Najpresnejšie: Švajčiarsko
Na čele rebríčka krajín s najpresnejšími vlakmi je Švajčiarsko. Švajčiarske federálne železnice (SBB) sa môžu pochváliť presnosťou nad 90 %, čo z nich robí jednu z najspoľahlivejších železničných služieb v Európe.
Švajčiarske vlaky sú známe svojou presnosťou, ktorá odráža širší kultúrny dôraz krajiny na včasnosť a efektívnosť.
Podľa správy Železničnej agentúry Európskej únie dosahujú švajčiarske vlaky pôsobivú mieru presnosti s meškaniami do troch minút na väčšine spojov.
Táto efektívnosť je podporená značnými investíciami do železničnej infraštruktúry, prísnymi plánmi údržby a pokročilou signalizačnou technológiou.
Čítajte viac Novinka na obzore: V roku 2024 má 19-hodinová vlaková trasa spojiť Bratislavu s kľúčovou destináciou západuĎalší najlepší
Nemecko: Deutsche Bahn, nemecká národná železničná spoločnosť, v posledných rokoch výrazne zlepšila svoju presnosť. Zatiaľ čo historicky čelili kritike za meškania, súčasné údaje naznačujú, že viac ako 75 % diaľkových vlakov teraz prichádza načas.
Rakúsko: ÖBB, rakúsky železničný operátor, sa tiež umiestnil vysoko, s mierou dochvíľnosti podobnou Nemecku. Rakúsko ťaží z dobre udržiavanej železničnej siete a efektívnych cezhraničných spojení.
Holandsko: Nederlandse Spoorwegen (NS), holandská železničná spoločnosť, si udržiava vysokú presnosť, pričom približne 85 % vlakov prichádza do piatich minút od plánovaného času.
Čítajte viac Medzinárodná blamáž! Taliani v propagačnom videu ukazovali úplne inú krajinuSlovensko nie je najhoršie
Železničná sieť na Slovensku je v presnosti na strednej úrovni medzi krajinami Európy. Slovenský železničný systém urobil značné pokroky v zlepšovaní svojich služieb, pričom aktuálna miera presnosti regionálnych a medzimestských vlakov sa pohybuje okolo 80 %.
Aj keď to znamená výrazné zlepšenie v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi, stále existuje priestor na rast, najmä v oblasti znižovania meškaní na diaľkových trasách.
Slovenská vláda investovala do modernizácie svojej železničnej infraštruktúry vrátane modernizácie tratí a staníc a zavedenia novších vlakov.
Toto úsilie je zamerané na zvýšenie spoľahlivosti a pohodlia cestovania vlakom po celej krajine. Realizujú sa aj iniciatívy ako Európsky systém riadenia vlakov (ETCS) na zlepšenie prevádzkovej efektívnosti a bezpečnosti.
Čítajte viac Čína má svetovú novinku: Ultrarýchly vlak. Neprekážajú mu extrémne nízke teplotyNajmenej dochvíľne: Taliansko
Na druhom konci spektra talianska Trenitalia často zápasí s problémami s presnosťou. Napriek snahám o modernizáciu železničnej siete sú časté meškania medzi cestujúcimi bežnou sťažnosťou.
Vysokorýchlostné vlaky v krajine, ako napríklad Frecciarossa, sú vo všeobecnosti lepšie, ale regionálne a miestne služby čelia pretrvávajúcim problémom.
Podľa Eurostatu majú regionálne vlaky v Taliansku mieru presnosti okolo 70 %, čo je výrazne menej ako u najlepších vlakov v Európe.
Medzi faktory, ktoré prispievajú k týmto oneskoreniam, patrí starnúca infraštruktúra, časté štrajky a zložité administratívne procesy.
Ďalšie problematické krajiny
Španielsko: Renfe, španielska národná železničná spoločnosť, zaznamenala zlepšenia, no stále zápasí s meškaniami, najmä na regionálnych trasách. Vysokorýchlostné vlaky AVE sú vo všeobecnosti spoľahlivejšie.
Grécko: Grécky železničný systém, ktorý prevádzkuje TrainOSE, čelí značným oneskoreniam, často v dôsledku nedostatočných investícií do infraštruktúry a vozového parku.
Rumunsko: Rumunský CFR zápasí s jednou z najnižších mier dochvíľnosti v Európe. Dlhé čakanie a zastaraná infraštruktúra sú bežné problémy ovplyvňujúce spoľahlivosť vlakových služieb.
Čítajte viac Dovolenky v Stredomorí ľudia prestávajú znášať. Treba zmeniť školské rozvrhy, inak turizmus skolabujeSnahy o zlepšenie
Niekoľko krajín s nižšou mierou presnosti aktívne pracuje na zlepšení svojich železničných služieb. Investície do infraštruktúry, modernizácie vlakov a implementácie pokročilých signalizačných systémov sú niektoré z opatrení, ktoré sa prijímajú na zlepšenie spoľahlivosti.
Napríklad Taliansko začalo s významnými modernizáciami železníc s cieľom znížiť meškania a zlepšiť skúsenosti cestujúcich. Podobne sa očakáva, že prebiehajúce investície Španielska do vysokorýchlostnej železnice prinesú lepšiu presnosť v celej jeho sieti.
Čítajte viac Kalifornia Európy má 300 slnečných dní. V čom sa od západu USA dramaticky líši?