Bombastické projekty neobchádzajú ani Európu. Stále žije myšlienka prepojiť mostom Sicíliu a taliansku pevninu či podmorským tunelom spojiť Európu a Afriku, a to už do roku 2030.
A celkom nedávno dokončili prvú časť ďalšieho podvodného tunela – tentoraz medzi Dánskom a Nemeckom. Tunel Fehmarnbelt umožní precestovať z jednej krajiny do druhej vlakom za 7 minút!
Čoskoro tak budú môcť cestujúci prechádzať medzi Škandináviou a strednou Európou cez úplne nový podvodný tunel, píše Time Out.
Spojenie Fehmarnbelt je v súčasnosti vo výstavbe, ale po vybudovaní bude najdlhším podvodným tunelom na svete – jeho dĺžka bude úctyhodných 18 kilometrov popod Baltské more.
Autom aj vlakom
V súčasnosti je jediným spôsobom, ako cestovať medzi týmito dvoma krajinami, 45-minútový trajekt, ale po dokončení tunela Fehmarnbelt sa čas cesty výrazne skráti.
V tuneli bude dvojpruhová diaľnica a dvojkoľajná železnica, aby more mohli križovať autá aj vlaky.
Jazda autom bude trvať desať minút, cesta vlakom len sedem.
Tunel bude dokončený po častiach a jedna časť je už hotová: 217-metrový úsek otvoril koncom júna dánsky kráľ a čoskoro sa ponorí do Baltského mora.
Plány na výstavbu tunela sú súčasťou záväzku odvetvia dopravy k Zelenej dohode EÚ.
Kde sa bude tunel začínať a končiť?
V Dánsku bude vstup do tunela v Roedby na južnom ostrove Lolland, v Nemecku zasa v Puttgarden v severnom Nemecku.
Toto nové spojenie markantne skráti cestovné časy pre cestujúcich a turistov – napríklad železničná trasa medzi Kodaňou a Hamburgom bude trvať približne o dve hodiny menej.
Náklady na tunel sa odhadujú na približne 4,8 miliardy eur. Dánska vláda, ktorá projekt financuje, zavedie po spustení mýto, aby sa jej náklady vrátili.
Očakáva sa, že celý projekt bude dokončený do roku 2029.
Čítajte viac Temné podzemné chodby Ľvova poslúžili cez vojny, je v nich vraj poklad aj blúdiace duše mŕtvych Čítajte viac Idú ako píly: Chorváti pred sezónou otvorili ďalší významný most