Najnebezpečnejšie letisko sveta: Tragická bilancia a špeciálne školení piloti

Na jednej strane sa do výšky týčia vysoké hory a na druhej prudko padá strmý útes. Toto vidíte pri pristávaní na letisku Lukla (Tenzing-Hillary Airport) vo východnom Nepále. Let z Káthmandu sem trvá približne 30 minút.

12.08.2024 07:00
debata

Letisko sa nachádza v nadmorskej výške 2 900 metrov nad morom a je východiskovým bodom pre horolezcov, ktorí tu začínajú svoju cestu na Everest.

Väčšina turistov cestuje do Lukly a potom sa vydajú na túru do Himalájí, aby sa dostali do základného tábora Everestu.

Pred otvorením tohto letiska v roku 1971 bolo dostať sa do Lukly z Káthmandu oveľa ťažšie. Ľudia museli ísť autom do Jiri a potom asi 18 dní kráčať, aby sa dostali do cieľa.

Letisko Lukla je často nazývané najnebezpečnejším letiskom sveta kvôli mnohým haváriám lietadiel.

Pristávacia dráha na úbočí je len 527 metrov dlhá a 30 metrov široká. Od severu na juh má sklon 11,7 stupňa.

Dráha je teda štyrikrát menšia ako typické letiskové dráhy. To znamená, že piloti majú iba jedinú šancu bezpečne vzlietnuť alebo pristáť s obrovským strojom.

Nehody

K prvému incidentu na Lukle došlo 15. októbra 1973, jedenásť rokov po jej postavení. Lietadlo Royal Nepal Airlines DHC-6 Twin Otter 300 havarovalo a nedalo sa opraviť. Nikto z troch členov posádky ani pasažierov sa našťastie nezranil, znamenalo to však začiatok mnohých ďalších vážnych nehôd v Lukle.

V roku 2008 tu havaroval de Havilland Canada DHC-6 Twin Otter 300 prevádzkovaný Yeti Airlines. Lietadlo registrované ako 9N-AFE odštartovalo z Káthmandu v stredu 8. októbra o 06:51 a smerovalo do Lukly. Z 19 pasažierov a posádky prežil iba kapitán, ako informoval Nepal Hiking Adventure.

K ďalšiemu smrteľnému incidentu došlo v piatok 28. septembra 2012. Hoci nie v Lukle, stal sa neďaleko letiska Káthmandu-Tribhuvan (KTM). Osobné lietadlo Dornier 228–202 prevádzkované spoločnosťou Sita Air dostalo povolenie na vzlet z dráhy 20 o 06:12. Zahynulo všetkých 19 ľudí na palube.

Let do Lukly môže byť náročný kvôli nepredvídateľnému počasiu. Zmeny vetra môžu oneskoriť lety o niekoľko dní, ak nie je jasná obloha a viditeľnosť je slabá. Niekedy musia cestujúci vystúpiť aj na poslednú chvíľu pred odletom.

Z odstaveného motora hniezdo. V Bratislave konzervujú lietadlá
Video
Zdroj: Archívne video

Prísne predpisy

Počas hlavnej turistickej sezóny vybaví letisko Lukla denne viac ako 50 letov. V roku 2008 bolo premenované na Letisko Tenzing-Hillary na počesť Sira Edmunda Hillaryho a Tenzinga Norgaya, prvých horolezcov, ktorí dosiahli vrchol Mount Everestu.

Kvôli zlým a premenlivým podmienkam stanovil Nepálsky úrad pre civilné letectvo prísne normy pre pilotov, aby mohli pristáť v Lukle: musia absolvovať 100 krátkych vzletov a pristátí.

Okrem toho musia mať aspoň jeden rok skúseností s lietaním v Nepále. Tiež potrebujú absolvovať desať letov do Lukly s certifikovaným inštruktorom.

Voňavky, cigarety, sladkosti a pochutiny......
V Starbucks Coffee stojí vždy rad ľudí. Bez...
+13Ceny nápojov v Starbucks Coffee.

Ďalšie mimoriadne letiská

Lukla nie je jediné zimomriavky naháňajúce letisko. Des vyvoláva aj vzlietanie a pristávanie na Medzinárodnom letisku princeznej Juliany na Sint Maarten. Leží v nadmorskej výške 4 metre a dĺžka jeho dráhy je 2 300 metrov.

Medzinárodné letisko princeznej Juliany je známe svojimi epickými pristátiami nad plážou Maho, kde stroje lietajú len pár metrov nad hlavami dovolenkárov a návštevníkov pláže.

Vzletová a pristávacia dráha sa začína len niekoľko metrov od brehu a vytvára vzrušujúci, no zároveň nervy drásajúci zážitok pre cestujúcich aj divákov.

Umiestnenie letiska si vyžaduje, aby piloti tesne míňali tyrkysové vody Karibského mora a presne pristávali na dráhu, ktorá je relatívne krátka pre veľké komerčné lietadlá.

Bezprostredná blízkosť pláže a okolitých hôr si vyžaduje výnimočné pilotné schopnosti, pretože je tu malý priestor na chyby.

Ďalším príkladom nebezpečne umiestneného letiska je Letisko Paro v Bhutáne v nadmorskej výške 2 241 metrov. Dĺžka dráhy je 1 964 metrov a jeho nástraha spočíva v okolí.

Nachádza sa v hlbokých údoliach bhutánskych Himalájí a je obklopené vrcholmi, ktoré sa týčia až do výšky 5 500 metrov.

Letisko je považované za jedno z najnáročnejších na svete, pričom na pristátie tam má osvedčenie len niekoľko pilotov.

Približovanie sa k Paro si vyžaduje presné manévre cez úzke horské priesmyky. Strmé klesanie v kombinácii s nepredvídateľným počasím a vysokohorskými podmienkami robí z pristátia v Paro skutočný letecký výkon.

dubaj, cestovanie, more, mrakodrapy, pláž Čítajte viac Chystáte sa do Dubaja? Pozor na 3 podmienky, inak vás rovno vysadia z lietadla lietadlo, lietadlá, aircraft, letectvo, pilot, zábavný systém, pasažier, cestovanie Čítajte viac Prečo sa lietadlá obsadzujú spredu dozadu? Odborník navrhol prevratnú novinku lietadlo, pilotka, kokpit, lietanie, cestovanie, dovolenka Čítajte viac 10 najkrajších pilotiek: S ktorou by ste chceli letieť najbližšie?

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #lietadlo #letisko #tragédia #Nepál #pristávacia dráha #nebezpečené