Prečo sa lietadlá obsadzujú spredu dozadu? Odborník navrhol prevratnú novinku

Cestujúci čakajúci pri bráne často považujú proces nastupovania za únavný zážitok. Tradičný spôsob nastupovania spredu dozadu sa zdá byť logický, ale často vedie k prekážkam a zdržaniam. Istý odborník navrhol efektívnejšiu alternatívu, ktorá by mohla spôsobiť revolúciu v spôsobe, akým nastupujeme do lietadiel.

07.07.2024 06:30
lietadlo, lietadlá, aircraft, letectvo, pilot,... Foto:
Ilustračné foto
debata

Konvenčná metóda: spredu dozadu

Nastupovanie spredu dozadu je najčastejšie používaným spôsobom leteckými spoločnosťami na celom svete. Dôvod tohto prístupu je jednoduchý: minimalizuje počet cestujúcich blokujúcich uličku v danom čase. V praxi je však táto metóda neefektívna z niekoľkých dôvodov:

  • Zápcha v uličke: Pasažieri sediaci v predných radoch blokujú uličku, keď ukladajú batožinu a usadzujú sa na svoje sedadlá, čo spôsobuje meškanie pre tých, ktorí nastupujú neskôr.
  • Čas nástupu do lietadla: Tento spôsob môže viesť k dlhším časom nástupu do lietadla, pretože cestujúci čakajúci na pohyb ostatných môžu spôsobiť dominový efekt meškania v uličke.
  • Nepríjemnosť: Pre cestujúcich môže byť frustrujúce čakať v rade, najmä keď nesú ťažké tašky alebo cestujú s deťmi.

Alternatíva: Steffenova metóda

Astrofyzik Jason Steffen, výskumník z University of Nevada, vyvinul metódu, ktorá je dnes známa ako Steffenova metóda, o ktorej tvrdí, že je podstatne efektívnejšia. Táto metóda zahŕňa nastupovanie cestujúcich v rozloženom, diagonálnom vzore, čo minimalizuje pravdepodobnosť preťaženia uličky.

  • Striedavé sedenie: Cestujúci sedia striedavo, nastupujú do každého druhého radu a striedajú strany uličky. To zaisťuje, že cestujúci majú dostatok miesta na uloženie batožiny a sadnutie si bez toho, aby blokovali ostatných.
  • Optimalizované nástupné skupiny: Nástupné skupiny sú organizované na základe polohy sedadiel, takže cestujúci, ktorí nastupujú v rovnakom čase, nesedia vedľa seba, čím sa ďalej znižuje možnosť vzniku úzkych miest.
  • Experimentálny úspech: Steffenove simulácie a malé experimenty ukázali, že táto metóda môže skrátiť čas nástupu až o 50 % v porovnaní s konvenčným prístupom spredu dozadu.

Steffenova metóda je síce sľubná, jej implementácia vo veľkom meradle však predstavuje výzvy:

  • Súlad zo strany cestujúcich: Zabezpečenie toho, aby cestujúci dodržiavali nový proces nástupu do lietadla, si vyžaduje jasnú komunikáciu a prípadne preškolenie personálu leteckej spoločnosti.
  • Prednostný nástup na palubu a prednostné sedenie: Prispôsobenie cestujúcich so špeciálnymi potrebami, rodiny s malými deťmi a osoby v prémiových triedach musí byť bezproblémovo integrované do nového procesu nastupovania.
  • Logistické úpravy: Letecké spoločnosti budú musieť upraviť svoje súčasné protokoly a systémy nastupovania, aby vyhovovali novej metóde, čo by mohlo zahŕňať počiatočné investície do času a nákladov.

Iné efektívne spôsoby stravovania

V priebehu rokov bolo navrhnutých a testovaných niekoľko ďalších stratégií nastupovania:

  • Back-to-Front: Nastupovanie cestujúcich zo zadných radov dopredu. Táto metóda znižuje určité preťaženie uličiek, ale stále čelí meškaniam, pretože cestujúci ukladajú batožinu.
  • Náhodný nástup: Cestujúci nastupujú náhodne, čo môže prekvapivo skrátiť čas nástupu tým, že sa vyhne predvídateľným zápcham.
  • Outside-In: Ako prví nastupujú cestujúci pri okne, potom nasledujú stredné sedadlá a sedadlá v uličke. To znižuje potrebu cestujúcich vstať a nechať ostatných prejsť, ale vyžaduje to prísne dodržiavanie nástupných skupín.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #cestovanie #lietadlo #pasažier #letecká doprava