRS.

Hotelieri sa spolu s rezortom cestovného ruchu zhodli, že pracovná skupina pripraví pre ministerstvo najprv podklady na legislatívny návrh.
Aktuálne zbiera vstupné dáta a informácie z okolitých krajín.
Spoločným cieľom je, aby výsledná právna úprava upravovala podmienky pre všetky typy ubytovacích zariadení, teda nielen pre hotely a penzióny, ale aj na stále populárnejšie ubytovávanie v súkromí. Po príprave legislatívneho návrhu príde na rad medzirezortné pripomienkové konanie.
V súčasnosti Hotelstars Union aktualizoval kritériá pre obdobie rokov 2025–2030, takže podľa Anny Šenkovej, vedúcej katedry turizmu a hotelového manažmentu na Fakulte manažmentu, ekonomiky a obchodu Prešovskej univerzity, ktorá je súčasťou pracovnej skupiny, je teraz optimálny čas na spustenie celého procesu.