Konvenčná metóda: spredu dozadu
Nastupovanie spredu dozadu je najčastejšie používaným spôsobom leteckými spoločnosťami na celom svete. Dôvod tohto prístupu je jednoduchý: minimalizuje počet cestujúcich blokujúcich uličku v danom čase. V praxi je však táto metóda neefektívna z niekoľkých dôvodov:
- Zápcha v uličke: Pasažieri sediaci v predných radoch blokujú uličku, keď ukladajú batožinu a usadzujú sa na svoje sedadlá, čo spôsobuje meškanie pre tých, ktorí nastupujú neskôr.
- Čas nástupu do lietadla: Tento spôsob môže viesť k dlhším časom nástupu do lietadla, pretože cestujúci čakajúci na pohyb ostatných môžu spôsobiť dominový efekt meškania v uličke.
- Nepríjemnosť: Pre cestujúcich môže byť frustrujúce čakať v rade, najmä keď nesú ťažké tašky alebo cestujú s deťmi.
Alternatíva: Steffenova metóda
Astrofyzik Jason Steffen, výskumník z University of Nevada, vyvinul metódu, ktorá je dnes známa ako Steffenova metóda, o ktorej tvrdí, že je podstatne efektívnejšia. Táto metóda zahŕňa nastupovanie cestujúcich v rozloženom, diagonálnom vzore, čo minimalizuje pravdepodobnosť preťaženia uličky.
- Striedavé sedenie: Cestujúci sedia striedavo, nastupujú do každého druhého radu a striedajú strany uličky. To zaisťuje, že cestujúci majú dostatok miesta na uloženie batožiny a sadnutie si bez toho, aby blokovali ostatných.
- Optimalizované nástupné skupiny: Nástupné skupiny sú organizované na základe polohy sedadiel, takže cestujúci, ktorí nastupujú v rovnakom čase, nesedia vedľa seba, čím sa ďalej znižuje možnosť vzniku úzkych miest.
- Experimentálny úspech: Steffenove simulácie a malé experimenty ukázali, že táto metóda môže skrátiť čas nástupu až o 50 % v porovnaní s konvenčným prístupom spredu dozadu.
Steffenova metóda je síce sľubná, jej implementácia vo veľkom meradle však predstavuje výzvy:
- Súlad zo strany cestujúcich: Zabezpečenie toho, aby cestujúci dodržiavali nový proces nástupu do lietadla, si vyžaduje jasnú komunikáciu a prípadne preškolenie personálu leteckej spoločnosti.
- Prednostný nástup na palubu a prednostné sedenie: Prispôsobenie cestujúcich so špeciálnymi potrebami, rodiny s malými deťmi a osoby v prémiových triedach musí byť bezproblémovo integrované do nového procesu nastupovania.
- Logistické úpravy: Letecké spoločnosti budú musieť upraviť svoje súčasné protokoly a systémy nastupovania, aby vyhovovali novej metóde, čo by mohlo zahŕňať počiatočné investície do času a nákladov.
Iné efektívne spôsoby stravovania
V priebehu rokov bolo navrhnutých a testovaných niekoľko ďalších stratégií nastupovania:
- Back-to-Front: Nastupovanie cestujúcich zo zadných radov dopredu. Táto metóda znižuje určité preťaženie uličiek, ale stále čelí meškaniam, pretože cestujúci ukladajú batožinu.
- Náhodný nástup: Cestujúci nastupujú náhodne, čo môže prekvapivo skrátiť čas nástupu tým, že sa vyhne predvídateľným zápcham.
- Outside-In: Ako prví nastupujú cestujúci pri okne, potom nasledujú stredné sedadlá a sedadlá v uličke. To znižuje potrebu cestujúcich vstať a nechať ostatných prejsť, ale vyžaduje to prísne dodržiavanie nástupných skupín.