Ako rozoznáte Boeing a Airbus? Tu sú odlišnosti:
Historické počiatky a vývoj
Boeing, založený v Seattli v roku 1916 Williamom Boeingom, začínal ako konštruktér hydroplánov. V priebehu rokov sa z nej stal významný hráč v leteckom priemysle, ktorý vyrábal ikonické lietadlá ako lietajúca pevnosť B-17 počas druhej svetovej vojny a revolučný Boeing 707, ktorý koncom 50. rokov minulého storočia ohlásil éru prúdových lietadiel.
Úspech Boeingu pokračoval uvedením lietadla 747 „Jumbo Jet“ v roku 1970, čím si upevnil svoju pozíciu lídra v komerčnom letectve.
Airbus, relatívny nováčik, bol založený v roku 1970 ako konzorcium európskych leteckých spoločností. Cieľom bolo spochybniť americkú dominanciu v tomto odvetví, najmä Boeingu.
Airbus rýchlo urobil značku s A300, prvým dvojmotorovým širokotrupým lietadlom na svete, a pokračoval v inováciách s modelmi ako A320, ktoré zaviedli technológiu fly-by-wire v komerčnom letectve.
Čítajte viac Najväčšie letisko sveta bude kolosálne. Do roku 2050 vybaví 250 miliónov cestujúcich ročneKonkurencia a inovácie
Konkurencia medzi Airbusom a Boeingom bola intenzívna a mnohostranná. Obe spoločnosti sa neustále snažia navzájom prekonávať, pokiaľ ide o technológiu, efektivitu a pohodlie cestujúcich.
Jedným z najpozoruhodnejších bojových polí bol trh so širokouhlými prúdovými lietadlami. Boeing 777 a 787 Dreamliner sa postavili proti Airbusu A350 XWB a A330neo.
Dreamliner s použitím kompozitných materiálov a pokročilej aerodynamiky nastavil nové štandardy pre úsporu paliva a pohodlie cestujúcich.
Airbus odpovedal s A350, ktorý sa môže pochváliť podobnými pokrokmi a bol chválený za svoju tichú kabínu a schopnosti s dlhým doletom.
Na trhu s jednou uličkou rodina A320 od Airbusu tvrdo konkuruje Boeingu radu 737. A320neo (nová možnosť motora) a 737 MAX predstavujú najnovšie iterácie v tomto pretrvávajúcom súperení, pričom každý z nich ponúka lepšiu spotrebu paliva a nižšie prevádzkové náklady.
Boeing však čelil značným výzvam so strojom 737 MAX po dvoch smrteľných nehodách, ktoré viedli ku globálnemu uzemneniu lietadla. Táto kríza zdôraznila dôležitosť bezpečnosti a prísnych certifikačných procesov v tomto odvetví.
Čítajte viac Meškajúci let a krik bábätka... Zlý sen! Reakcia stewarda obletela sociálne sieteSpoločné znaky a rozdiely
Napriek rivalite majú Airbus a Boeing niekoľko spoločných cieľov: zlepšenie palivovej účinnosti, zníženie emisií, zvýšenie pohodlia cestujúcich a zaistenie bezpečnosti.
Obe spoločnosti investujú značné prostriedky do výskumu a vývoja, aby dosiahli tieto ciele, a prijali pokročilé technológie, ako sú kompozitné materiály, motory novej generácie a sofistikovaná avionika.
V ich prístupe sú však výrazné rozdiely. Airbus bol často vnímaný ako ochotnejší inovovať s novými technológiami, o čom svedčí jeho skoré prijatie riadenia typu fly-by-wire a jeho ambiciózny projekt A380 superjumbo.
Na druhej strane Boeing má povesť postupných vylepšení a zamerania sa na stavanie na osvedčených dizajnoch, ako je napríklad pokračujúci vývoj série 737.
Airbus má tendenciu zdôrazňovať zhodu pilotov vo svojich rodinách lietadiel, čo leteckým spoločnostiam uľahčuje výcvik a nasadzovanie pilotov v rôznych modeloch. Boeing má medzitým pestrejšiu produktovú radu, ktorá uspokojuje široké spektrum potrieb trhu.
Čítajte viac Aerolínie chcú zaviesť cestovanie lietadlom na 'stojáka': Nízke náklady verzus bezpečnosťAktuálny stav a výhľad do budúcnosti
Dnes Airbus a Boeing naďalej dominujú na trhu s komerčnými lietadlami, aj keď čelia novým výzvam vznikajúcich konkurentov v Číne a Rusku. Obe spoločnosti tiež ešte stále zápasia s dopadmi pandémie COVID-19, ktorá vážne zasiahla letecký priemysel.
Pri pohľade do budúcnosti je udržateľnosť kľúčovým zameraním oboch výrobcov. Airbus oznámil plány na lietadlá s nulovými emisiami poháňané vodíkom, ktorých cieľom je vstúpiť do prevádzky do roku 2035.
Boeing tiež skúma udržateľné letecké palivá a ďalšie zelené technológie na zníženie vplyvu lietania na životné prostredie.
Čítajte viac Airbus plánuje novinky. Bude sa pasažierom páčiť naskladaným nad sebou? Čítajte viac Najdlhšia linka sveta je späť a tromfla dokonca sama seba - o 4 kilometre Čítajte viac Emirates predstavili nový Airbus - prepraví celú 'dedinu', má 615 miest