Dochvíľnosť vlakov: Ktoré krajiny Európy sú najlepšie a najhoršie? Nemcov na jednotke nehľadajte, Slováci sa potešia

Cestovanie vlakom po Európe ponúka pohodlný a malebný spôsob, ako preskúmať kontinent, ale presnosť sa môže v jednotlivých krajinách výrazne líšiť. Zatiaľ čo niektoré národy sú hrdé na svoje vysoko efektívne železničné služby, iné zápasia s meškaniami, ktoré môžu frustrovať cestujúcich aj turistov. Tu je pohľad na európske krajiny s najviac a najmenej presnými vlakmi, ktorý osvetlí, čo môžu cestujúci očakávať, keď nastúpia.

06.06.2024 06:00
vlak Foto:
Ilustračné foto.
debata (1)

Najpresnejšie: Švajčiarsko

Na čele rebríčka krajín s najpresnejšími vlakmi je Švajčiarsko. Švajčiarske federálne železnice (SBB) sa môžu pochváliť presnosťou nad 90 %, čo z nich robí jednu z najspoľahli­vejších železničných služieb v Európe.

Švajčiarske vlaky sú známe svojou presnosťou, ktorá odráža širší kultúrny dôraz krajiny na včasnosť a efektívnosť.

Podľa správy Železničnej agentúry Európskej únie dosahujú švajčiarske vlaky pôsobivú mieru presnosti s meškaniami do troch minút na väčšine spojov.

Táto efektívnosť je podporená značnými investíciami do železničnej infraštruktúry, prísnymi plánmi údržby a pokročilou signalizačnou technológiou.

vlak, čakať na vlak Čítajte viac Novinka na obzore: V roku 2024 má 19-hodinová vlaková trasa spojiť Bratislavu s kľúčovou destináciou západu

Ďalší najlepší

Nemecko: Deutsche Bahn, nemecká národná železničná spoločnosť, v posledných rokoch výrazne zlepšila svoju presnosť. Zatiaľ čo historicky čelili kritike za meškania, súčasné údaje naznačujú, že viac ako 75 % diaľkových vlakov teraz prichádza načas.

Rakúsko: ÖBB, rakúsky železničný operátor, sa tiež umiestnil vysoko, s mierou dochvíľnosti podobnou Nemecku. Rakúsko ťaží z dobre udržiavanej železničnej siete a efektívnych cezhraničných spojení.

Holandsko: Nederlandse Spoorwegen (NS), holandská železničná spoločnosť, si udržiava vysokú presnosť, pričom približne 85 % vlakov prichádza do piatich minút od plánovaného času.

Vino-oslava-shutterstock Čítajte viac Medzinárodná blamáž! Taliani v propagačnom videu ukazovali úplne inú krajinu

Slovensko nie je najhoršie

Železničná sieť na Slovensku je v presnosti na strednej úrovni medzi krajinami Európy. Slovenský železničný systém urobil značné pokroky v zlepšovaní svojich služieb, pričom aktuálna miera presnosti regionálnych a medzimestských vlakov sa pohybuje okolo 80 %.

Aj keď to znamená výrazné zlepšenie v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi, stále existuje priestor na rast, najmä v oblasti znižovania meškaní na diaľkových trasách.

Slovenská vláda investovala do modernizácie svojej železničnej infraštruktúry vrátane modernizácie tratí a staníc a zavedenia novších vlakov.

Toto úsilie je zamerané na zvýšenie spoľahlivosti a pohodlia cestovania vlakom po celej krajine. Realizujú sa aj iniciatívy ako Európsky systém riadenia vlakov (ETCS) na zlepšenie prevádzkovej efektívnosti a bezpečnosti.

vlak, železnica, koľajnice, Illinois, sneh, zima Čítajte viac Čína má svetovú novinku: Ultrarýchly vlak. Neprekážajú mu extrémne nízke teploty

Najmenej dochvíľne: Taliansko

Na druhom konci spektra talianska Trenitalia často zápasí s problémami s presnosťou. Napriek snahám o modernizáciu železničnej siete sú časté meškania medzi cestujúcimi bežnou sťažnosťou.

Vysokorýchlostné vlaky v krajine, ako napríklad Frecciarossa, sú vo všeobecnosti lepšie, ale regionálne a miestne služby čelia pretrvávajúcim problémom.

Podľa Eurostatu majú regionálne vlaky v Taliansku mieru presnosti okolo 70 %, čo je výrazne menej ako u najlepších vlakov v Európe.

Medzi faktory, ktoré prispievajú k týmto oneskoreniam, patrí starnúca infraštruktúra, časté štrajky a zložité administratívne procesy.

Ďalšie problematické krajiny

Španielsko: Renfe, španielska národná železničná spoločnosť, zaznamenala zlepšenia, no stále zápasí s meškaniami, najmä na regionálnych trasách. Vysokorýchlostné vlaky AVE sú vo všeobecnosti spoľahlivejšie.

Grécko: Grécky železničný systém, ktorý prevádzkuje TrainOSE, čelí značným oneskoreniam, často v dôsledku nedostatočných investícií do infraštruktúry a vozového parku.

Rumunsko: Rumunský CFR zápasí s jednou z najnižších mier dochvíľnosti v Európe. Dlhé čakanie a zastaraná infraštruktúra sú bežné problémy ovplyvňujúce spoľahlivosť vlakových služieb.

cestovanie, mapa, dovolenka, leto, balenie, mobil, doprava, lietadlo, aplikácie, plánovanie, Čítajte viac Dovolenky v Stredomorí ľudia prestávajú znášať. Treba zmeniť školské rozvrhy, inak turizmus skolabuje

Snahy o zlepšenie

Niekoľko krajín s nižšou mierou presnosti aktívne pracuje na zlepšení svojich železničných služieb. Investície do infraštruktúry, modernizácie vlakov a implementácie pokročilých signalizačných systémov sú niektoré z opatrení, ktoré sa prijímajú na zlepšenie spoľahlivosti.

Napríklad Taliansko začalo s významnými modernizáciami železníc s cieľom znížiť meškania a zlepšiť skúsenosti cestujúcich. Podobne sa očakáva, že prebiehajúce investície Španielska do vysokorýchlostnej železnice prinesú lepšiu presnosť v celej jeho sieti.

Jaskyňa Benagil, Algarve, Portugalsko Čítajte viac Kalifornia Európy má 300 slnečných dní. V čom sa od západu USA dramaticky líši?

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com 1 debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #vlaky